Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 7078 ggr
Oomb
4

Dagboksform

Hejsan, ny här på sidan och tittar förbi för jag skulle uppskatta era åsikter om så kallad dagboksform. Att ett kapitel är en speciell dag och så vidare. Hur intresserad tror ni folk är i att läsa sådant? Nu syftar jag förstås på fiktiva dagböcker och inte "bloks" eller vad Vulkanfolket nu kallar det.

Tack för kommande svar.

EmmaG
0

När jag var i tonåren älskade jag läsa böcker i dagsboksform!
Jag gillar fortfarande den iden och har själv en bokide med den skrivformen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

SusanneStromstedt
0

Jag tror att många är intresserade av att läsa sådant faktiskt! Själv slukar jag allt med biografier o.d.  Det är alltid intressant att läsa om andras liv / Susanne

bjarvamor
0

Du kan ta ett steg bort från dig själv och inte skriva i jag-form så blir det inte långtråkigt, och du får större utrymme att utveckla din berättelse. Den blir då mer som en roman eller novell. Prova så får du se! Flört

vanessa
0

Säger bara Bridgets dagbok, så det fungerar väldigt bra :-). Dagboksform är väldigt populärt rent generellt. Så det fungerar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

#0, Låter jätteintressant! Blir den baserad på din egen verklighet eller fiktion?

vanessa
0

I #0 Skriver h*n "Nu syftar jag förstås på fiktiva dagböcker" så jag misstänker att det är en låtsasperson och verklighet. Vi får se vad svaret blir :-). /Vanessa

Oomb
0

#3. Har aldrig haft svårt att skriva i någon form direkt. Just nu är jag mer nyfiken på om andra vill läsa saker i dagboksformen. :)

#5 & #6. Vad man än skriver så kommer alltid något personligt med. Varse sig det är namn eller händelser anser jag. Men som Vanessa skriver, så tänkte jag just på någon fiktiv person.

Mina små hjärnspöken säger mig att jag borde skriva en "efterkatastrofen" resejournal.

vanessa
0

Det låter spännande, och inte vanlig heller. Tycker att det är en bra idé. Du har så rätt, det kommer alltid in delar av en själv i det man skriver. Vare sig man vill eller inte. /Vanessa

bjarvamor
0

#7 Jag missförstod dig nog lite där! Sorry!Flört

Ja, det är ju författarens previlegium att få blanda allt, både påhittat och realistiskt. En huvudperson är ju alltid en blandning av många personligheter. Hörde någonstans att Dickens hade ca 20-25 personer som låg till grund för en av hans rollfigurer!