OT: Kalashfolket!
I Pakistan finns en liten folkstam som heter Kalashfolket. När kvinnor na har sin menstruation så flyttar de ut till ett så kallat kvinnohus. De tar även med sig barnen dit, och männen får klara sig själv under tiden.
Männen anser att kvinnorna blir "svagare" under sin period, och behöver vila, haha"! När kvinnorna är redo att komma hem igen bakar männen bröd till dem och tänder en rökelseeld för att "rena" dem. Sen får de komma hem igen!
De bär vackert dekorerade kläder med guld och silverbroderier. Och de tror på en Gud. Berget i närheten kallar de för "Vita berget", (förmodligen eftersom de är snötäckt), och de tror även att deras själar färdas dit efter döden. Där finns en fästning som är ointaglig och inte kan ses av någon levande.
Så vad sägs om det flickor? Tänk att slippa karlarna en vecka per månad, och få nybakat bröd när man kommer hem? Dessutom få gå omkring i vackra kläder som glimmar och glittrar till vardags! 
Eller till männen! Tänk att slippa kvinnorna en vecka per månad!? 

Tror att vi skulle ha ömsesidigt bra :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
vi har det ganska bra den veckan också. Han får ha överseende med att jag blir lite akll och att jag äter enorma mängder choklad =)

Har ni någon teori om det här med Kalashmännens idé om att kvinnorna blir "svaga" under sin period?

Inte en aning, tror att det snarare är en bortförklaring. De klarar inte av att se blod och därför skyller de ifrån sig. /Vanessa

Jag tror att de vet att kvinnor oftast blir starkare när de har sin period! Ni vet vad jag menar, att vi blir mer ifrågasättande, lite kortare i humöret osv.
Min teori är att männen faktiskt blir lite rädda för kvinnorna under den tiden! De känner kanske att de inte har kontroll? Nu vet jag inte såå mycket om dem att jag kan säga att de undertrycker sina kvinnor???
Det underliga är att Kalashkvinnorna inte bär huvuddok eller döljer sitt ansikte som andra muslimska kvinnor, utan målar ofta sitt ansikte lite likt indianernas krigsmålningar.
Mycket intressant, kan tänka mig att förlägga en bit av en handling i en bok hos detta folk!?

Intressant att få in i boken. Spännande helt enkelt. Du får läsa på om dem. Men är de verligen muslimer? Tänkte på det du skrev: "Och de tror på en Gud. Berget i närheten kallar de för "Vita berget", (förmodligen eftersom de är snötäckt), och de tror även att deras själar färdas dit efter döden. Där finns en fästning som är ointaglig och inte kan ses av någon levande." Det känns inte så muslimiskt.
Intressant i vilket fall som helst. Väntar på din bok. /Vanessa

Du kan ha rätt där Vanessa, det kanske inte är muslimer? De säger själva att de kom från Siam en gång i tiden. Siam var ju Persien, och numera Iran, eller hur? Ja, jag måste forska mer om detta folkslag. Men du kan vänta att med att vänta på boken Vanessa! Har en annan bok på gång först , haha.

Då får jag läsa den boken innan, ingen fara :-). /Vanessa

Kollade upp det med vännen Google, så visade det sig att de inte är muslimer. De säger att blir de musliner, så dör de ut. Här kan du se det bland annat.
På denna sida, http://blogg.marlenes.nu/2007/07/kalash-en-frlorad-folkstam.html. Där kunde jag läsa och lära mig om hur intressanta de är. De är tydligen ättlingar till Alexander den Store. Han lämnade sina soldater och skulle sen hämta hem dem. Men dog. OCh det är de som är Kalashfolket. Dom ber till de grekiska gudarna, kläder. levnadsätt påminner om den gamla antiken.
Det låter superintressant. Väntar med spänning. /Vanessa

Tack Vanessa, jag har själv inte hunnit kolla upp något mer om dem! Nu ska jag läsa dina länkar. 

Det är lugnt, är lite skadad och vill alltid kolla upp fakta. /Vanessa