Utanför ditt fönster
Hej!
Här får ni en ny utmaning: Skriv en text som du kallar "Utanför mitt fönster". Den handlar om vad du ser, känner eller dyl.
Mitt bidrag:
Utanför mitt fönster, rastar människor deras hundar.
Utanför mitt fönster, parkerar människor sina bilar.
Någon sopar vägarna,
någon skyndar till jobbet.
Någon väntar på bussen,
någon talar i telefonen.
Någon bär sina väskor mot skolan,
men ingen tittar upp mot solen.
Ingen ser att solen lyser på oss,
Ingen känner dess varma strålar.
Hinner vi inte längre njuta av vardagen?
Vad ser du utanför ditt fönster?

Kul, det får jag fundera på lite. Vilken tid jag väljer. Bor ju vid ett torg :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Utanför mitt fönster står ett stort gammalt körsbärsträd. Just nu är det fyllt av alla slags småfåglar.
Utanför mitt fönster är det Grönfinkarna som syns och hörs mest. När Grönfinkarna grälar gör dom det med besked!
Utanför mitt fönster flaxar och tjattrar de och attackerar Domherrarna som också vill vara med om fågelbordet. Det är så trevligt att sitta vid köksbordet och studera dessa små söta djur.
Utanför mitt fönster kommer ibland en liten Grönfink för att plaska i fågelbadet.
Utanför mitt fönster flyger några småfåglar för att mata sina nykläckta ungar. Fram och tillbaka flyger de,utanför mitt fönster, arbetar outtröttligt för att försörja sina små. Så lika de är oss människor egentligen.
Allt detta ser jag utanför mitt fönster!
Utanför mitt fönster syns två stora träd. Det är så härligt när de blommar och blir gröna. Under vintern är de kala och nakna. Man bara längtar till april-maj då de höjer sin krona mot himlen.
Utanför mitt fönster kan jag jag se över häcken, till tre av grannarnas tomter. De är välklippta och plana, något annat än min eftersom grävmaskiner har varit hos oss ett par gånger.
Utanför mitt fönster har jag bilvägen en bit ifrån. Den åker ut från min by och ännu längre bort, eller så kan man åka in i byn. Det beror ju på vilket håll man komemr ifrån. Det är inte ofta som det åker förbi bilar här. Mest är det på fredagar när stora husbilar kommer för att åka till dansen. Den är varje fredag, varje sommar. Där dansar de och dricker tills de blir stupfulla eller så klarar de att ha roligt utan öl och sprit.
Utanför mitt fönster är det nästan alltid lugnt och skönt. På sin höjd kan man höra gräsklippare från ens egen eller grannens trädgård. Det är så underbart att vakna med solen varje morgon. Dens första strålar för dagen letar sig in genom mitt fönster först.
Utanför mitt fönster
Solen lyser svagt bortåt horisonten,
strålarna skiner genom skogsdungen.
Träden skuggar vår trädgård,
men det är ingen fara,
gräset växer lika jämnt ändå.
Två höga tallar står på ena sidan av verandan,
vildvuxna och bastanta.
Tallarna ger trädgården ett ovårdat intryck,
men det är ingen fara,
vi gillar dem som de är.
Grön, frodig gräsmatta och trevlig rabatt,
samt trädgårdsland där mycket nyttigt växer.
En katt gräver ofta upp grönsakerna,
men det är ingen fara,
vi har råd att så nytt.
Lila blommor bort längs sluttningen,
jag ler alltid när jag ser dem.
Vissnade påskliljor vid hörnet av staketet,
men det är ingen fara,
de kommer närsomhelst blomma ut igen.
Jag gillar vår trädgård.
Den är något vackert att vila ögonen på
när jag behöver muntras upp.
Så länge det finns blommor,
finns det hopp ute i världen.
Så länge min trädgård finns där,
utanför mitt fönster,
finns det något att leva för.
//Copyright by Creation
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad härliga saker ni ser utanför ert fönster. Hoppas på få veta vad alla andra ser?

Utanför mitt fönster är det mörkt.
Siluetten av den stora björken skvallrar om en svag nattbris.
Det är länge sedan solen gick ner
men än syns tydligt var den har sin säng.
Alla fönster är mörka.
Ingen rör sig på gatan.
Snart är gatlyktorna de enda som är vakna.
De väntar på sin tur att sova.

Jag tar och skriver om utanför mitt fönster för något år sedan, men minns det som om det vóre idag. /Vanessa
**Utifrån mitt fönster
**Utifrån mitt fönster händer det alltid saker.
Behöver inte ringa 112.
Poliserna är här jämt och ständigt.
Knarket flödar och musiken gör att jag inte kan sova. Så jag tittar jag ut genom mitt fönster.
Lutar på huvudet och ser mot allén.
Med sina vackra åldrande träd.
Där bor mina vänner, fladdermössen.
Svisch, de passerar mitt fönster så snabbt.
Allt i jakten på mina fiender, myggorna.
Tack, herr och fru Fladder.
Tack för att ni tar hand om era bebisar.
Då att de kan komma nästa år och hjälpa mig med fienden.
Ser blått svepande ljus.
Det är dags igen för besök hos grannen.
Hej, polisen tänker jag.
Musiken tystnar äntligen.
Nu ska jag sova.
Imorgon börjar livet om utanför mitt fönster.

Utanför mitt fönster breder den stora kastanjen ut sig över flera trädgårdar. Dess stora vita blommor står stolta och raka likt soldater.
Utanför mitt fönster går en luftväg för fåglar. Den trafikeras mestadels av skator och kråkor, men även av lite mindre flygare som flugsnappare och sparvar av olika slag.
Utanför mitt fönster ser jag hur grannens barn leker med sin hund. Och hör ibland hur barnens mor ryar till de små.
Utanför mitt fönster ser jag molnens olika formationer. Idag såg jag en flock hästar med flygande manar och svansar.
Utanför mitt fönster såg jag här om natten en jättestor stjärna som tändes, men plötsligt slocknade den och natthimlen blev mörk igen.
Utanför mitt fönster letar morgonens första strålar sig in genom mitt balkongräcke och träffar en fläck av golvet. Där ligger min katt och värmer sig minsann. Ja, han är en riktig solkatt han!
Vad duktiga ni alla är, och vad trevliga saker ni ser utanför era fönster (med undantag för vanessa då kanske)
Jag ser från mitt fönster en trädgårdsbod
den är gul med svart tak och jag genast förstod
att därinne finns trädgårdens verktyg.
Där står spadar, hackor och kratta
som används till förbättring av matta (gräs).
Min dröm är att äga en dylik klenod
och få påta i jorden och så med friskt mod.
Hjälp! detta var inte min "cup of tea"
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

#9 Jag bor ju vid ett torg i Stockholm :-). Då blir det så.
#10 Men nu är du lite hård mot dig själv, Mondeo. Tycker om det att du driver tanken från det du ser till drömmar. Gillar det verkligen. /Vanessa
Putt :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Bara två veckor kvar till midsommar.
Utanför mitt fönster i natt, hör jag fåglar spela och grodorna fortfarande kväka i den ofärdiga trädgårdsdammen. Dagens ljus dämpas bara en aning och himlen är ännu blå. Snödrivorna ut på gårdsplanen har äntligen tinat bort och gräsrötterna har skjutit nya skott.
Utanför mitt fönster ser jag färgerna blått från himlen och svagt rosa från horisonten, klargrönt från gräset, rött från sonens sommarstuga, grusgrått från grusgången, grönt i mörkare nyanser från träden och den vita färgen från bilarna óch den gamla husvagnen.
Inget lysande diktverk men speglar bara vad jag ser när jag sitter här, just nu.

#13 Och det är precis så man ska göra. Slappna av och låta orden ta sig in, i nuet. Det verkar väldigt, väldigt fint hos dig. Och jag som bara älskar grodor, du får säga kvack till dem från mig någon kväll :-). /Vanessa

haha kvack XD.
//Wizy
#13. Jag har hälsat "kvack" till grodorna. Som redan har kommit med små små yngel som simmar omkring där nere.

Tack för det :-). /Vanessa