Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 1509 ggr
Lotta_A
0

Komma igång

Jag kan ju börja med att säga att jag håller på att skriva ett filmmanus. Men jag tycker att det är jättesvårt att "komma igång".. Första meningarna på varje kapitel. Det är så svårt att samla ihop alla sina knasiga ideér och snyggt få ner dom på papper.
Hur ska man göra för att komma igång? Hur gör ni?

vanessa
0

Hejsan. Glöm den första raden. Den stryks ändå för det mesta längre fram. Du ska inte tänka på perfektion, släppt det helt. Det hör till att skriva om, skriva om med mera. Inte en gång ut en massa gånger.

Sedan om du skriver ett filmmanus så skriver du inte kapitel utan scener och akter. Har du skrivit premiss och synops? Gör du det så är det ofta att bara köra sedan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Buuc
0

Börja att göra en disposition, alltså en liten förklarning på vad filmen ska handla om, hur några scener ska vara, skriv kortfattat en handlig. Skriva lite skisser och så, för att få idéer. Sedan kan du börja skriva på riktigt, och ta efter dispositionen. :)

vanessa
0

Tack Buuc. Var det som jag också försökte förklara men var nog lite kort i förklaringen. Du förklarade klart bättre :-)./Vanessa

bjarvamor
0

Så fort jag ska göra ett inlägg så får jag en error och allt försvinner?

bjarvamor
0

Konstigt, nu gick det igen! Hade svarat på Lotta A:s inlägg och så försvann allting som en avlöning! Provar den här också innan jag skriver mer!Fundersam

bjarvamor
0

Först skriver du en Synopsis! Som är en kort redogörelse för din idé. På första sidan skriver du titeln på din film och längst ner ditt namn och adress.

På nästa sida ska du redogöra för din idé. Du lägger till faktiska upplysningar, till exempel om bakgrunden och lite sånt.

Sen skriver du en utförlig biografi över varje person. Hur hon-han ser ut, vilka värderingar, karaktärsdrag, osv. de har.

Sedan gör du minst sex plottenheter, där du i varje enhet beskriver i korta ordalag vad som ska hända. Helst inte mer än 30 ord i varje plott.

Sedan ska du ta tid på hur länge en manussida tar att spela upp. Den får ta högst 1,5 minuter.

Jag har hållit på ett år med mitt manus. Det är rätt så svårt vill jag säga!

Lycka till!Glad

Buuc
0

#3 Haha, varsegod, antar jag. :P Jag försökte låta så proffsig som möjligt. ^^

mondeo
0

Det verkar knepigt och svårt det här men ni förklarar så bra att det verkar spännande att ge síg på.

Men använder man i mest böcker att skriva filmmanus på idag?
Är inte det att göra lite lätt för sig?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

vanessa
0

Det är allt annat än lätt att skriva manus. Gör man det med en bok som ursprung så måste man ändå kapa rätt mycket. För tankar och sådant går inte fram på film om man inte väljer att ha med det. Sedan så är det ofta en massa olika situationer som uppstår, medan man in manus vill hålla det på färre situationer. Inser att det är dags för mig att skriva mer om manus i artiklar.

Det gäller att ha en bred kunskap om det mesta känns det som. Som jag skrev tidigare har gäller det att ha någon form av kunskap om filosofi, sociologi, psykologi, pedagogik med mera. För det gäller att veta hur man når publiken, men också att ha bred kunskap om de man skriver om. Saker som inte kommer in i manuset, men manusförfattaren måste veta. Så att skriva manus är allt annat än lätt. Dock väldigt givande och spännande. /Vanessa

Lotta_A
0

#1: Självklart menar jag ju scen, inte kapiterl.

Lotta_A
0

Vilka jättebra tips ni kommer med! Jag har skrivit en Synopsis, alltså en kort sammanfattning om vad filmen ungefär ska handla om. Det svåra är att komma igång med själva manuset, men jag ska försöka göra som du säger vanessa. Bara strunta i att försöka få det perfekt utan bara börja skriva helt enket…

#6: Bra och konkreta tips du kommer med, men hängde inte riktigt med på det här med plottenheterna?
Menar du att man ska dela upp manuset i olika delar? Typ som scener? Och så berskriver man kort vad som ska hända i varje scen? Har jag förstått det rätt?
Ja. Det här med manus är inte lätt. Det tar ju sin lilla tid. Som att skriva en bok ungefär.

bjarvamor
0

Ja, det är plottenheterna du delar upp i sex delar. Sedan fyller du i med manuset vad varje del ska innehålla. Men den biten blir ju manusbiten. Man kan säga att om det ska bli en serie, så blir då varje plottenhet ett avsnitt, eller som film ska det hända minst sex spännande saker som får handlingen att gå framåt och bli mer och mer spännande för varje gång!

De olika scenerna är ju delar för sig och kan bestå av många. Men om du räknar med att en manussida tar 1,5 minuter att spela så kan du sedan räkna ut hur många sidor du behöver för en film på två timmar.

Nu pratar jag om speltid i manus, sedan kommer ju annat som intro och utgångar, när man panorerar osv. Allt de ska ingå i hela filmtiden. Glad

bjarvamor
0

Det är inte lätt att begripa det här och svårt att förklara! Det är som Vanessa säger det är mycket man behöver veta om allt möjligt i livet för att kunna skriva ett manus. Alllt från hur människor beter sig till hur djur eller monster beter sig.

Men jag tänkte att jag kan visa i morgon en liten snutt på hur en manussida kan se ut! Då blir det lättare att förstå. Kan också skriva en plottenhet! Men nu ska jag gå och lägga mig i alla fall! Kommer aldrig i säng i vettig tid!

God Natt på er!

Lotta_A
0

#13: Oh. vill gärna se en manussida. :)

bjarvamor
0

Lotta A! Jag måste åka iväg och hjälpa min dotter med hennes hästar några dagar så jag hinner inte lägga upp manussidan nu som jag lovade! Men jag gör det när jag komer igen! Jag LOVAR!Hoppas att du inte blev allt för besviken på mig!Fundersam

vanessa
0

Jag kan nog lägga upp en manussida, senare i kväll. /Vanessa

Lotta_A
0

#15: Det är ingen fara :) gör det när du kommre tillbaka. Ingen brådska.

#16: Ja gör gärna det :)

vanessa
0

Nu tänkte jag lägga in en bit av ett manus som jag skrivit, bara så di ser hur det kan se ut.

1. EXT. GATA STOCKHOLM. DAG.
Solen skiner och himlen är molnfri. En dam i illröd hatt står och väntar på bussen. Bredvid henne står en annan dam, i skrynkelfri kappa. Det syns att de inte känner varandra.

DAM I HATT
Bussen är sen… Som vanligt.

DAMEN I KAPPAN
(suckande)
Det är ingen ordning längre.

De sår tysta ett tag och begrundar det orättvisa öde som tvingar dem att stå i strålande solsken vid en busshållplats.

DAMEN I HATT
Det är invandrarnas fel.

DAMEN I KAPPA
Mmm.

DAMEN I HATT
(med avsmak)
De hittar ingen stans. De irrar runt
utan någon som helst aning om vart
de ska. Inget hyfs alls.
(Paus)
De påminner om nackade höns.

Damen i den skrynkelfria kappan nickar tveksamt.

Slut för denna gång av mitt manus. Ungefär så ser ett manus ut. Vissa saker kan skilja åt, men det är en smaksak. Dialogen ska dock vara rakt centrerad, men det gick inte riktigt här. /Vanessa

bjarvamor
0

Hemma igen med stukad fot och linkar mig fram! Men va bra att Vanessa gav dig ett exempel. Sedan finns det ju lite olika sätt att skriva manus på! Man skiljer lite på manus som är skrivet för film, och för TV uppsättning, men om du skriver som Vanessas exempel så kan du lite på att det blir läst! 

Här beskriver jag då hur en plottenhet kan se ut.

Han reser runt hela Österike som konsult. men förhållandet till de akademiska fackmännen inom skogsväsendet blir mer och mer spänt. De retar sig på att Joseph denna "uppkomling", dels ska ha rätt att ge anvisningar i tekniska saker som han med sin låga utbildning omöjligt kan veta något om, dels att han har en lön som han inte har rätt till som icke-akademiker!

I den här plottenheten ser man ju då att det finns en konflikt mellan två parter. Då skriver man alltså manuset och de olika scenerna utifrån vad som händer i den här plotten. Den kan ju bestå av månag olika scener.

För varje plottenhet ska spänningen och förväntningarna ökas. Hur löser huvudpersonen problemet, eller de kanske blir olöst? Men fram till sista scenerna som kallas för de "svarta ögonblicket" ska tittarna eller läsarna hållas i okunskap om vad som händer på slutet, och historien ska nå sin kulmen där! 

Sedan har ju filmer och böcker för de mesta en "sidoplott". Alltså en historia, eller dialog som utspelas på en annan plats eller annat rum, men som har betydelse för berättelsen och gör historien "bredare". På slutet vävs då alltsammans ihop. 

Lycka till!

Bjärvamor

vanessa
0

Tack, Bjärvamor för plotförklaringen. Konflikt är en av de saker alla manus bygger på.

Själv är jag scriptwriter för film. Kan faktiskt inte skriva för teater. Läste mycket manus för TV förut och det såg likadant ut i princip.

Utvikning. Håller du på med manus, Bjärvamor? Trevligt att träffa en kompis här. /Vanessa

Lotta_A
0

Tack vanessa och bjärvamor. Nu har jag lite mer koll på det här med manus.
Jag har börjat lite smått nu. :)

vanessa
0

Vad bra, då har vi lyckats. /Vanessa

bjarvamor
0

#20 Jag är inte proffsskrivare som du, men jag har läst rätt så mycket och gått lite olika utbildningar. Jag har skrivit ett par  bygdespel för några år sedan, och nu skriver jag både på en ungdomsroman och ett filmmanus som faktiskt har rönt ett visst intresse från en agent i USA! Skickade in några scener och de vill nu se hela manuset, som alltså inte är färdigt på långa vägar, haha!

Men det är svårt med filmmanus, och det vet ju du! Skulle behöva göra lite mer bakgrundsforskning om huvudpersonen i filmen som alltså har funnits och var från Österike. Men jag talar inte tyska och vet inte riktigt hur jag ska få fram det jag vill veta för att kunna fortsätta? Du kanske har något tips?

Jag har jobbat som journalist/fotograf på en dagstidning, och skrivit små berättelser sedan jag var i tio-årsåldern. Jag har haft lite veckoslutskurser för ungomar hur man skriver just för barn och ungdomar, hur man skriver för radio-hörspel, och hur man bygger upp en historia. Det var roligt, ska nog fortsätta med det igen. 

Det är i alla fall fantastiskt roligt med filmmanus även om det är rätt så frustrerande ibland! Speciellt med sidoplotten, så att det blir en naturlig följd i berättelsen! Men det viktiga är att man SER hela filmen framför sig, man måste veta vilken känsla man vill skapa i filmen också! Jaa, det är hur mycket som helst att tänka på! Men låt er inte avskräckas nu av mina ord. Påt bara!

vanessa
0

Proffs skrivare är jag inte. Är visserligen väldigt välutbildad på den fronten och petat runt. Men bestämde mig att inte börja skriva manus förrän jag fyllde 40 år. Har jobbbat som copywriter, webbskribent med mera. Har journalistiken i modersmjölken. Skrivande är mitt liv. Har lite manus liggande som jag måste putsa på innan jag skickar till någon.

Låter spännande med manuset. Ska fundera på Österike och se om jag hittar något.

Spännande med utbildningarna för unga. /Vanessa