Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 1374 ggr
jn84
0

Jag tycker att...

Jag vill höra vad folk tycker! Svenskar är ofta alldeles för dåliga på att uttrycka vad de tycker offentligt, det muttras mest i tysthet om vad man tycker.

Därför utmanas du nu att fortsätta meningen med vad du vill. Något du tänker på för stunden, irriterat dig en längre tid men aldrig vågat häva ur dig eller bara något du vill dela med dig av.

vanessa
0

Håller ju aldrig tyst, så jag tillhör inte den som muttrar i bakgrunden. Men får passa på att skriva något. Skriver i du-form, även om jag inte tror att du är den jag skriver till. /Vanessa

Jag tycker att det är så jobbigt med de som är bittra över livet. Som går och muttrar och gräver ner sig i sin smärta/sorg/annat. Istället ska du titta upp och framåt. Se soluppgångar som en vacker start på dagen, solnedgången som himlens dans inför natten som kommer med lugn och sömn.

Förlåt det som hänt, och släng bort det i vinden. Du lever nu, i denna stund och kan må bra, även om en massa hinder placerats i din väg. Hinder är till för att runda eller klättra över. Inte för att du ska sätta dig ner och gråta år ut och in. För den enda som straffas, är den bittra. Släng bitterheten och möt livet, skönheten, sorgen och allt däremellan. Lev, lev, lev.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

jn84
0

Mycket bra sagt Vanessa! Kom gärna med fler tyckanden.

Jag kommer inte på något bra just nu, ska fundera över vad jag tycker egentligen. Så länge skriver jag:

Jag tycker att den här veckan har varit helt fantasisk när det gäller vädret! Hoppas på fortsatt värme, men lite regn skulle inte skada.

Jenahbella
0

då slänger väl jag in ett ord här ja me :)

jag e så trött på folk som gnäller hela tiden och inte säger vad de tycker (det var de första jag tänkte på när jag läste de jn84 skrev här) alla ska tycka så himla mycket men vågar inte stå för det.
som på mitt jobb tillexempel så skulle vi fylla i ett papper om vad som va dåligt och så stog det våra namn på pappret, och jag tror att det var jag och 10 till som lämnade in till slut (av 100). alla andra tyckte att de blev för personligt.
och då kände jag bara att varför gnälla när man inte kan stå för det?!

sådär ja, nu fick jag ur mig lite av min ilska! hihi
vill även passa på att säga att jag beundrar dom som vågar ge OCH ta kritik :)

#2 jag hoppas me på lite regn nu. skulle va skönt me lite friska vindar!

bjarvamor
0

Jag tycker att vi svenskar är så j…. mesiga. Vi tackar ja och amen till allt som görs och bestäms, hur tokigt de än må vara! Se bra på ny A-kasselagen och sjukförsäkringslagen!

Vi bara tackar och sväljer all idioti! Nej se på fransmännen till exempel! De ställer till med olika demomstrationer, blockader och annat för att och visa sin ovilja. Och de hjälper!

Vi svenskar vi vill inte stå upp för de vi säger på fikapausen på jobbet! De har jag sett exempel på så många gånger! Snacka går….. !

Jenahbella
0

#4 ja, varför är vi så Förvånad

emsems
0

Ja, allihopa! Ni tycker precis som mig i alla ovanstående åsikter. Här kommer en till:

Silverfat. Varför tror folk att att de ska få saker serverade till dem? Jag blir galen på alla människor som gnäller över att dom "inte får något jobb" men inte söker några. En vän till mig är sur över att jag har skaffat jobb och inte han trots samma utbildning. Ja men är du beredd att flytta, jobba gratis och hårt för att komma in i yrket och sedan bli anställd? Nej. Nä men dåså, skyll dig själv.
De som gnäller för att de inte har det bra antingen ekonomiskt, i förhållande eller annat, men inte gör något åt det. De som hatar sina jobb, men säger inte upp sig. "ja men… då blir det ju.." Ja visst. Men du har ju själv VALT! Du väljer ju att stanna i ditt kassa förhållande, du väljer ju att inte säga upp dig på jobbet. Du väljer. Mina favoritord: Det finns inga tvingande omständigheter. Du väljer allt. Kanske är valen inte bra, men du har ett val. Sluta gnälla för mig.

Sehvrin
0

Jag tycker att folk som röker borde ta hänsyn till de omkring dem som inte röker, speciellt om någon bett dem sluta röka på en viss plats.

(I det här fallet är det grannen under mig som röker ut genom ett föster och röken kommer in genom mitt öppna köksfönster. Hon som röker tycker det är för jobbigt att gå ner för två trappor bara för att röka…)

Jag tycker också att tågperronger borde vara rökfria; det går ju knappt att andas där ibland för att det är så många som står och röker.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jn84
0

Jag tycker att CSN ska ge f*n i hur mycket pengar man tjänar under sommaren! Har man ett sommarjobb kan man väl få jobba precis så mycket man vill?!

Jag förstår att man begränsar inkomsten under terminerna, för ingen ska ju kunna dra fördel av att ha valt "lätta" studier (tex distansstudier), men att räkna med sommarens lön är ren idioti! Junis, julis och augustis lön räknas ju in i samma halvårsgräns och den ligger på strax över femtio tusen. Jobbar man mycket är man ju över gränsen redan under sommarmånaderna och får minskat csn resten av året om man vill jobba lite under hösten också. Dessutom pratar vi ju om LÅNADE pengar som ska betalas tillbaka på vartenda öre.

SusanneStromstedt
0

Jag förstår de som jobbar "svart"…Nåt annat går inte att göra för att få¨en dräglig tillvaro

Oomb
0

Som arbetslös vill jag klaga lite på att alla bra jobb som man finner lite intressanta har "du måste ha jobbat med det så eller så många år".

Jobbigt att få jobb om man inte kan något. Borde nästan starta bokförlag. Men tror inte man kan leva på det..

emsems
0

#8, eller hur! Och samma sak om andra inkomster. Killen min sålde just sin legga och då blir han återbetalningsskyldig för hela denna termin! Sjukt!

jn84
0

#11 Ehm, vad är en legga? (har  funderat jättelänge, men kommer inte på ändå) Generad

Jenahbella
0

nåt positivt nu!

Jag tycker att… musik e underbart! Att sjunga och dansa gör mig hel :)  att skriva texter och sjunga ut orden får mig att må bra :)
Att sitta i parken med gitarren och sjunga och höras e något fler människor borde göra :D

SusanneStromstedt
0

Du skulle passa bra ihop med min dotter hör jag =)

emsems
0

#12. Förlåt! Mina slang förstår ingen. Legga är något skellefteåslang för Lägenhet. Jag har även råkat säga Balle för Balkong ett antal gånger, vilket jag fort fick veta inte var en normal förkortning i övriga landet! hahaha

Creation
0

Jag tycker att folk borde tänka efter innan de handlar. Istället för att lyssna på impulser och ångra sig ganska snart eller råka förstöra för någon, kan man ta sig lite tid och fråga sig själv: "Gör jag rätt nu?". Resonera, överväg, fundera, planera och tänk efter!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jenahbella
0

#14 jasså? :) roligt :D

#16 jag vill inte riktigt hålla me där Flört
livet e för kort för sånt!
jag tycker man ska göra de man känner för utan att tänka alldeles för mycket! lev i nuet! vi är mänskliga och gör misstag :) gör man inga misstag kan de va svårt att lära/uppleva :)

Jenahbella
0

jag tycker att.. den som dömmer någon efter att ha hört endast den ENA sida av historien borde ta sig i kragen och lyssna på den andra!

vanessa
0

Jag tycker att det är tråkigt och sorgligt att så många är så negativa och inte ser skönheten i att leva. /Vanessa

emsems
0

Jag tycker det är kasst att alla ska måsta jobba 8 timmar om dagen i hela sitt liv och dessutom inte få någon pension knappt. Vi jobbar ihjäl oss, och vi jobbar hårt och mycket. Men får man en dräglig sista tid i livet? Nejdå, lite pengar i pension, för att sedan bo i ett äldreboende osm är under all kritik och där det ändå skärs ner ännu mer! Hur kan det då kommas att reeringen har löner som är skyhöga?
Den stadsminister och regering som skulle ta en normal arbetarlön, DEN skulle jag rösta på!

SusanneStromstedt
0

*skratt* Den statsministern med regering lär aldrig dyka upp Kyss

Buuc
0

Jag tycker att jag är så himla blyg! :P

[HeartQueen]
0

Jag tycker att iFokus är en himla bra sida!! :D

vanessa
0

:-)