Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: journalistik
Läst 779 ggr
emsems
0

Norrlands stora journalistpris

Nu är nomineringarna i full gång.. Någon som tänker nominera någon?

jn84
0

Kan du inte berätta om det? Vem kan nominera, vem kan bli nominerad? Hur utses vinnaren?

Wiizy
0

undrar som #1. :)

vanessa
0

Som 08-bo, så har jag verkligen ingen koll på norrländska journalister eller tävlingen. Men berätta mer. (Känner bara en journalist där, och det är du :-).)/Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Letade fibrilt efter något att länka till, utan framgång. Här har ni iaf det jag läste i Journalisten idag:

"Nominera kandidater till Västerbottens-kurirens jubileumsfonds publicistiska pris 2008.Prissumman uppgår till 50 000 kr och delas ut vid Umeå Univetsitets högtidsdag i höst.
De publicister som nomineras kan vara verksamma inom alla typer av media. Priset ha ri första hand inriktning mot norrländskt kultur- och samhällsliv.

Några viktiga kriterier sm bör beaktas vid nomineringen är att den nominerade ska uppvisa självständighet och inta en analyserande och reflekterande  hållning i sitt publicistiska och jounalistiska arbete, ha gedigna kunskaper om det omgivande samhället, uppvisa god stilistisk förmåga samt ha flrmåga att i breda lager nå ut i sin publicistiska gärning.

Priskommittén vill understryka vikten av att också yngre publicister uppmärksammas vid nomineringsförfarandet.

Priskommittén består av jubileumsfondens styrelse Torbjörn Bergmark och Erik Orring, V'sterbottens-Kuriren, Sverker Olofsson, Sveriges Television, samt Lars-Erik Edlund och Inga-Britt Lindblad från Umeå universitet.

2005 delades priset ut till Kerstin Berggren, journalist vid sveriges radio, 2006 års pris gick till Curt Bladh, kulturredaktör på sundsvalls tidning och 2007 års pris gick till Marianne Berglund, lokalredaktör och redaktionschef vid Haparandabladet.

Era nomineringar skall vara Torbjörn Bergmark, VK, 90107 Imeå, tillhanda senast 28 april. Det går även att maila till torbjorn.bergmark@vk.se "

Jag ber om ursäkt om det blev något stavfel eller dyl, snabbskrev av en annons.

Så nu äre bara att nominera folk ni anser bör ses över!
Jag funderar för fullt, men jag har snarare lättare för att nominera till vilka jag anser INTE ska få det! allt för mycket slarv i dagens journalistik… Stavfel, faktafel och inaktuell information känns som ett dagligt problem i åtminstone lokaltidningarna..

precis
0

Stavfel, faktafel och klantigt satta rubriker är något alla tidningar lider av. Pga alla besparingar, uppsägningar av språkligt begåvat folk.
Rubriksättare är ett gammalt berömvärt yrke. Komponera en rubrik som inte kan missförstås… eller läsas på fel sätt… det är svårt. (fast inom sporten så brukar tvetydigheter och skämt med namn vara uppskattat)

emsems
0

#5, jag tycker det är otroligt kul att få göra en vits av en rubrik. Men då ska det vara genomtänkt och på ett smart sätt. En jag gilla rär min artikel om Laakso (ett band). Rubriken löd: Lyysande Liirat Laakso. Det är absolut inte i nivå med vissa som till exempel en tidning som heter Norra Västerbotten brukar ha, dom brukar vara grymt bra, men, jag är ju samtidigt bara en nybörjare i rubrikstättandets ädla konst

emsems
0
bjarvamor
0

Jaha, då är det redan klart då? Och jag som hade tänkt nominera dig Emma!

emsems
0

Du får göra det nästa år haha =)