Ord vi tycker om
Har ni något ord som ni gärna använder eller nästan till och med överutnyttjar? antingen i tal eller skrift?
i tal använder jag ofta ord som;
-"ba" (hon ba "jag är blond" någon slags kass förkortning av bara, lett av en helt fel mening egentligen)
-förvisso
-vanligtvis
Några längre uttryck:
- Fast där håller jag inte riktigt med…
- Det tål väl att diskuteras.
- Äre det så? (på ett lite arrogant sätt med rynkade ögonbryn)
- Vet du vad… (följt av ett "det där har jag faktiskt ingenting med att göra, fixa det själv).
Gud vad jag bara har elaka uttryck..

hahahaha :P

Vissa ord använder jag mycket, men tycker inte automatiskt om dem för det. Fast jag inser att jag har snälla ord för det mesta.
Motmänniska
Störande person i din arbetsmiljö/liv/annat
Love you (från mitt modersmål)
Älskar dig (Fadersmål, om det finns något som heter det)
Förlåt
/Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

I skrift använder jag väldigt mycket "Dock". Men om jag tycker om ordet vet jag inte..?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
aah, det gör jag med haha! bra ord

Humm… jag typ, använder domma orden mest:
Typ.
Sowhat?
Och.
Happ. (ointresserad.)
Mmmm… (Jätte ointresserad.)
Ofta.
Men sen Gud vet om man gillar dom bara för det.

# 1. Åh, jag överanvänder också "ba". Försöker verkligen vänja mig av vid det men hjälp vad svårt det är…
Envishet och drömmar

"Ba" är ett bra ord när man ska återge en Dialog. Man kan ju inte säga "Då sa hon", "Då svarade jag", "Då frågade hon". Mycket bättre med "Hon ba", "Ja ba" och "Hon ba"! =D
Ord som jag blir sjukt irriterad över att jag använder:
Sjukt ;)
Typ
Liksom
Precis (verkar alltid hålla med alla)
Exakt (varierar Precis ibland)
Asså
och såklart: Shit!
Nä, usch. Dags att utveckla språket lite tror jag. För jag gillar bannemej inte orden men dom bara ploppar ut ändå!
hahaha #8 känner igen allt det där haha =)
Talspråk bara nu, eftersom att jag är uttråkad ^^
- Typ
Använt i mening: Jag har typ alldeles för heta skor.
- Liksom
Använt i mening: Och det var liksom inte coolt alls.
- Sick('t)
Använt i mening: Guud, vad sick('t)!
- Not/inte
Använt i mening: Ljushuvud… not.
- Shit
Använt i mening: Shit, vad coolt asså!
- Ofta!
Använt i mening: Ofta din häck är hetare än min!
- Dumdidumdidum…
Använt i mening: *Tystnad* Dumdidumdidum…
- Mhm, jag förstår precis…
Använt i mening: *Långt tal jag inte fattar* Mhm, jag förstår precis… *host*
- Och?
Använt i mening: Och?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

*skrattar lite åt "Jag förstår precis" *
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Ord som jag tycker om, för att betydelsen är så bra och viktig: Samhällsengagemang, Solidaritet, Vindkraftverk, Solceller, Energibesparing --- "Skrivlust" passar väl också in här?
Städer och ortsnamn som jag tycker om för att det känns så mysigt och lustfyllt på tungan när man säger dom: Plovdiv, Brno, Dublin, Perth, Aix-en-Provence…
Ord/uttryck som jag försöker undvika att använda: Ba! ;) jesiken också där skrev jag det ändå… ;)

#12 Tycker om dina ord. Det ligger i mitt vokabulär också. Älskar namn på byar och orter för de skapar så många tankar. Som Skuttunge (Skuttade det ett barn där?). Vägnamn, som många gånger bytts ut. Som vägen min bror på. Idag Johannesgatan (För Johanneskyrkan). Förr Dödgrävargränd. Varför? Jo. det bodde just en dödgrävare där. Älskar ord som får igång bilder och fantasi.
Använder inte ovanstående ord som nämns här, bestående av två bokstäver :-). Samt många andra ord som jag inte tycker ger bilder. Vill så gärna ha lust, smak, doft med mera i orden. /Vanessa

Ord jag använder cirka 70000 ggr per dag;
Ass (förkortning av asså), bah (förkortning av bara), Meh (men), asså (alltså), sär (förkortning av såhär), haj (betyder hej), godis?
Meningar/uttryck;
O my god! (Uttalas av mig: å ma gaad!), för nån dag sen, bye bye, asså liksom, me hallå!
Mer kommer jag inte på just nu. Men det mesta av dagen så piper jag. :]

Nja…
oftast när man inte vill säga varken ja eller nej rakt ut o eventuuellt såra någon. inte för att jag är osäker.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ett jobbigt ord som alltid kommer fram i mina texter är ordet "så". Därför måste jag alltid gå igenom texterna och rensa dem. Annat ord som jag stryker är ordet "det". /Vanessa

Jo, säger väl mest följande uttryck:
**Ska vi käka glass?
**Jag - Hellyeah! FAN VAD HARDCORE DUDE
**Mm.. vad gör dudå?
**Jag - Äh.. there is no spoon.
**Min lärare är typ skitjobbig!
**Jag - I say we kill him.
Det med fet text är då vad någon säger till mig ;p Sen använder jag ord som "tufft# , "fail", "faaan" och sånt hela tiden xD

Jag skrev ordet Nja tidigare, det är väl ett ord jag använder iaf rätt ofta - jag pratar inte mycket.
Men vilka ord jag tycker om? Sådana ord som uttrycker mer än ett ynka ord, sådana ord som uttrycker stämning, känslor, t.ex jag hellre säger Jag knyter mig än att jag går o lägger mig. Jag gillar ord som bonbonjär för munnen rör sig som om man smakar på en - just - bonbon (chokladpralin - men det vet ni väl) . Jag är född i Ungern och där finns synonymer säkert 50 st bara på ordet gå, beroende hur man är då man går. Exempel: bandukol, sétál, poroszkál, baktat, siet, mendegél, bara för att säga några. Jag har kännt mig väldigt frustrerad då jag försökte uttrycka mig lika nyanserat i Sverige. Jag vande mig, men jag önskar mig flera ord.

Då borde vi väl bjuda på ord :-).
Tycker om målande ord. Något som jag verkligen tycker om är äldre ord som försvinner från vardagsspråket. När man dammar av dem, säger de så mycket. /Vanessa

#18 Jag tycker vi har ett ganska nyanserat språk ändå. Visserligen har vi väl inte 50 synonymer till gå, men åtminstone hälften lär vi ju ha? Gå, lunka, trippa, vandra, promenera, traska, spatsera, strosa, vanka, kliva, stega, knalla, ströva, flanera, spankulera mfl.
Sen uppskattar jag verkligen att svenskan har ord som mittemellan, lagom och syskon.

Ja, ordet syskon saknar jag verkligen i engelskan. Lagom är ett ord vars ursprung jag gillar, men känner mig lite splittrad till betydelsen. /Vanessa

#20 Tack för alla dessa ord! Det var jätteroligt att läsa, jag har faktiskt aldrig hört ordet spankulera. Jag hoppas att ni inte missförstod mig. Det är även nackdel med ett språk som ungerska, grammatiken är fruktansvärt svårt. Vi kanske kunde starta ett tråd med just synonymer, jag skulle njuta av det.

#22 JAg har faktiskt redan startat en synonymtråd. Tänkte ta ett ord i taget. Funkar att köra i samma tråd. Bara att fylla på om du behöver synonymer till nåt annat ord.

haha, okej. idag har jag fått höra vilka jag överanvänder, dock fattar jag nog det inte själv. men det är ju typ så det är hea tiden så. ;P
Lite talspråk med.
Typ.
**- Ja det är typ så det är i dagens läge. :P (Kan säga det till ALLT).
**
Jaha.
**- Jaha, okej. *ointresserad*
**
Fatta.
**- Men fatta vad oitresserad jag är av det här.
**
Allvarligt.
- Men allvarligt, ammar hon i 5 år?!
Happ.
**- happ. skit it då. *arg*
**
Ofta.
**- Men ofta!
**
Ba.
- Han ba…
Ang Syskon… brukar man inte säga sibblings? Eller något liknande?
#25 Jo, siblings säger man ;) Så det finns visst ord för det!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag använder orden typ, bara, nej, ja, visst, men, allvarligt och jag ganska mycket.

Rebecca påstår att mitt älsklingsord är NEJ 

Då har du kommit en bit på väg Susanne, haha!
Jag säger alltid olika saker beroende på vart jag är och vem jag är med.
Till min lillebror är säger jag ganska elaka saker, och tyvärr ganska ofta. De vanligaste orden är väl pucko och trög.
I skolan säger jag knappt ingenting x)
Hemma kommer det väl ut en massa ord, som typ "bah" och sådant… Jag skrattar ganska konstigt, och säger ibland HAHA till ingenting(om ni har hört han i The Simpsons som säger så, så låter jag ungefär likadant när jag säger det)…
Ett tag så sa jag Mums till allting, och en annn gång så sa jag Öl till allting.

Själv både skriver och säger jag nog hmm ganska ofta! Ett "funderingsord" skulle jag nog kalla det.
#30, från simpsons säger jag ofta "DOH!" från Homer

Kom på ett ord jag använder för ofta, nämligen Gud. Det slinker in när jag vill poängtera något. Vilket känns lite fel då jag är ateist sedan födseln. /Vanessa

Ateist från födseln, Vanessa? Hmm? Kan man vara det?
jag har hur många som helst
Men min favorit är ordet bajs. Det e så otroligt laddat och roligt. Det e mer okej att säga jävla skit. eller hora osv. Eller när jag e riktigt sur. blötbajs. d e så äckligt att folk faktiskt reagerar.
*sjukt bra… *sjukt länge
*ba
*lixom
*men seriöst, seriöst
*asså
*shit
*fett bra… ! fett dåligt.. fett gott
o sen alla mina internetord som jag använder IRL… bland annat IRL
Eller LOL= d betyder suck IRL
OMG!
O så svär jag precis hela tiden. Men hora. Men fitta. Men kukhuvuds sabla modemdåliga bussjävel! hahahaha

Rebeccas ordförråd;
* Men lyssna här
* Käft
* Jag bara måste ha
* Skit i det du
* Kärringjävel
* Gubbjävel
* Jag vill!
Förhoppningsvis lär hon sig fler ord ute i stora vida världen som hon hamnar i till hösten

#34 Ta det med en nypa salt :-). Är inte döpt för pappa trodde inte på Gud. Sedan när jag blev äldre så visade det sig att jag inte är troende. /Vanessa