Vad ska en bra roman innehålla?
Vad tycker du att en bra roman ska innehålla? Vill du ha spänning med många snabba "vändningar", eller föredrar ni personskildringar där huvudpersonen utvecklas under tiden? Eller någon annan genre?
Läser du hellre om män eller kvinnor, barn, djur?
Vad är det som fångar ditt intresse när du ser ett bokomslag? Är det titeln eller illustrationen på omslaget?
Läser du på de förta raderna i boken innan du köper den?

Jag vill nog gärna ha en blandning av allt möjligt och huvudpersonerna "tar mest" ifall det är barn och djur. Eller ifall någon dör en tragisk död…
Vilka intressanta frågor :)
Jag gillar kriminalromaner bäst. Ni vet, där huvudpersonen ofta behärskar det logiska tänkandet(men samtidigt inte är övernaturligt snabbtänkt) samt konsten att göra psykologiska analyser av folk. ;) Jag är särskilt förtjust i de där personanalyserna.
Jag vill gärna att hela boken är väldigt genomtänkt; att enkla meningar kan visa sig vara nycklarna till hela mysteriet och övriga små notiser man inte riktigt bryr sig om spelar stor roll. Allt ska vara oförutsägbart, men inte rentav omöjligt att lösa själv eller för långsökt.
Snabba vändningar kan vara bra ibland, men alltför många kan göra mig som läsare förvirrad, liksom vilse i historien. Det är något som kan få mig att tappa intresset.
Böcker om djur tycker jag ofta är lite för… "kortfattade", enkla. Detta för att djurs beteende inte går att analysera, förutspå och förklara lika väl som vi människors. Det spelar ingen roll om romanen handlar om barn, män eller kvinnor tycker jag, bara det är människor i centrum.
Främst är det titeln som lockar mig, men en bok med en illustration som inte passar in väljer jag förmodligen inte, trots bra titel.
Jag brukar ibland kika i boken för att snabbt se vilket skrivsätt författaren har, så att jag vet att jag inte köper en bok som jag kommer tycka är jobbig att läsa.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Kul att höra lite åsikter! Finns det fler?
krimialromaner som innehåller kärlek, sex, känslor, svek, verklighet. gärna hämnd på slutet. Sånt gillar jag =)

# 4 AHA!

Det är väldigt olika vilka sorters genrer jag gillar. Gillar till exempel böcker som systrarna Bronte skrev, gillar Sjöwall & Wahlöö böcker. Sedan är det en massa fakta- och fotoböcker som hamnar hos mig. Gillar humorn i James Herriot böcker.
Köper nästan aldrig böcker för omslaget, om det inte är en fakta- eller fotobok. Fast då bläddrar jag först.
En författare jag föll för, och har nästan alla böcker han skrivit (ej hans alias) var jag tvungen att rota fram nu. På ett par sidor beskriver han när en man vaknar upp, med huvudvärk, Så han tänker att de sista drinkarna skulle han ha skippat. Funderar varför han har pyjamas när han brukar sova naken. Går till toan, dricker att glas vatten och tittar sedan i spegeln och upplever för första gången ren skräck. Då är det 2 sidor man hunnit igenom. Jag lovar, det går inte att släppa boken. Hans ansikte är inte hans. Får man reda på nästa sida.
Författaren är Desmond Bagley, och denna bok Lindansarna.
Kan säga att jag gillar när människor måste pressa sig för att lyckas. Oavsett vad det är. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

36 Ja, det gillar jag också! När huvudpersonen får kämpa mot alla odds för att klara av situationen de befinner sig i! Det får bara inte vara för uppenbart att de klarar av den.
Undrar om jag inte har läst "Lindansarna"? Eller så har jag bara hört talas om den? Den har väl några år på nacken?

Ett gäng år på nacken, närmare bestämt från det glassiga 80-talet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.