Slut på rad?
Jag sitter å funderar på en sak. Jag är lite petig med att allt ska bli rätt och hamnade i en diskussion om hur man får dela ord vid radbyte.
Jag har alltid fått lära mig att man ska dela ordet i sammansättningen, tex samordningen, blir sam-ordningen, eller handbok blir hand-bok. Den jag diskuterar med anser dock att man får dela var som helst mellan två konsonanter, vilket gör att man får dela tex samor-dningen, samordnin-gen, eller han-dbok.
För mig låter detta som det dummaste jag hört, men är jag verkligen ute och cyklar här?
Kollade TT men hittade inget vettigt i delen om skiljestreck eller särskrivningar. Någon?

Åh, herregud det ryser i mitt ordningssinne & sticker i ögonen när jag ser dina exempel "samor-dningen, samordnin-gen, eller han-dbok".
Det blir dessutom mer svårläst när man delar orden så.
I skolan fick jag lära mig på samma sätt som du
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Tack för den. Hur kan någon lärare säga att det är ok att skriva på det sättet? Det är ju helt befängt.
Som jag har lärt mig (utan att nu klara av att förklara det rent tekniskt) så ska det väl vara an-vänd-ar-hand-bok, tex. Fast allra helst användar-handbok. Jag skulle skriva sam-ord-ning-en.
Jag har lärt mig som du EmmaL, dina andra exempel stack verkligen i ögonen på mig :P

Det du har lärt dig stämmer Emma…det andra låter ju inte klokt!
Jag har lärt mig så som du skriver sam-ordningen, allt annat är ajjabajja i skolan ^^
Hanna

Jag har lärt mig som du Emma, men i tidningar delas ord ofta av automatiskt, utan något särskilt mönster, så dina "dåliga" förslag existerar nog tyvärr.
#7 att vissa tidningar slarvar beror ofta på att deras rättstavning och avstavning är kvar på fabriksinställningen; american english… usch och fy, hujedamej…

Håller med, men som sagt, tidningar gör det automatiskt. Fast jag skulle uppskatta om någon korrläste det innan tryck. Men de har inte längre råd med det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.