Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 730 ggr
Linda79
0

Teswana

En fjäder lyfter från den heta sanden och virvlar runt ett tag innan den till slut seglar iväg. Mellan dom väldiga bergen hamnar den efter en lång färd bland molnen.

Plötsligt hörs ekande ett hjärtligt skratt från dalen, där nedanför står en liten flicka och matar en kalv och den slickar ivrigt hennes små armar som är täckta av den sötaste mjölk.

Huset hon står vid är av halm och där bor hennes mor och far med en liten till. Denna dag är för henne något speciell för idag fyller hon 8 år och ska gå med sin mor ner till byn för att handla tyg till en ny klänning.

Teswana är flickans namn som gått i arv från mor till dotter i sekler. Och jag kan lova att hon bär det stolt genom att vara en stark flicka som går med huvudet högt.

Teswana går med tunga steg i hettan tätt intill sin mor, då en bil åker förbi i hastig fart. Där står soldater med sina gevär och skriker skälsord som Teswana för väl känner igen. Hennes mor sänker sitt huvud medan Teswana lipar åt dom och höjer sin haka änmer.

Teswanas mor ser det och tillrättavisar henne snabbt genom att slå handflatan mot hennes kind med en kraftig smäll. Hennes kind värker och rodnar. Hon förbannar henne och säger att hon inte får göra om det.

Väl i byn så slutar hon snyfta för hon vet att det inte lönar sig och att hon snart ska få sin fina klänning. Dom kliver in i byns enda klädbutik och går fram till dom finaste tygerna.

Teswanas ögon lyser som två juveler och hon blir genast gladare. Där framför henne låg ett tyg i purpurlila nyans och hon visade sin mor att det ville hon ha.

Hennes mor tittade länge på tyget innan hon nickade tillbaks. Teswana hoppade högt av lycka. Åh nu var allt bättre. Inget av det som hänt alldeles nyss hade betydelse för hon hade ju sitt tyg till den finaste klänning hon någonsin ägt.

Dom fick med sig tyget och gick till en väninna till Tewanas mor för att låta sy klänningen. Ett par timmar förflöt och den blev äntligen färdig. Teswana tvättades och de hjälptes åt att klä henne i den. Hon strålade av en prinsessas glans. Teswana prinsessan av Rwanda.

Men Teswanas mor föll i gråt och hon undrade varför? Men Teswanas mor svarade att hon inte skulle vara orolig. Behaga männen och var en god fru åt din framtida man Teswana. Det var hennes mors sista ord innan vände hon sitt sorgsna ansikte och gick.

Teswana lämnades där ensam till sitt öde att behaga männen som vandrade genom hennes by. Teswana prinsessan av Rwanda…

Skrivet av: Linda 2008-07-27

Linda79
0

*puttar* denna berättelse inspirerades jag att skriva bara för att det finns barn i världen som behöver hjälp. Att det fortgår dessa grymheter fortfarande…

emsems
0

Jättebra text. Stark och fin. Saknar kanske et liiite mer utförligt slut på den. Men bra skrivet!

Linda79
0

jag kände så också…kanske blir en liten ändring, jag ser mina verk som påbyggbara. Dom blir aldrig riktigt färdiga…

Tack Emma!

Beea
0

Fint skrivet! Skrattande

emsems
0

#3, det är precis så vi skall se våra texter, redo för att utvecklas!