Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettbiografi-skriva-om-sitt-liv
Läst 1555 ggr
vanessa
0

Bok till mamma

Nu sitter jag och tänker. Min mamma fyller 80 år snart. Tänkte att jag och min bror ska göra en bok till henne. Vilket kan verka lite väl överambitiöst, men samtidigt väldigt passande. Hon är den som lärde oss allt om att skriva, både genom sina gener och sin kunskap.

När hon fyllde 70 år fick vi tag på en massa vänner som fick skriva ner vad hon betytt för dem. Nu ska vi göra det på en hemsida. Där de kan skriva in sina tankar och gratulationer.

Åter till boken, börjar nog få lite prestationsångest. Vilket i och för sig går hand i hand med skrivande.

Vi kommer att ha bilder också, från oss som små söta barn till de mindre söta vi är idag. Och som handlar om hur mycket hon påverkat vårt liv. För hon har verkligen varit den bästa mamma man kan önska sig.

Tror att det kan bli en uppskattad present.  Skulle ni gilla en sådan present? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SusanneStromstedt
0

Vilken fråga! Det låter som en toppenide Vanessa. vem skulle inte vilja ha en sån?/ Kram

emsems
0

Super bra!

Jag gjorde något liknande till mamma när hon fyllde femtio. Fast mycket enklare. Vi gjorde ett fotoalbum med bilder från hennes barndom tills nu, allt från olika boenden, till olika pojkvänner och pappa, vi kom, giftemål, dop, olika hus, stugan båten osv. Vänner m.m. Och så skrev vi i lite saker vi kom ihåg och sånt. SYnd bara att vi efteråt hittade hennes brevsamling med en massa helt sjukt brev mellan hon och hennes vänner.. Attans! det hade vi velat ha med!

vanessa
0

Okej, då ska jag satsa på det hela. Nu vet jag inte direkt inriktiningen på det hela. Är fortfarande lite ute och far från alla håll och kanter. Men får nog fason på det i tid. Annars får hon stå ut helt enkelt :-). /Vanessa

mondeo
0

Låter som en fin idé Vanessa. Jag har en mor som är 83 år och hon ser bara riktigt stor text men jag hoppas att din mor kan läsa vanlig boktext.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

bjarvamor
0

Helt säkert kommer hon att bli väldigt glad över en sån bok! Samtidigt blir det ju en minnesbok för dig och din bror en dag, när er mamma inte fins mer. Så lycka till!

vanessa
0

Som tur är så kan mamma läsa vanlig text, hon lusläser blandannat DN varje dag, surfar och läser på nätet, samt läser böcker. Så det är skönt. Annars hade jag anpassat storleken på typsnittet.

Tack Bjarvemor. Men vill inte se det så långt i förväg. Vill visa henne att jag kan skriva, för hon vet det och har sett mina jobb, men inte mina personliga saker. Och då min bror också är bra på att vara kreativ och skriva så kan det bli perfekt för honom att visa upp sig också. En bok fylld med våra tankar om vad hon betytt för oss, samt visa vad vi kan så att hon kan bli stolt. Vilket hon i och för sig är som alla mammor brukar vara, men ändå :-). /Vanessa

bjarvamor
0

Aha! Jag tror att jag har missförstått själva idéen med hur ni hade tänkt lägga upp boken. Trodde det skulle handla om eran mammas liv! Från det att hon var ung, vad hon gjort, skrivit, och så vidare! En minnesbok om hennes liv alltså. Men det här blir ju säkert något som hon kommer att uppskatta lika mycket.Glad

vanessa
0

Hon håller faktist på att skriva ner sin egen historia, efter att jag bett henne i sisådär 20 år. Hon har alltid trott att hon inte kan skriva, fastän hon är journalist och copywriter… Men så insåg hon plötsligt att hon kan det :-).

Som sagt, det handlar om oss och vad hon gjort för oss och betytt för oss. Ett långt tack, samt inlindad i saker vi gjort tillsammans med henne. Lägger kanske in början på boken här. /Vanessa

bjarvamor
0

Det vore ju jätteroligt att få läsa lite i er bok!Glad

emsems
0

#8, ja det måste du göra!