Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1014 ggr
emsems
0

OT Köpte legga

Köpte just en legga!
Nu är man 760 000 kr fattigare och dessutom 90 000 kr fatitgare till renovering, men även en central 2a rikare som kommer vara gångavstånd från botniabanan. Snacka om att den kommer bli värd mycket snart… Tur man har några års framförhållning och inser att den kommre säljas för över miljonen…!
Spännande! Så nu blir det mäta, ikea, riva, bygga och massa sånt =)

OOOOH! Skrattande

SusanneStromstedt
0

Oj! Lån antar jag? Men det är en säker investering

emsems
0

Jepp lån. Snart miljonär i skulder, snyggt va? Tur att jag hann betala av hela studieskulden innan.. =)

SusanneStromstedt
0

Men du..Grattis iallafall! Det är ju jättestort steg ni tar!! Kram på er!

precis
0

Grattis!

jag som var med på 80-talet, trodde att tråden skulle handla om benvärmare "leggings".

Du har kommit billigt undan, jag har vänner i Sthlm, där är det inte roligt att behöva bo. en etta på ca 30 kvadratmeter (ej de mest centrala delarna) går på minst 2 mille. Dagens I-lands-problem: att tvunget bo i exakt samma område där alla andra vill bo. Och sen gnälla över priset.

bjarvamor
0

Själv skulle jag aldrig betala så mycket för en lägenhet. Då skulle jag satsa på ett hus i stället! Men jag förstår att ni är glada, och om det kan vara en investering i framtiden så är det ju kalas! Så GRATTIS!Glad

emsems
0

Jo här är priserna rätt höga för att vara i norrland, men de stiger hela tiden så man får säkert tillbaka mer ändå. =)

emsems
0

Jo här är priserna rätt höga för att vara i norrland, men de stiger hela tiden så man får säkert tillbaka mer ändå. =)

vanessa
0

Lycka till med din lägenhet.

Min bror bor i en lägenhet i den centralaste delen av Stockholm City. När han flyttade in där var det en hyresrätt. Några år senare blev det bostadsrätt. Och jag kan meddela att han skulle tjäna dubbla pengarna om han sålde den idag. För han har även satt dit en balkong. Men inget skulle få honom att sälja den.

Men viktigast av allt är ha en plats att kalla hem. Så jag tycker det verkar väldigt kul att du nu fått något du kan kalla ditt, Emma. 

Själv får jag kalla min hyresrätt hem, där hyran går upp varje år. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Jag bor i hyresrätt nu, det är några stora skillnader:
- alla penar man betalar, betalar man till någon annan. I en köpes betalar man mest av sitt eget lån.
- man kan inte göra om hur man vill i en hyres.
- när man säljer så har priset förhoppningsvis gått upp och man kan få igen alla lån + allt man betalat i boendet under tiden, i en hyresrätt får man inte en spänn…
- när man flyttar från en hyres får man "böta" för allt man förstört.

SusanneStromstedt
0

Sant, men glöm inte att alla vitvaror får du stå för själv..det är i princip som att bo i eget hus. Går nåt sönder måste du själv laga eller ersätta det. Om du har tur täcker försäkringen, så se till att det är ordentligt försäkrat Emma! Nu låter jag som en tjatig morsa, men när man är ung och kär, glöms lätt jätteviktiga saker bort….Självklart stiger värdet efter hur du behandlar ditt hem och när tiden är mogen (när ni vill skaffa en liten knodd) behöver ni få ut så mycket som möjligt vid försäljningen för att kunna betala mestadelen till en ny och större "legga" eller ett hus / Kram

mondeo
0

"Legga" är ett helt nytt ord för mig men spännande.

Önskar dig allt gott i din nya legga och goda råd har du fått så där finns inget att tilläga.

Kan berätta att jag själv går i hustankar och jag våndas och våndas. har ett hus på gång och frågorna är många, är rummen för små? måste man kanske bygga om skorstenen? Går det att få ordning på källaren? ska jag verkligen ha en trappa upp till ett större loft?
I min ålder måste man tyvärr tänka på en massa praktiska saker som var ointressanta när man var yngre.

Det värsta av allt för mig är den mycket begränsade ekonomin.

Men annars är det roligt.
Jag bor nu ensam i min hyreslegga och längtar att få påta i jorden.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

emsems
0

Joda vi har koll.. eftersom att vi köper allt nytt så är det garanti på ca 10-20 år på det mesta. försäkringen är tecknad, jag är en oroare själv så.. =)

jn84
0

Jag har lärt mig från Emma tidigare att legga betyder lägenhet :)

Är lite förvånad över hur dyr den är. Men jag är ju fördomsfull och tror att Norrland är helt lost och oattraktivt. Att det finns mängder med tomma lägenheter efter att folk har flytt till Stockholm ;)

Jag håller inte riktigt med om att det är så mycket bättre med bostadsrätt än hyresrätt. Man betalar ju fortfarande hyra till "någon annan" plus att man har en fet ränta på lånet så då skänker man lite till banken också. Men samtidigt är det en frihet att bestämma över sitt eget boende.

Vi letar också nytt boende, men är på spaning efter hus. Tyvärr verkar inga av de hundratals hus som varit till salu det senaste halvåret fallit oss i smaken. De få vi är intresserade av är alldeles för dyra. Vi är nog så blåögda att vi tror att ett drömhus ska dyka upp för inga pengar alls. Så vi får nog leta läääänge.

jn84
0

Visst ja, kan även upplysa om att min sambo köpte den här lägenheten för 77 000 år 2000. Idag kommer den gå att sälja för närmare 700 000… Pendeltåg och Stockholm är inte alltid helt dumt.

SusanneStromstedt
0

Grattis! Ett riktigt fynd med andra ord =)