Synonymer
Texter blir ofta mer levande om språket är nyanserat, det vill säga att man använder sig av synonymer till ord istället för att upprepa samma ord om och om igen. (Kan ha effekt det med, men nu vill vi ha synonymer)
Sök gärna upp synonymtråden när du skriver en text för att få inspiration till att nyansera din text!
Första ord som vill ha synonymer är ordet kär.
Fler ord kommer komma senare i tråden, det är tillåtet att "synonymera" alla ord i tråden, tänk bara på att skriva vilket du syftar på. Kopiera gärna tidigare synonymer så ditt förslag hamnar tillsammans med andras förslag. Då blir det lättare att hitta för den som behöver hjälp.
Inlägget är redigerat från utmaning till inspirationstråd för att alla synonymer ska kunna samlas i en tråd.
förälskad

Kär: förälskad, betuttad

Kär: förälskad, betuttad, förtjust
Lägger till en till:
(Det är tillåtet att endast fylla på en av dem, bara att kopiera)
Titta:

Får man bara ta och ge förslag på en synonymvariant i taget? Blir så lätt otålig :-).
Titta: Betrakta, iaktta, beskåda, bese, åskåda, granska, betrakta, bevittna, blicka.
Några av flera synonymer på ordet titta. Fler finns. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Man får ge förslag på vilka man vill, hur många man vill och gärna komma med egna ord man behöver synonymer till. :)

Då vi så ofta hanterar sorg och sådant i dikterna så tänkte jag utmana er att komma med synonymer på sorg. /Vanessa

Sorg: Ledsamhet

Mer på sorg: förtvivlan, bedrövelse, saknad, smärta, hopplöshet, nedstämd.
Gråt
Kär: förälskad, betuttad, förtjust, älska
Titta: Betrakta, iaktta, beskåda, bese, åskåda, granska, betrakta, bevittna, blicka, se,
sorg: förtvivlan, bedrövelse, saknad, smärta, hopplöshet, nedstämd, ledsamt,
Gråt: Tårar, snyft
Det är lite svårt det här, för tex, istället för gråt, kan man ju skriva att någon var ledsen, fällde några tårar, snyftade osv. Beror lit epå hur man får vrida och vända på saker… Och hur långt man får gå ifrån ämnet.. Tex Sorg. Om man är hård på just samma betydelse, så behöver det ju inte bara saknad. Man kan ju ha sorg utan att sakna något…

Håller med dig Emma, så man får verkligen inte att formulera om ord/meningar för att få fram den rätta känslan.
Kär: förälskad, betuttad, förtjust, älska
Titta: Betrakta, iaktta, beskåda, bese, åskåda, granska, betrakta, bevittna, blicka, se,
Sorg: förtvivlan, bedrövelse, saknad, smärta, hopplöshet, nedstämd, ledsamt,
Gråt: Tårar, snyft, fälla tårar, hulka, böla, tjura, grina, lipa
Nytt ord. Glädje.
/Vanessa

Man får avgöra lite själv hur långt man får gå. Det är ju tänkt att man ska kunna använda sidan för att få hjälp i sitt skrivande, så synonymerna kan nog sträcka sig ganska långt.
Gråt: Tårar, snyft, fälla tårar, hulka, böla, tjura, grina, lipa, flänna (tydligen ett skellefte-ord, men ett bra ord!)
Ni har rätt i att det är ganska svårt med synonymord inom vissa områden. Men det finns ju många längre liknelser, bildliga beskrivningar och andra poetiska formuleringar.
Allas vår Astrid har väl skrivit den bästa hjärtknipande sorge-kommentaren som finns: Han fattas mig! (Mattis, när Skalle-Per gick bort)(det kan vara en liten kopieringsinspirationsstöld också, det känns som att det är lite Ekelöfskt?)
fattas mig-uttrycket älskar jag. främst används det dock lite ytliga saker som jag vill ha, framförallt handväskor som råkar vara något av en drog för mig. Såg en handväska på stan och sken som en sol och utbrast högt "Jag måste ha den, den fattas mig!" inför många häpna shoppare.

jag har ett ord här för att kunna översätta en dikt, kan ni några synonymer?
sprakar (endast verb kan komma i fråga) - som i "elden sprakar"
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
får det endast vara ett ord eller? sprätter? flammar? hm.. vad brukar man säga om elden egentligen?

Knastrar, fräser?

Gnistrar, knastrar, blixtrar, flammar, knistrar, slår gnistor, blossar, smäller, rasar med mera.
Men som sagt, mycket hänger ju på dikten i övrigt. /Vanessa

jo, det ska ju uttrycka mysfaktorn, och eftersom ordet är med redan tidigare, skulle jag gärna använda ett annat ord i stället för repetition. Borde uttrycka både ljus ljud och värme. Jag har gett upp tidigare, men ni kanske kan hjälpa?

Elden blommar? /Vanessa

#20 Det var vackert!

#20 - wow, vackert Vanessa, vackert! :)

jo, det var faktiskt bra. 

Tack, nu blev jag förvånad. Hade väntat mig fniss och ifrågasättande. Det var det första ordet som slog mig efter förklaringen ljus, ljud och värme.
Alltid roligt att veta mer om vad ord/meningar ska visa. För allt kan förvandlas på så många sätt när man leker med orden. Elden blommar, elden smeker, elden utmanar, elden förför, elden stormar. Ett enkelt ord förvandlar eldar och andra saker fullkomligt. /Vanessa
eldslågor slår ut … som blommor ;)
Värmer, glöder, brinner? att brinna för någonting använder ju jag i andra sammanhang.
Alla olika färger ifrån svart, grått kol, rött, orange, guld till blekt blåvitt kan ju leda till tankar och att leta associationer inom andra material och kanske industri? glasblåsare, svetslågor m.fl.?
Eld sotar, förtär också, men då blir det ju den andra negativa, lite destruktiva "Karin Boye/Dan Andersson-skalan"…
Hoppas att vårat bombardemang med inspiration leder till att Maria kommer på ytterligare ett ord, kanske väljer en egen, annorlunda variant? :)

Det hoppas jag också. Sitter nu nyfiket och trummar otåligt med fingrarrna. Oroa dig inte, jag gör inte det egentligen. /Vanessa

oj, nu satt ni press på mig ;-)
Annars finns det ju en synonymfunktion i Word som faktiskt funkar riktigt bra! I alla fall i 2007:an, vet inte hur det är med de äldre versionerna