Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettjournalistik
Läst 1851 ggr
emsems
0

Omslagsbilder?

Vet inte om det är någon annan än mig här som jobbar som redaktör? Jag har en liten fundering gällande omslagsbilder.
Till varje eviga nummer skall dessa framsidor sättas. Att själv fota dessa är nästintill en omöjlighet då mina fotografiska egenskaper är något begränsade.

Att köpa bilder på större sidor kostar runt 4000 kr och att anställa en fotograf kräver både tid, planering och runt 2000 kr. Jag har en budget på 5 000 per tidning, vilket tydligt visar att dessa möjligheter inte finns. Ibland kan man lyckas få bra bilder från någon av dem man intervjuar eller dyl, men det kan man givetvis inte alltid räkna med.

Så vad gör man då?

vanessa
0

Det finns ju gratisbild sajter. Nej, fråga mig inte var för jag vet inte på rak hand. Sedan kan du väl alltid gå in på foto här och kolla om det finns någon som har bilderna du söker och ger dem en liten peng för det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

bjarvamor
0

Funderat lite på vad du säger och min tanke är då att varför måste det vara så "perfekta" bilder jämt? En bra bild kan ju vara en bild på tre vackra fjädrar på en gammal vägg! Eller en gata där människor går! Det kan vara en bild som du kan ta av bokryggarna i din bokhylla. Den behöver ju inte vara så tydlig för att avslöja vad du läser, haha.  Ett par händer som tar varandra i hand, eller gamla texter med krusiduller.

Nu är det länge sedan jag flög norrut så jag kommer inte ihåg hur flygtidningarna ser ut där uppe! Det är kanske så att din omslagsbild ska symbolisera någon artikel eller företag som finns i tidningen, och då blir det ju lite klurigare. Men inte behöver du vara någon proffsfotograf för att ta bra omslagsbilder.