Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 656 ggr
jn84
0

För den med idétorka

För den med idétorka kommer här en utmaning:

Den innebär att du ska sätta dig på en utvald plats (stranden, shoppingcentret, den öde udden eller var helst du vill). Där ska du under en längre stund iaktta det som händer runt omkring dig och beskriva det med ord. Du ska knåpa ihop två texter om samma händelser. Den ena ska vara objektiv, den andra subjektiv. Det betyder att du i den första texten beskriver det som händer utan att lägga in egna tankar eller värderingar, utan bara beskriver allting precis som det är. I den subjektiva texten låter du fantasin flöda fritt och du får "bestämma" mer kring det som sker.

Exempel:

Du beskriver hur en kvinna ser ut.

Objektivt: "Kvinnan är lång, har blont hår och gröna ögon. Klänningen är röd och skorna är svarta med en låg klack."

Subjektiv: "Kvinnans blonda hår svallar ner över axlarna och framhäver den gröna färgen i hennes ögon. Den välsittande klänningen kan få vilken soffpotatis som helst att avundas hennes kropp. Hon verkar väl medveten om sin längd i fråga om valet av skor - ett par lågklackade svarta som gör henne elegant men inte uppseendeväckande lång. "

Lägg dina texter i den här tråden.

bjarvamor
0

Bra idè! Flört

mymlanbus
0

Det där måste jag testa :) låter som något för mig med idétorka :)

Hej… jag heter Malin och är från Norrköping förresten *vinkar*

Jenahbella
0

#2 åh va roligt! :D jag bor med i norrköping :)