Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettpoesi-och-dikter
Läst 8384 ggr
mondeo
0

En Limerick kanske?

Det lilla poem som kallas Limerick är väl inte så vanlig idag, jag hoppas att ni alla vet vad en Limerick är annars kommer här den exakta definitionen:

"Det är en vers på fem rader, jamber och anapester, tre fötter i de två första och den sista raden och två i rad tre och fyra, rimmade aabba, på så sätt att om a-raderna har kvinnliga, så skall b-raderna ha manliga rim och vice versa".

Det var väl glasklart eller?

Man kan också säga att det är en vers på fem rader där första radens rim alltid är ett ortsnamn eller möjligen ett personnamn.

Limericken är väldigt styrd med sina fem rader och tre plus två rim och som avslutning ska man också försöka få till en poäng.
Detta verkar mer invecklat än det är, jag lovar.

En Limerick får gärna vara lite småfräck det är helt OK för enligt folket på Irland finns det tre sorters limerickar:

De som kan berättas med damer närvarande. De som kan berättas med damer frånvarande, men präster närvarande och så finns det då LIMERICKAR!

Limericken lär ha blivit uppfunnen på 1700 talets slut eller på 1800 talets början i en Irländsk stad vid namn Limerick belägen vid floden Shannons mynning.
Staden grundlades av vikingarna och har ett franciskanerkloster sedan 1200-talet.
Favoritsporten i Limerick är rugby.

Den första Limericken blir en klassiker:

Det var en flicka från Koskullskulle som kallades för Oskulds-Gulle, Men så plötsligt en da Till sin fästman hon sa: "Tänk om vi för roskull skulle?"

Här kommer en som jag har totat ihop själv:

En sjöman kom hem från Biscaya, men gick ej som vanligt och svaja, han tog sig åt baken och förklarade saken: Jag blivit biten av en piraya. 

Här kommer två som Hans Alfredsson har skrivit:

**En ful gammal gubbe i Flen
var försedd med ett ihåligt ben.
När han gick, denne fuling,
och spatsera i kuling
så hördes "Nocturne" av Alfvén.
**

Tillhör du de prydas skara så bör du nog blunda nu eller hoppa över den sista:

En herre är bosatt i Rjukan som bakifrån älska sin fru kan. Han fastná en dá, Men trots det, gick det bra: Dom vandra i gåsmarsch till sjukan.

Hoppas att du också har några Limerickar på lager som antingen du själv eller någon annan har skrivit.

Jag väntar med spänning.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
0

Limerickar från Hälsingland

1.  En danslysten yngling från Homna

drack hembränt tills fötterna domna

så han dansade kull

sa "int fan e´ja full

men dom spela så tyst så ja somna"

2. En dögrävarson ifrån Viken

tyckte farsan for illa med liken

gubben ilskna en dag

la ut snusen å sa

"har du hört nå´n som vöre besviken?"

Av Olle Bergstrand, Edsbyn

Dessa limerickar är skrivna efter sanna episoder som hänt i Edsbyns kommun för en väldigt många år sen. Olle Bergstrand är stormästare i limericktävlingar de har i denna kommun.

vanessa
0

Oj, jag som inte ens kan rimma. Men ska fundera på detta helt kart.

Tack för detta Mondeo. Bra hjärnträning.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mondeo
0

Det var två riktiga pärlor du har fåt tag på Susanne särskilt den sista.
Fast det klart det var ju en stormästare som hade skrivit.

Tack Vanessa, du behöver inte vara orolig för att du inte kan rimma jag tror att de flesta som skriver Dikter och små poem på rim - fuskar, det gör jag också: Jag har två rimordböcker.

Här kommer en försenad påsklimerick som jag skrivit:

En påsk kärring vid namn Klara
skulle till blåkulla fara.
Hon styrde sin kvast
fel i all hast
och hamna på torget i Skara.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

SusanneStromstedt
0

Den var kul *skrattar*

vanessa
0

Här kommer ett försök, fast fräck blev den inte. Har inte en susning om den är rätt uppförd heller, men har i varje fall försökt :-).

En bitter tjej från nollåtta
ville inte förlåtta
Hon hellre mot alla svära
folk trött tyckte att hon borde lära 
och hon dumpades ensam på havets flotta

/Vanessa

SusanneStromstedt
0

Vanessa, den var rätt ok faktiskt! Skrattande

vanessa
0

Tack, har ju aldrig gjort en, så lite nöjd är jag för att jag försökt. Hoppas fler vågar för jag var väldigt nervös. /Vanessa

mondeo
0

Jag gillar dig Vanessa! Du är tapper.

Det var ett mycket bra första försök. Det där med uppbyggnad och nödrim, det tar vi en annan gång.

En Limerick är ju egentligen som vilken dikt som helst, den ska smälta i munnen som smör, när man läser den. Ta damm, Ta damm.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

vanessa
0

Tapper, tack det känns bra. Försökte som sagt, och jag lyssnar gärna en annan gång när du håller kurs med nödrim och uppbyggnad :-).  /Vanessa

mondeo
0

Hoppas du inte missförstod mig, jag menade allt i positiv mening.
Du är tapper du är den enda som vågat försöka.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

vanessa
0

Jag tog det på rätt sätt, sitter och sträcker på ryggen i soffan, så oroa dig inte. /Vanessa