Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: journalistik
Läst 1245 ggr
emsems
0

följdfråga Medieförtroende

Vad ökar och minskar ditt förtroende för medier? Sättet de skriver? Andra saker?

SusanneStromstedt
0

En del vinklar till andras fördelar. Som tidningarna som är politiskt styrda…det får mig att tappa förtroendet direkt!

emsems
0

Tack för förslaget. Fler saker som får er att se kritiskt på texten?

vanessa
0

Som Susanne säger,  de som är politiskt bundna, vilket många, många är. För jornalistik med mera ska stå vara obundet och stå och titta utanför och ta upp alla delar.

Sedan felstavning, formuleringsfel med mera gör att tidningen direkt hamnar i papperskorgen, efter att jag slutat skratta. Samma sak med bilder, de ska vara bra och så ska de inte ha "pelle metare" bildtext under. Då tappar jag förtroendet på en nanosekund. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Motsaten får jag förtroende för borde jag tillägga. /Vanessa

emsems
0

Det första man ser är ju precis som ni säger politiskt bundna saker, eller bunda på annat sätt. Stavfel m.m är också en sak. Men en sak jag mer och mer märkt på senare tid är så kallade advertorials (advertisement/editorials) där texten känns som en blandning mellan journalistik och reklam. Alternativt när man märker att företag eller märken m.m som man skrivit om, sedan har köpt annons. tex så så jag det sämsta här om dagen, en helsida om garageportar, där man bara pratat med en firma, nämt firmans namn åtskilliga gånger, har en bild på en kille som jobbar där och dyl, och så är det en jounalistisk text. Vad finns på andra sidan av uppslaget? Jo en helsidesannons från samma garageportsfirma! Kasst. Då slängde jag bort tidningen trots att jag bara var på 5e sidan.

vanessa
0

Men då är den inte oberoende tidningen, utan gapar efter pengar. Och hamnar som sagt i pappersinsamllingen. /Vanessa

emsems
0

Visst är det så, men alla tidningar (?) måste ju övreleva på annonsintäckter även om den kostar att köpa för läsaren

Caspia
0

Mitt förtroende minskar när jag vet att det som skrivs är felaktigt. Förut var jag pressansvarig i en förening och blev flera gånger felciterad och klumpigt behandlad, vilket gjorde att mitt förtroende sjönk för nämnda medier. Stavfel på namn hängde ihop med ovanstående uppdrag. Om jag ringer in en annons och te x talar om att kontaktpersonen heter Sofi vilket stavas s o f i utan e, och det sedan står Sofie eller ännu värre Sophie (eller som förekom, Katarina), då börjar jag fundera på när telefonisten senast rensade öronen. Om jag skickar in annonsen med mail och personen som skriver in det i tidningen ansett att jag stavat ett namn fel tycker jag att den borde kontakta mig innan den försöker rätta. Det var ofta ett problem för Sofi (och mig!).

En annan sak som min granne och jag brukar diskutera är notiser. Gratistidningen City har en tendens att bara skriva en enda mening långa notiser vilket jag anser är helt meningslöst. Visst, jag förstår att en notis måste vara kort men det ska ju ändå gå att få en mental bild/uppfattning av vad som hänt.

Envishet och drömmar

_RS_
0

De flesta som skriver, typsätter och korrekturläser tidningarna skulle nog faktiskt inte gå ur min svenskkurs med godkända betyg… eller jo…. men knappt. Jag tycker att vi kan ställa högre krav på inhämtning av uppgifter, kontroll av uppgifter och framför allt på språket som dessa samhällets tjänare sätter i pränt.

vanessa
0

Det värsta är att folk ger dem möjligheten att skriva i tidningar med mera. Efter att jag gick ut min utbildning måste jag visa upp portfolio med det jag gjort som visar på kreativ höjd hur jag hanterar språket. Görs inte sådant på tidningar?

För de är ju som du säger en del av samhällets ögon till världen. /Vanessa

Caspia
0

# 10. Om den lokaltidning jag syftar på i # 8 ryktas det att den enda som över huvud taget har någon eftergymnasial utbildning är receptionisten. :) Det är dock inte riktigt sant.

Envishet och drömmar

precis
0

Finns det någon skola som har Källkritik på schemat när ungar börjar lära sig läsa och surfa på nätet???

Det är ju det viktigaste, att fundera: Kan det här stämma? Vad vill den som skriver? Kan de här personerna/företag tjäna något på det här?

jag tar bara ett exempel, som jag vet massor av kattvänner gick i taket för och startade motprotestlistor emot (helt utan anledning, för det var ju bara ett skämt)

http://www.shorty.com/bonsaikitten/gray.html

emsems
0

jo den där minns jag.. =)
jag hade källkritik på skolan, men inte sååå mycket