Romanpristävling på HJ
Hemmets Journal anordnar en romanpristävling! http://www.hemmetsjournal.se/hj/Page.aspx?id=68350
Tävlingsregler finnes här: http://www.hemmetsjournal.se/upload/103981/Romanpristävlingsregler.pdf
Det är en underhållande roman med en kvinnlig huvudperson som efterfrågas, och det handlar om 8-10 kapitel med max 3000 ord i varje. Sista inlämningsdag är den 1 oktober.
Ni som har inspirationen med er, gör ett försök ;)!

En roman med så få nedslag per kapitel. Det blir mer en novell i mona ögon :-). Spännande. KAnske man ska skrapa fram något. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Oj spännande. Tur det var så lång framförhållning, har ingen tid alls nu så..

*flin* Igår satte jag mig ner och tänkte så det knakade.Ett kapitel har jag fått ihop nu. Sambon lusläste och rättade. Han gillar lite deckaraktigt så det blir en blandad roman med spänning och romantik
.
Om det inte blir nåt av med tävlingen har jag texten kvar iallafall….

Rätt inställning. Texterna har man kvar i all evighet om man sparar dem vill säga :-). /Vanessa
Vi måste se till att komma ihåg detta lite närmre…!

Är det nån mer än jag som börjat skriva ännu?

Oj! Schysst priser!
Jag börjar på stört! Och jag måste vinna! ;)

Vad exakt är en underhållningsroman?
Bra fråga. Någon som kan svara på detta?

I kategorin underhållningsroman ingår även spänningsromaner och populärromaner. Man använder sig av kända genrer, som romantiska kärleksaffärer, äventyrsberättelser, skräckhistorier, kriminalhistorier, triller, vilda västern, historiska berättelser, science fiction och fantasi. Eller kombinationer av två eller flera.
Förr i tiden hade man även en kategori som man kallade för "gotiska berättelser" som var en kombinationa av romanser med triller och så kallade "mysrysare", om ni kommer ihåg dem? Ofta utspelade sig dessa i någon sorts historisk miljö, eller med en historisk bakgrund i berättelsen. 

Tack för svaret. /Vanessa

Varsågod, haha! Kanske ska förklara lite mer om varför man skiljer på de olika kategorierna. I den så kallade underhållningsromanen är de utmärkande dragen att den är upphetsande, romantisk, spännande, rolig eller hemsk, mm. Det är alltså själva handlingen som är i focus.
I den andra kategorin är det alltså människorna som är det centrala. Handlingen blir en naturlig följd och konsekvens av personernas utveckling. Det viktiga är att händelsen i berättelsen får en effekt på personerna som man berättar om. Även samspelet mellan människorna är av stor betydelse. Den här kategorin kallas för "seriös skönlitteratur". 
Oherregud vilka priser! Jag tänkte inte ens göra ett försök först, men nu måste jag ju i alla fall testa!