Recensera vänner?
Jag brukar recensera skivor och böcker bland annat. Jag har nu stött på ett problem jag inte hade väntat mig. Har fått en skiva av ett band där sångaren känner min bror. Till problemet: Skivan är kass. Jag måste ju skriva vad jag tycker, för att jag givetvis ska stå för det jag säger. Men känns trist att såga den givetvis ändå.
Den enda lösningen jag på rak arm kan komma på är att antingen skriva om den och vara ärlig, eller att säga till honom att jag nog tror att han föredrar om jag inte recenserar den.
Knepigt.
Så här tycker jag. Ärlighet varar alltid längst och du ska kunna stå för dina ord och känna dej nöjd. Smaken är som baken även i musiksmak (alltså delad), och om du inte kan vara neutral i din recension pga bekantskapen, och dessutom tycker skivan är urkass, så tycker jag du gör rätt i att välja att inte recensera den alls. Det är ju mer schyst att avstå, och det inser nog "artisterna" också om du förklarar.

Usch vilken jobbig sits!! Det kanske finns de som gillar skivan? Varför inte fråga runt lite och ta recentionen från det?
Men jag recenserar ju allt annat, blir ju skumt om någon annan helt plötsligt skriver.. Jag tror jag gör så att jag inte recenserar. Känns vettigast. Ska lyssna lite till och se om jag kan lära mig gilla den, men tvivlar.

*skratt* Självplågare 
Tänk vad filmer som har blivit sågade, tänk vad skådespelare som blivit sågade och jag tror att de flesta recensenter rör sig i de kretsarna och känner nog en hel del av personerna.
Ur kritik kommer ofta något gott och positivt, det för saker framåt även om man känner personerna.
Jag tror alltid att människor uppskattar raka och ärliga personer även om det kan svida i början.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
Försök förklara för honom att det är bättre om du inte recenserar den, eftersom att det faktiskt inte är musikstil. ;) Det är ju inte mer än rätt att någon som är mer bekant med den musikstilen recenserar istället, eller hur? ^^
Om du nu känner att det inte är din musikstil *s* För inte ska du ljuga.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Var ärlig, och säg att du inte gillar skivan och därför inte bör recensera. Men att det är upp till dem att välja själv vad de vill. Då ligger bollen hos dem.
Misstänker att det inte är stilen som är problemet utan framförandet. Är det så? Om det är så att du inte gillar stilen lämna över till någon som gillar det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag gillar genren av musik, dvs rock. Det är ju precis "Up my alley" så att säga. Hm.. Jag torr jag recenserar ändå. Jag recenserade just Brolles skiva och totalsågade den, trots att jag har stuga nästan granne med honom. Men det är ju så, är man känd och producerar så ingår det ju i paketet att man får veta vad folk tycker. Gillar man inte det så är det ju faktiskt klokare att välja ett annat yrke.
egentligen, vem bryr som en vad en recensent tycker? Menar inget illa, men jag tycker du ska göra en recension på den. Jag vet inte hur många gånger jag har sett en film tex som blivit totalsågad, och jag tyckte den var kanon.
likadant har det varit med tex skivor som blivit hyllade till skyarna, som man har köpt, och det har varit värre än fiolgnissel att lyssna på.
oavsett vad andra säger om filmen/boken/ skivan osv, så brukar jag alltid bilda mig min uppfattning, sen får andra tycka vad de vill ;)