Annat ord för svordommar?
Kan ni andra ord, som ersätter en svordom? Av någon anledning tänker jag då på en farmor eller dyl som blir förbannad, men säger något annat…
Sjuttsingen!
Attans!
För Böveln!
Fler?

Hellskotta!
För tusan!
Kattsingen också!
Förbenade pojke/flicka/kvinna/man!
Man undrar hur alla dessa ersättningssvordomar har skapats :).
haha ja eller hur!

Var det inte i någon serie, Pippi tror jag, då någon sa
"Dra åt pipsvängen!" ? :P
Järnspikar ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad är en svordom?
Annars är väl gode gud eller tusan ganska etiska stärkelseord;)
Det roligaste tycker jag är att hitta på egna. Men man får tänka på vad man lägger i för ord.
Som tillexempel det madda 80 sa. Hellskotta. Man ska nog passa sig för att blanda in helvetet om man ska vara etisk. Men annars finns bara fantasins gränser ju.
Faaaan-tomen!

Bomber och granater( sa alltid kapten Haddock i Tintin) =)
Bövlars !
Skit också!
#5 stärkelseord var roligt :)
Varför inte Gävles Järnvägsmuseum? Eller synonymer till ordet "svordom": Harang, Skända, Hädelse…
Men jag tycker att mesiga omskrivningar som järnspikar, järnvägar och försiktigheter är så svenskt och försiktigt. I lite sydligare länder är dom oerhört kreativa. Jag fick en liten kurs av en Sicilianare en gång: Gud, Jesus, Madonna används i sammansatta former med Fuck, Shit, Hell och annat. och ännu värre i kombination med "din mamma" osv… Och såklart med lite gestikulerande, viftande armar och anklagande fingerpekningar också :) dom har humör dom, och är inte rädd att visa det. :)

*skrattar* Jodå…Min exmans syster fick ett barn med en Italienare och detta barn kan verkligen konsten att bli arg 
haha detta får mig att tänka på vad en vän sa till mig häromdagen när hon kom hem från italien. Hon sa att hon sett en liten 3-4åring som hade blivit upprörd över något och då satt ihop tummarna med långfingrarana och höjt dem till brösthöjd och sagt något förbannat…. Snacka om att det är kultur med den italienska irritationen! haha
Haha, snyggt Emma;)
Jag kan hålla med precis faktist. När man mildar upp orden så att dem slutar att vara svordomar så är dem inte alls lika kraftfulla.

#6 Eller.. Faaaaaan-tasktiskt! ;P
Vet inte… brukar svära på andra språk så att ingen förstår vad jag säger ibland.

Ficklampa=) ist för f-a

En väninna brukar säga "håll i hatten" när hon blir ilsk

"Son of a bitch" ändrar jag med leende till "sun on the beach". Visst är det svårt att le och svära samtidigt, men det känns samtidigt bra att göra det. Då blir jag gladare. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag kan bli arg "så in i bänken".
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

:-). Ännu ett som ger mig leenden. Bra när man är arg. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
satanas perkele! Sacramente idoto!

Jag säger till mina barn att säga fy farao ist för nåt annat. Min minsta dotter på 2 år tog efter en tjej på bussen som sagt Jävlar i varannan mening.
Så hon kom hem och sa: Jävlar mamma! Vilken stor myra.
Jag häpnade men tänkte att jag ju sett Lotta på bråkmakargatan som använde ett annat ord för svordomar och kom på att det ordet kan hon ju använda…
Det är väl inte ett fult ord? Fy farao?
Men tänk om hon sen kommer hem och säger när hon blivit vuxen: Men fy farao vilken dag jag haft=)
Hihihi
Man kan ju säga………….. HÄLLVETE!!!………… i en skål
För min egen del så säger jag alltid PIIIIP istället för att svära. Ibland så böjer jag det lite och säger "Pipans också" men det är mina påhittade konstiga grejer… x)
hahah =)

Hel också! Hel står för helvettets gudinna. Giraffans också tyckte min mamma att vi skulle säga istället gör att svära. Lärarna tyckte att det var kul när vi gick runt och sa giraffans också ;)

#24 Har du läst Sagan om Drakens Återkomst? Där springer de runt och säger "Ljus!" och "Blod och aska!" nästan konstant :).
Jag har ju också använt olika gamla ord och uttryck för produkter som inte längre finns.
Pilsner, Portello, Porter, Kartschuk, Hällristning, osv
Allt beror på hur arg man är och hur snabbt o hårt man säger dom :)
Och här är en "fel-sägning" som också är riktigt bra. Den kommer sig av en form av visuell "rebus" där man ska skriva ner fyra, fem sammansatta ord i följd, som ungefär ska rimma, så att den man ger lappen till ska läsa upp orden, ganska fort och helst utan att tänka efter. Näst sista ordet ska vara Potatismos och det sista ordet ska vara Plåttermos. Oftast läser personen upp Plåt-termos som Plåtter-mos, för att det står just under Potatis-mos.
Så Plåtter-mos är också ett skönt krafuttryck, som man kan använda istället för nåt som låter trist och uttjatat.