Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivlust
Läst 2718 ggr
mondeo
0

Aforismer

En aforism är ett kort och tankeväckande citat eller påstående
Det kan också vara ett visdomsord.
Ett visdomsord är sentensen av många generationers tankemödor.

Jag är barnsligt förtjust i aforismer och jag skulle aldrig köpa en almanacka om det inte längs ner på sidan fanns en liten sentens för varje dag.

Tänkte bjuda er på ett antal aforismer som endast en person påstås ha sagt nämligen Groucho Marx, denne galning som var en av "Bröderna Marx" och levde mellan 1890 - 1977.

Skulle inte du kunna fylla på med mera aforismer ( Behöver inte vara av Groucho Marx).

Här kommer en lång rad:

Jag tyckte inte om pjäsen men jag såg den under ogynnsamma förhållanden. Ridån var uppe.

Hon har sitt vackra utseende efter sin far. Han är plastikkirurg.

Allting jämnar ut sig. När man får mindre hår att kamma, får man mera ansikte att tvätta.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som kan tänka sig såna som mig som medlemmar.

Jag har haft en underbar kväll - men det var inte den här.

Den som uppfann sex, han visste verkligen vad han gjorde.  

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.  

Dessa är mina principer. Men om du inte gillar dem har jag andra.  

Det här kan ju en femåring begripa. Så hit med en femåring då!

Du har en fyraårig pojkes förstånd, och jag är säker på att han blev glad av att bli av med det.  

Det finns ett sätt att ta reda på om en karl är hederlig - fråga honom. Om han säger 'Ja' är han en skurk.

Glöm inte att du slåss för den här kvinnans ära, vilket sannolikt är mer än vad hon någonsin har gjort.  

Om kvinnor klädde sig för att behaga män skulle det inte säljas lika mycket kläder - med undantag av någon enstaka solskärm.

Jag uppvaktade en kvinna i nästan två år och upptäckte att hon var precis som jag - vi var båda galna i kvinnor.

Jag tycker verkligen att TV är väldigt allmänbildande. Så fort den slås på går jag in i biblioteket och läser en god bok.

Jag skrattade från den stund jag tog upp din bok till dess jag lade den ifrån mig. Jag har för avsikt att en dag läsa den.  

Om inkomstskatten är det pris vi måste betala för att hålla regeringen på fötterna så är underhåll det pris vi måste betala för att få omkull en kvinna.

Han må se ut som en idiot och tala som en idiot, men låt inte lura dig, han är verkligen en idiot.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Caspia
0

Underbart!

Envishet och drömmar

vanessa
0

Fniss, de var roliga. Får fundera på detta med aforismer. Se om jag kan komma med någon som jag läst/hört. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Okej, nu kommer en från mig. 

"En ekonom är en person som kan uttrycka det självklara obegripligt." Alfred A. Knopf

Så känner jag för matematik överlag :-). /Vanessa

emsems
0

Vet inte om det räknas som en aforism (Vad är egentligen kännetecken för dessa?) men några kloka ord:

Det finns inga tvingande omständigheter. Reinhard K. Sprenger

Klockren. Om man läser hela boken (med den otroligt kassa titeln) Bollen är din! så förstår man precis innebörden. Efter att ha läst den har jag ändrat min inställning till mycket.

mondeo
0

Här kommer en som passar in bra på mig:

Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna.

Ytterligare några:

En optimist köper sig en ny plånbok för sin sista sedel.

Ord måste vägas, inte räknas.

Den som inte åker vilse får inte se mycket.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

vanessa
0

Angående skrivande från en cyniker :-).

"Att skriva är att förvandla sina värsta ögonblick till pengar." J.P. Donleavy

/Vanessa

emsems
0

#6, men dock så sant. I alla fall om man skirver böcker som är verklighetsbaserade. Fick dock inga pengar för mitt värsta ögonblick

bjarvamor
0

En bankman är en person som lånar ut sitt paraply när solen skiner, och tar tillbaka det när det regnar!

Mark Twain

vanessa
0

#8 Fniss, så sant.  /Vanessa

SusanneStromstedt
0

Här är lite från "Kvinnors vetande"

En del av oss försöker ihärdigt bli de män som vi gärna vill gifta oss med.

Jean Kerr

Om du rättar dig efter alla regler blir livet trist.

Katherine Hepburn

Fråga inte ditt barn vad det har lust att göra en regnblöt dag för du vill ändå inte vara med.

Fran Lebowitz

Tonårspojkar som visslar efter flickor är bara på väg genom en fas som varar i 50 år.

Lily Tomlin

bjarvamor
0

Eller den här som kanske pasar in på detta forum:

En synonym är ett ord som du använder om du inte kan stava till det du först tänkte på!                           Burt Bacharach

SusanneStromstedt
0

vanessa
0

#11 Om du bara visste hur sant det är :-). /Vanessa

vanessa
0

Nu äntligen kom jag ihåg en sak en av favoritskådespelaren Anthony Hopkins sa. Dock vet jag inte om han är originaluttalaren.

Idag är morgondagen jag oroade mig för så under gårdagen.

/Vanessa

mondeo
0

Apropå böcker:

Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
0

Det där stämmer alldeles utmärkt! =))