Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 833 ggr
mondeo
0

Film - Lek

Jag är en stor fantast av gammal svensk film och vill gärna dela med mig av dessa filmpärlor. De är ju i högsta grad kulturhistoria och jag tycker man inte ska glömma bort dessa skådespelare från förr.

Nu tänkte jag att vi kunde göra en kul lek av denna filmsnutt som jag tänkte visa er.

Eftersom min fantasi är sådär så tänkte jag låna leken från Emma (hon kallade sin för träningsdiskussion).

Tänkte att vi skulle diskutera och kommentera filmsnutten utifrån ett antal punkter som jag sätter upp.

Filmen handlar om Pytagoras sats och sjungs av en av våra stora sångerskor, Alice Babs som fyllde 84 år i januari.
Ackompanjerar på piano gör enligt mig den störste komikern genom tiderna: Thor Modéen han dog 28 maj 1950 och blev bara 52 år. Filmen heter "Magistrarna på sommarlov" inspelad 1941.

Alice Babs och Thor Modéen ur filmen "Magistrarna på sommar lov" från 1941Första
Första uppgiften blir att helt seriöst och positivt recensera filmsnutten.

Andra uppgiften blir att negativt recensera filmsnutten.

Tredje uppgiften blir att tycka att alla filmer borde vara i svart-vitt.

Fjärde uppgiften blir att tycka att Harrison Ford borde ha varit med.

Femte uppgiften blir att du tyckte du skymtade Uma Thurman i bakgrunden.

Vi börjar med fem uppgifter så får vi se hur det går.
Skriv nu övertygande!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

emsems
0

Vad kul!
Nr 1. Jag tycker att det är en underbar film. Underbar på det sätt som bara äldre filmer kan vara.Den ger mig en gd känsla i magen, som jag fick förut när man var hos sina morföräldrar och fick se film på fredagskvällarna. Det var en annan typ av filmer då, och framför allt en annan typ av skådespeleri. Underbart!

vanessa
0

Negativt.
Jisses vad trist. Hallå, hur vore det med färg på filmen. Tror de att vi lever i en svartvit värld? Filmsnutten handlar om matematik. Snacka om trist. Som om man skulle kunna göra det. Mycket enklare med kalkylator. Sedan var det visserligen en söt tjej som sjöng, men jisses… Thor Modéen som spelar. Om det nu är han som spelar, för vi får inte se när han gör det. Överhuvudtaget så var kameran rätt stilla. Sövande måste jag säga. Nej, tack för det förflutna. Vi lever nu och i framtiden.  /Vanessa

(Jag står inte för det jag skrev nu, bara så ni vet. Känns som att häda.)

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mondeo
0

Tack hitills till Emma och Vanessa.
Förstår dig Vanessa, tänkte allt på att det kunde vara svårt att vara så negativ. Du var ändå rätt person att klara det. 

Tredje uppgiften:

Som den fantast jag är så blir det en självklarhet att alla fimer bör vara i svart-vitt.
Man behöver inte fundera på vilken klädsel
personerna har utan alla herrar har som regel mörk kostym och damerna har alltid en ljus eller mörk klänning.
Tänk om det varit färg och Thor Modéen på filmen hade haft gul hatt, nej tack.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"