Helgutmaning vecka 14
Dags för helgens utmaning!
Idéen kommer från Svenska Dagbladets kulturdel.
Den bifogade filen innehåller ett rutnät där varje ruta har en bokstav. Uppgiften består i att bilda ord om minst tre bokstäver. Varje ruta får endast användas en gång i varje ord och varje ord måste innehålla den röda bokstaven i mitten.
Godkända ord är sådana som finns fetade i SAOL (Svenska Akademins ordlista), alltså "grundord". Ord som båt och springa är godkända, medan varianterna båten och sprang inte är det. Det finns dock ett undantag: Det ord som innehåller alla nio bokstäver måste inte finnas i ordlistan.
Utmaningen är främst till för att utmana sin egen hjärna, så vinnaren får nöja sig med vinnartiteln och äran.
Tillägg 10/4 kl. 13.26: Eftersom det droppar in lite bidrag fortfarande och jag gärna ser lite aktivitet på sajten så förlängs inlämningsdagen till fredag klockan 18.00!

Hoppsan, satt och gjorde ord och råkade trycka på publicera. Så snabbt in och radera och gå till PM. Suck. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#1 Men jag har inte fått något pm från dig?

Fyllde år idag, så jag har inte haft tid att klura ut alla ord ännu. PM kommer, jag lovar men insåg att det var bättre att lägga det i word så jag kan gå fram och tillbaka. Du vet koncentrationen är inte så bra alla gånger.. /Vanessa

#3 Då förstår jag. Blev lite orolig att du hade skickat och så försvann det i cyperrymden och alla dina ord var borta ;)

Kom igen nu alla medlemmar!

Har skickat till dig, en utmaning helt i min smak. Sitter alltid när jag är uttråkad och åker kommunalt bolla med ordlekar.
Hoppas också att flera skickar in, tid fram till tisdag kl. 20.00. /Vanessa
Kul grej, ska knåpa nu direkt. Orkar inte jobba idag.. är på så grymt dåligt humör..

Fler bidrag tack! Vi kan ju inte låta någon av medarbetarna vinna! ;) Kom igen alla medlemmar!

Jag kan inte koncentrera mig när det häller sådana saker… >.<' Jag bah, koncentrera dig nu.. Meh hallå, varför är just R:et i mitten? -.-'
**Ska man komma på så många ord som möjligt bara? ^^
**(+ gärna ett med nio bokstäver ;P)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Haha, löst redan :P
Men… Vem vann då? =)

Inlämningstiden är ändrad, står i #0 :)
tack för förlängningen!!! :D
när får man veta resultaten?

imorrn, jag har räknat alls nu, men vill kontrollräkna imorrn när jag är lite piggare :)
okej det låter bra :)

Vinnare är:
Creation med 23 ord!!
GRATTIS!
Övriga placeringar:
2 - Heart_queen och Vanessa med 19 ord
3 - EmmaL med 17 ord
Ska lägga upp alla ord när jag sammanställt dem.
Jättegrattis till allihop! Kul att ni ville vara med :)
va tusan… Jag som tyckte jag gjorde en sån himla bra insats haha =)
:D Yaay! Vad kul ^^ Antagligen är jag bra på ord :P
Fast iofs kom jag på mest ord på 3-4 bokstäver x)

Grattis gumman! <3 Wiih :'D <3

Grattis Creation, du är verkligen värd vinnare. Jisses, fyra ord mer. Jag som tyckte jan tog allt. Sitter nu nyfiken och väntar på de ord jag missade. Attans, jag som tyckte jag var så duktig. /Vanessa
Tack ^^
Jag sitter själv och undrar vilka av mina ord som inte fanns med i ordlistan ;P Bjöd faktiskt på 31st. x) Kan redan tänka mig fyra som säkert inte fanns med, men vilka fyra andra? ;/
ja Grattis Creation!!! :D jag är glad över andra platsen, är oxå väldigt spänd på att få veta vilka ord jag inte hittade. jag tyckte att jag klurade så bra på det där och att det omöjligen kunde finnas fler ord…
Tack ^^
Men vad var nu mina rätta svar, jn84? :P

orkar inte just nu. All tid går åt till att ha beslutsångest över högskolevalet imorrn… Men efter det kan jag berätta om alla ord som dök upp :)
ok, dra inte ut på det för länge bara :P Jag är otålig x)

Sammanställning:
Heart-queen
godkända: kurs, kursiv, kris, kur, ris, russ, rus, rusk, rik, risk, riv, lurk, lur, turk, triss, tur, skur, strul, virus, skrivlust
icke godkända: kurt (namn), rut (namn), lirk (finns ej), lurv (finns ej), trivs (fel form av verb)
Creation
godkända: kursiv, kris, krut, kurs, kur, trilsk, triss, tur, vrist, strul, skur, sur, sir, lurk, lur, risk, russ, rits, rik, ris, rit, riv, rus, skrivlust
icke godkända: krist (finns ej), kirs (finns ej), trist (finns inte två t), slut (saknar r), lurv (finns ej), rikt (fel form av adjektiv), rust (finns ej), rut (namn)
EmmaL
godkända: lur, lurk, sur, skruv, strul, risk, rus, ris, riv, rits, rit, risk, kris, krus, trilsk, triss
icke godkända: lurv (finns ej), lik (saknar r), slusk (saknar r), slisk (saknar r), svulst (saknar r), riks (finns ej), trivs (fel form av verb), urk (finns ej), urs (finns ej), ulv (saknar r)
Vanessa
godkända: sur, strul, stril, lur, rus, russ, ris, rit, riv, krut, kur, kris, krus, kurs, triss, turk, vrist
icke godkända: riks (finns ej), kristus (namn), trivs (fel form av verb), trist (finns inte två t)
Är inte säker på att allt blev rätt och alla ord som icke är godkända kontrollerade med Saol. Jag har dock en gammal version så protester är välkomna om nyare upplaga säger annat ;)
Finns det inte nåt som heter kirs? ;P Har för mig det. x) (inbillning?) Haha, missade på trist och slut ;)
Är dock stolt över mina "långa" ord: Kursiv, trilsk och skrivlust :D
Hur många löste att 9 bokstävs-ordet var skrivlust? :)
Var det bara vi fyra som deltog? :P
#29 - Inte bara kirs, kirskål däremot finns med i min ordbok ^^
Hanna
ja verkligen bra creation! e lite sur på mig själv för att jag missade dom :P hehe.
ja jag har också hört Kirs och lurv förut. tex: lurv som en lurvig hund.. den har lurv. eller? ingen annan som hört det?

#31 Jodå, jag har också hört lurv, men det är inget riktigt ord.
#29 Jao, ni var bara fyra. Och varken sajtvärden eller medarbetaren tog 9-bokstavsordet, men det gjorde ni båda medlemmar. Vad säger det om sajten egentligen? XD
Haha vilket misstag att missa just Skrivlust. Illa! Men vad tänkte jag på med alla ord utan R? Kul utmaning!
ja att man missade det :/ men det var verkligen en rolig grej detta :) hoppas att det kommer fler!

Jag har en idé inför den kommande helgen! Håll till godo :)
väntar förväntansfullt och ivrigt :D

Spännade. Då har jag något att se fram mot. /Vanessa
#30 Så hette det ja! :p Visste att det fanns något med kirs x)
#35 Väntar tålmodigt ^^

#38 Den ligger uppe sen i torsdag :)