Skriv om den här raden
Om nationaldagsfirandet så blev visst text-tv-reportern till sig när denne försökte sammanfatta kungahuset:
"I Södertälje deltog Kung Carl Gustaf och drottning Silvia och kronprinsessan Victoria i Kungälv."
Ge tips på hur man kan förbättra det här så att det blir förståeligt.
Förstår du inte var felet ligger så kanske du behöver läsa meningen sakta och försöka sätta ut de olika högheterna på respektiva ort på en karta.
Menar du att det ska vara ungefär:
"Kung Carl Gustaf och drottning Silvia deltog i Södertälje och kronprinsessan Victoria deltog i Kungälv."
Vet inte riktigt om jag hittade rätt fel(eller hur det går att formulera). 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
"I Södertälje deltog Kung Carl Gustaf och drottning Silvia och kronprinsessan Victoria i Kungälv."
Kung Carl Gustav har tillsammans med drottning Silvia deltagit i Södertälje, medan kronprinsessan Viktoria deltog i Kungälv. ? =)
Just det. Syftningsfelet med de tre personerna och två orterna bör skiljas åt mycket tydligare.
Uppräkning i samma mening blir ibland tillkrånglat.
Jag hade tänkt mig att nån skulle sätta in komma eller punkt och dela upp satserna, men ni lyckades riktigt bra!!! :)
Varför förutsatte ni att Salivia var i Tälje? Hon kan ju lika bra ha varit i Kungälv med Vickan?
Vad säger ni om att inleda med versalt k på Kung och bara bruka sig av gemener i drottning och kronprinsessa då??? ropa på en genus-forskare? eller? :) ;) hehe

Jag tror faktiskt att det är små bokstäver när det är i en mening. Så det blir kung, drottning och kronprinsessa. Fast jag kan ha fel. Får ringa svenska språknämden som alltid svarar så snällt på frågor. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#3 Antog att drottningen var med kungen bara. ;) Man borde väl skriva paret människor först dessutom, så att det inte blir lika långt på slutet?
Jag skrev med stort k endast för att det var i början av en mening. Aldrig har jag hört att man skriver Kung med stort K, men det är väl för att det titeln är lite "förnämare" och att man visar lite mer vördnad genom att skriva så, om något. ;) Dock tror jag det skrivs "gement".
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.