Uttryck
Vad säger ni, ska vi rabbla upp lite uttryck? Jag tänker mig uttryck som betyder något som inte alls har med orden att göra.
Tappad bakom en vagn (Lite osmart)
Inte alla får i hagen (Osmart)
Det ska man inte sticka under stolen med! (Det är inget jag döljer?)
Kors i taket! (Chokerande)
Kommer ni på fler?

En skruv lös (inte helt rätt i huvudet)
Inte helt torr bakom öronen (har fuffens för sig)
Har tummen mitt i handen (kan inte hantera en hammare mm)
Har två vänsterfötter (klumpig, kan inte dansa)
Har fastnat med tummen i spåret (har svårt att ta tag i saker och komma vidare)
Får klura mer på det där :). Det är så mycket som är så självklara saker man säger, som man inte tänker på :).

Född i farstun.
Mamma som jobbar som översättare hade seriösa problem med att översätta detta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
tummen i röven (får inget gjort)
Men madde, att vara torr bakom öronen trodde jag betydde att man var omogen? eller alltså att man var barnslig eller inte riktigt var självständig liksom..?

Sålt smöret och tappat pengar ( dumt som blivit gjort)
Det löser sig sa han som sket i såsen (Inga problem)

#1 Tror också att det är att vara omogen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Rent mjöl i påsen= Han har inget fuffens för sig inte.
Nu gick det upp ett Liljeholmens. (vanligt på söder i sthlm förut) = Jag fick en bra idé.
Om liljeholmen säger man här med, men då "nu gick det upp ett ljus i Liljeholmen" Samma innebörd.
Gröna fingrar (bra på växter)
#7 Men blir inte den dubbel då? för det syftar såklart på att det låg en stearinljusfabrik i Liljeholmen… :) Klart det kan vara en dialektal avart, eftersom den färdats så långt nörrut
jo men det är äl det som är grejen, det gick upp ett ljus i liljehomen. =) haha

#3 och #5, då hade jag helt missuppfattat innebörden. Men så flyter jag om jag kastas i sjön också (=korkad).
Kollade upp ursprunget bakom att inte vara torr bakom öronen och fick en förklaring: Torr bakom öronen kommer av att det har gått så kort tid sedan man föddes att vätskorna som man hade med sig ut från livmodern ännu inte har hunnit torka på kroppens mer undangömda ställen som ex. bakom örat.
Fick även en given fras till i samlingen:
Lägga näsan i blöt (=objuden lägga sig i andras affärer)
Översättningar av sådana här är ju nästan hopplösa :). Och engelskan har också en del förvånande uttryck som man inte ska ta bokstavligt.
#10 hahaha!
Ha många bollar i luften (=göra flera saker samtidigt)