Vinnare - texttävlingen
Hej!
Jag har funderat och vaknat fram och tillbaka. En vinnare har utsetts:
Sommarvisa för arbetssökande
Nu är det sommar, nu är det sol, de luktar "jobb" bort i staden
Här går jag i min långa kjol och väntar på ringsignalen.
Men inte hörs de nåt i luren, jag stod väl inte på turen!
Och inte blir det nån grillarkväll för fyrahundra om dagen.
För det har staten ju just bestämt, och det är de som är nya lagen!
Men har du turen du timmar får, men ack, de genast tillbaka går..
Så några kronor det blir till maten, men resten av det, det tar ju staten!
Av: Bjärvamor
Priset är alltså att bli publicerad i tidningen Upp i Norr, en tidning som finns på flygplatserna i Norrland. Grattis!!

Bra val! Det är en kanontext!! Grattis Bjärvamor!!! 

Tack Susanne!
Herre Gud va paff jag blev! Det hade jag aldrig trott! Men jätteroligt är det ju! Texten kom till på grund av jag blev så frustrerad över den här nya A-kasselagen, där man inte får någon ersättning från A-kassan om man är deltidsarbetslös efter 75 dagar!
Jag bara undrar vad folk ska leva på sedan? Inte blir det ju några medlemmar kvar i facket heller om de inte får stämpla upp till full tid, bland annat!
Kram på er!
Bra tänkt. Jag har själv just varit i rätten mot a-kassan då jag hade jobbat heltid i ett år och sedan blev arbetslös, men fick inte a-kassa (trots att det endast krävdes 5 månaders arbete). Varför? Jo, jag hade haft semester vissa dagar och då räknades det inte som att jag hade jobbat heltid. Shysst va? Dvs, jag har slängt en grymt massa pengar i sjön.

Men Gud va sjukt Emma! Ja, det är en hel del sjuka regler när det gäller A-kassan. För många år sedan hade jag varit i USA under ett år och kom hem två dagar försent till Sverige. Jag var visserligen i Sverige men i Stockholm och inte på min hemstads AF. Fick inte stämpla!
Sedan gick jag tidningsmakarutbildning ett år och trodde jag skulle få stämpla direkt efter utbildningen om jag inte fick något jobb på en gång? Men tji fick jag även där. Att studera räknades som överhoppningsbar tid!
Jag undrar bara varför man inte får reda på vilka regler som gäller egentligen. När man ringer och frågar så säger de att det beror på, fall till fall!? Vad de bestämmer verkar ju vara väldigt godtyckligt!

Grattis grattis! :P Jag är glad att inte jag vann med mitt hemska bidrag.. xD

Emma! Textraderna i början blev ju felplacerade av någon anledning, men det får du fixa till, så det ser bra ut!
Gratiis! Det var en rolig dikt och den var värd att vinna :D

Grattis, kul med en text som så många känner igen sig i, samt har en underliggande pik. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#6, ändrade
Grattis!
Värdig vinnare, verkligen :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.