Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettjournalistik
Läst 1851 ggr
emsems
0

Omslagsbilder?

Vet inte om det är någon annan än mig här som jobbar som redaktör? Jag har en liten fundering gällande omslagsbilder.
Till varje eviga nummer skall dessa framsidor sättas. Att själv fota dessa är nästintill en omöjlighet då mina fotografiska egenskaper är något begränsade.

Att köpa bilder på större sidor kostar runt 4000 kr och att anställa en fotograf kräver både tid, planering och runt 2000 kr. Jag har en budget på 5 000 per tidning, vilket tydligt visar att dessa möjligheter inte finns. Ibland kan man lyckas få bra bilder från någon av dem man intervjuar eller dyl, men det kan man givetvis inte alltid räkna med.

Så vad gör man då?

vanessa
0

Det finns ju gratisbild sajter. Nej, fråga mig inte var för jag vet inte på rak hand. Sedan kan du väl alltid gå in på foto här och kolla om det finns någon som har bilderna du söker och ger dem en liten peng för det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

bjarvamor
0

Funderat lite på vad du säger och min tanke är då att varför måste det vara så "perfekta" bilder jämt? En bra bild kan ju vara en bild på tre vackra fjädrar på en gammal vägg! Eller en gata där människor går! Det kan vara en bild som du kan ta av bokryggarna i din bokhylla. Den behöver ju inte vara så tydlig för att avslöja vad du läser, haha.  Ett par händer som tar varandra i hand, eller gamla texter med krusiduller.

Nu är det länge sedan jag flög norrut så jag kommer inte ihåg hur flygtidningarna ser ut där uppe! Det är kanske så att din omslagsbild ska symbolisera någon artikel eller företag som finns i tidningen, och då blir det ju lite klurigare. Men inte behöver du vara någon proffsfotograf för att ta bra omslagsbilder. 

Jag jobbade ett tag som webbredaktör för nyhetskanalen.se, (nu har TV4 köpt namnet,) men då gjorde jag så att jag åkte runt ibland och tog bilder på allt möjligt för att bygga upp en bildbank.  Det kunde vara bussar, bilar, vägar och skyltar, fåglar, barn som leker, osv. Jag hade inte någon superkamera, men många bilder blev riktigt bra ändå.

bjarvamor
0

Om du går in här på Svensk Natur så finns där en gratais bildbank upptäckte jag alldeles nyss!Glad

emsems
0

#3, Tack för tipset, ska kolla

#2, jo men det måste vara bra bilder. Framsidan är ju det första man ser och det som ska sälja tidningen så att säga… En bildbank håller jag på skapa, åker runt och fotar med jämna mellanrum, men det blir mer jangerbilder, inte direkt framsidor.. =)

#1, har testat det, men många vill ha så hiskerligt betalt. Får försöka med jämna mellanrum att kika här. Då blir bara problemet att man inte får innehållsrelaterad framsida… Hm…

mondeo
0

Vad brukar det vara för artiklar du ska ha bilderna till?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Buuc
0

Eftersom jag älskar foto så skulle jag tycka att det skulle vara skitkul att fota för en tidning, även om man inte får så mycket pengar eller kanske inga alls! :) Så kolla lite på foto.ifokus.. Du kan ju komma överens med någon om något. :)

emsems
0

#5 Det är tre olika tidningar, en villatidning (bilder på hus, gårdar, trädgårdar m.m till framsidan, en flygtidning, framsidan brukar spegla innehållet så det varierar, och en näringslivstidning där framsidan är allmänna bilder som kopplar näringsliv. det kan vara handskakning, träd, en skog, möten eller egentligen vad som helst.

#6, jag kanske får ge det ett till försök =)

Ylva-Li
0

Anlita en amatörfotograf kanske? En som är duktig men fortfarande inte så erkänd. ;) Jag skulle tycka det vore helt underbart att börja på det sättet. Fotografering kan man ju dessutom göra lite på fritiden också. (sålänge det inte är några större projekt)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

emsems
0

jo, men då är det det lilla problemet att den ändå måste ha f-skatt… å direkt flyger priserna iväg.. Det är lite kenpigt..

SusanneStromstedt
0

Kanske det är nån som ställer upp med gratis bilder iallafall? Det är ju gratis reklam för en som har drömmen om en karriär som fotograf.

Du vet: If you scratch my back…namnet på fotografen står väl under bilden?

Ylva-Li
0

#9 Hm.. krångligt. Jag har ett företag i Tyskland och det bästa med det är att jag kan sälja det mesta inom "art". :D (Lite lättare med företag här nere om man säger så..)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

emsems
0

#10, ja visst gör det det. Namn, och ibland även webadress!

SusanneStromstedt
0

Kan du inte fresta med det då?

emsems
0

Kanske det

Ylva-Li
0

Hade mina bilder haft lite bättre kvalitet. (för jag är på TOK för blygsam för att säga att jag fotar bra..) så hade jag kunnat erbjuda mina tjänster för ett riktigt bra pris. (F-skattsedel finns inte här i landet och ja jag får utbyta mina tjänster runt i Europa. :) )

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

emsems
0

Vad menade du nu, att du kan sälja eller att du inte kan? =)

Ylva-Li
0

Jag kan. :) Blev nog lite svammligt där mitt i natten. ;) Att äga företag i Tyskland är bra mycket enklare än i Sverige om man säger så. (Det lustiga är att jag skapade det för att få stanna i landet. :p)
Men jag vet inte om mina bilder uppnår den kvaliten du önskar..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

emsems
0

har du någon hemsida eller dyl du kan visa ifrån?

Ylva-Li
0

Inte än. :) Tjatar på min sambo att han ska göra en åt mig. Ska även ordna mig en webbshop. Men jag kan pm:a dig några bilder. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Buuc
0

Vad är det för tidningar som du behöver omslag till? :P Jag kan iallafall bidra med djurbilder och bilder på blommor, om det behövs. :P Fast du kanske inte vill ha en 14-årings bilder på framsidan, liksom..

vanessa
0

Det handlar inte om ålder utan kvalitet. En himla massa DPI och så vidare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

#21 tack, precis. Det är inte ålder eller så, utan att bilden håller önskad kvalitét både vad gäller tryckmöjlighet (högupplöst m.m) och även bilden i sig, vad den visar, ljussättning, vinkel, motiv och skärpor m.m

Jag har klart nästa numret, men kan höra av mig inför kommande nummer om jag söker en bild =)

Buuc
0

Okej. :)

Beea
0

Fotar också en del, så om du har något speciellt du vill ha bild på kan jag ju alltid se om jag har/har möjlighet att fota det så får du väl avgöra om kvalitén är nog bra Räcka ut tungan Skulle i alla fall bara vara kul om man kunde hjälpa till Oskyldig

emsems
0

Jag kan ju göra så att om jag söker en bild,så kan jag skriva in det här å se om någon har något att erbjuda! =)