farbar
Jag satt och läste IKEA-katalogen igår, och där står det "på farbar väg". Jag ansåg snabbt att det inte var ett äkta ord, för att fara inte är att åka, utan något man skall vara rädd för, på samma sätt som att far är en pappa.
Jag sade skarpt att IKEA var kassa och att det bara är norrlänningar som säger "vi ska fara på IKEA" och att det egentligen heter "vi ska åka till IKEA".
Men tji fick jag, sökte i SAOL och då fick jag äta upp mina hårda ord. FARBAR är ett ord. Se där. Man lär sig något varje dag.
En tanke jag fick här var att de kör ut paket (kök i detta fall) på "farbar" plats. Man kan ju uppenbarligen "fara" överallt. Undra om dom då tar en helicopter ut med köket till stugen som ligger på en ö? Haha! Annars borde det ju stå "farbar väg". Dessutom är en väg "ett sätt att komma dit man vill", eller bara asfalterade bilvägar? Syftar på att man kan säga "Vägen till mannens hjärta" eller andra vägar till framgång/annat.
Många tankar. Är det ingen mer än mig som vill stryka FARBAR ur SAOL?!

Jag har alltid hört det ordet..tycker inte det är så konstigt. Men det finns säkert de som aldrig hört talas om ordet
Aldrig hört det. Gillar det inte alls. Konstigt att man kan välja ord som man tycker om och inte. Det är ju bara ord liksom?
Vägarna för båtar på vattnet & sjökorten heter farled… har du nå problem med det åxå??? :)

Tycker ordet farbar är ett bra uttryck för en väg som är farbar på, haha! Om den inte är farbar så är det antagligen en stig eller så är det en lerväg i norrbotten under tjällossningen. Eller så ligger det en massa träd i vägen som ingen har tagit reda på efter Gudrun? För mig så får ordet gärna finnas kvar! Tror att det är ett gammalt ord som fanns innan vi fick asfalterade vägar i Sverige?
Farbar har man väl hört. ;P Tycker inte det låter konstigt alls.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5, Men! Nej! =)
#3, Inte direkt, men bara för att du påpekat det måste jag nog störa mig på det också.
#6 du kan ju börja med att särskriva de orden :D Far led … :D
Far bar!!!
#7, eller hur! Orden är fruktasvärda. Undra om jag ska måsta kontakta någon om detta bara för att gnälla lite.

Hmm, ja du kanske måste gå till en psykolog, haha!

Känner igen ordet och gillar det, fyller sin funktion. Vilket ord skulle du välja för att beskriva en farbar väg? Som är bättre i dina ögon. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
framkomlig!

Visst det fungerar, men tycker fortfarande om farbar. För framkomlig kan vara att man gående kan ta sig fram, medan farbar säger att det ska vara med bil/lastbil. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Framkomlig väg känns väl inte mindre bilaktuell än farbar? eller?
Jag tycker att farbar låter bättre än framkomlig i sammanhanget, ärligt talat. 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag håller med Emma! Alla vägar är väl farbara? Det gäller bara att ha rätt fordon! Såg igår hur en grävskopa tog sig mellan två vägar trots ordentlig markskillnad och stubbar/buskar. Där skulle jag säga att skogen var fullkomligt farbar.
Tycker framkomlig passar bättre. Tycker det låter som att det åtminstone existerar en "planerad" väg då.

"Farbar" väg, sätter min fantasi i rörelse! Det kan ju inebära många olika sätt att ta sig fram på! Vad tycker ni om ordet "färdvägar" då?

Färdvägar = vägar man kan färdas på (eller hur?)

Jaaa! Tänker främst på Dan Anderssons, "Jag väntar vid min mila"! Han väntar på en kvinna från "färdvägar vida", tror jag den går? Den strofen är så vacker tycker jag, och innehåller så mycket mystik!