Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettspråkdiskussioner
Läst 1351 ggr
emsems
0

Slut på rad?

Jag sitter å funderar på en sak. Jag är lite petig med att allt ska bli rätt och hamnade i en diskussion om hur man får dela ord vid radbyte.
Jag har alltid fått lära mig att man ska dela ordet i sammansättningen, tex samordningen, blir sam-ordningen, eller handbok blir hand-bok. Den jag diskuterar med anser dock att man får dela var som helst mellan två konsonanter, vilket gör att man får dela tex samor-dningen, samordnin-gen, eller han-dbok.

För mig låter detta som det dummaste jag hört, men är jag verkligen ute och cyklar här?
Kollade TT men hittade inget vettigt i delen om skiljestreck eller särskrivningar. Någon?

EmmaG
0

Åh, herregud det ryser i mitt ordningssinne & sticker i ögonen när jag ser dina exempel "samor-dningen, samordnin-gen, eller han-dbok".
Det blir dessutom mer svårläst när man delar orden så.
I skolan fick jag lära mig på samma sätt som du

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

emsems
0

Tack för den. Hur kan någon lärare säga att det är ok att skriva på det sättet? Det är ju helt befängt.

solskensbarn
0

Som jag har lärt mig (utan att nu klara av att förklara det rent tekniskt) så ska det väl vara an-vänd-ar-hand-bok, tex. Fast allra helst användar-handbok. Jag skulle skriva sam-ord-ning-en.

[Vargnatt-]
0

Jag har lärt mig som du EmmaL, dina andra exempel stack verkligen i ögonen på mig :P

SusanneStromstedt
0

Det du har lärt dig stämmer Emma…det andra låter ju inte klokt!

Abico
0

Jag har lärt mig så som du skriver sam-ordningen, allt annat är ajjabajja i skolan ^^

Hanna 

jn84
0

Jag har lärt mig som du Emma, men i tidningar delas ord ofta av automatiskt, utan något särskilt mönster, så dina "dåliga" förslag existerar nog tyvärr.

precis
0

#7 att vissa tidningar slarvar beror ofta på att deras rättstavning och avstavning är kvar på fabriksinställningen; american english… usch och fy, hujedamej…

vanessa
0

Håller med, men som sagt, tidningar gör det automatiskt. Fast jag skulle uppskatta om någon korrläste det innan tryck. Men de har inte längre råd med det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.