Medieförtroende?
Sitter just och läser PKs (Publisistklubbens) årsbok som handlar om medieförtroende. Vad är ert förtroende för tidningar? Skulle ni säga att det som står i tidningarna "får man ta med en nypa salt" och journalister "är ju som de är" eller är tidningar och andra medier fakta?
Vad påverkar dina åsikter? Varför tycker du som du gör?

Det beror nu på vilka tidningar det gäller. En del är kända för att skarva på en del osanningar för att få sälja..Det finns tidningar som tar in bilder på människor som berättar själva,typ hemmets veckotidning eller Allers. De litar jag mera på.
Vår lokaltidning litar jag på att allt som står i är sant (förutom på 1 april ;P). Men däremot Aftonbladet och liknande får man ta med en nypa salt.
Hanna

Mediaförtroende, en bra fråga. Jag har förtroende till stor del vanliga tidningar. Men tror inte blint på dem. För det finns alltid en annan syn som inte presenteras.
Skvallertidningar tycker jag är slöseri med papper. Förstår inte varför folk läser det överhuvudtaget, och förstår ännu mindre varför folk tror på det som skrivs.
Det finns alltid olika sidor att se saker, så om en tidning skulle vara helttäckande sann så skulle man göra långa böcker hela tiden. Allt för att presentera olika synvinklar :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vissa tidningar trodde jag blint på förr och vissa mindre (tex aftonbladet). Men desto mer jag kommit bakom kulisserna, så tror jag mindre å mindre på allt jag läser. Nu ringer jag upp folket det gäller å frågar, då får jag rätt svar. Det brukar vara lättast så… men det är trist! Själv kan jag berätta att allt i mina tindingar är baserat på sanningen. Jag intervjuar folk och sedan skriver ihop, för att till sist få godkännande av alla inblandade för att slippa missförstånd. Men, givetvis, jag kanske inte kollar allt ur olika människor synvinkel, men så säger jag aldrig att jag gjort det heller så.

Fakta och nyheter säljer inte längre, dessvärre. Folk väljer den tidning som har skrivit det som lockar. i rangordningen sex, kändisar, kändissex, kändisfylla, vårtecken, kungafamiljen, katastrofer, saker som skrämmer osv. nyheter är ofta mer och mer notiser än ordentliga artiklar. Det var inte länge sedan det började bli så heller.
Dessutom är det ju i princip ingen källkritik kvar heller och skriver de uppåt väggarna så dementerar de oftast i den senare mittn av tidningen ganska långt ned till vänster, där folk oftast inte ser.
Journalisterna, ja… Vad kan man säga… de är inte som de är heller.. journalister är oftast bra, men jag vet inte vad det är för folk som tidningarna oftast anställer numer. :-/