Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettpoesi-och-dikter
Läst 1165 ggr
solskensbarn
0

Solskensbarns texter

**I sanning så sker det Mirakler
**Det är lätt att tro att denna Dag bara Är
Men i sanning så sker det Mirakler

Vi har sol och värme och spirande vår
fåglar som vill komma åter
Det är lätt att tro att denna Dag bara Är

Jag fick dela ett glädjande skratt med en vän
och uppleva människomöte

Frön som gror, barn som växer
tallen som står kvar i vinden

Att min hälsa är god, tacksamhet stor
över livet som bjuder så mycket

©~Maria Erika~

Wiizy
0

Först, skriver jag Välkommen hit! :) 

Vad roligt att läsa din dikt, tycker den är otroligt bra gjord. :) Har lite kritik dock, men jag orkar inte skriva det nu. så jag återkommer någon annan gång. :)

Jag stör mig nått enormt på att du har storbokstav på visa ord, t.ex "Dag" istället för bara "dag."

Skulle med vilja se lite lite kommatecken och punkter i dikten. :)

Sedan, petig som jag är, måste jag ju tillägga - att det heter Mirakel, och inte Mirakel. ;P Men det var nog bara ett stavfel. =) Så ingen fara skedd. :)

// Mvh, Wizy.

precis
1

#0 Fortsätt skapa o vara kreativ! Om du vill använda Mirakler så kör på det. låt ingen inbilla dig att det inte är tillåtet att komponera egna ord, eller leka med bokstäver och språk. Se bara på e.e. cummings, Robert Broberg m.fl.
jag får en känsla av att din text skulle passa bra som en melodi. har du haft den tanken?

#1 smaken är som baken. det där med versaler o gemener får skribenten själv avgöra. En vanlig dag är ju vanlig, "Den Där Dagen" blir ju lite förhöjd och speciell just i Dikter.
Jag tycker däremot att du behöver en bättre kommatering, just i meningen där du skriver om det… ;) hehe… eller det kanske bara är jag som hade problem med att förstå: "vilja se lite lite"

solskensbarn
1

Tack för era ord.

För mig är det viktigt att få till som #2 Precis skriver, "Den Där DAGEN".

#1 Hrm, jag kunde inte se nån skillnad på dina "Mirakel", men då gissar jag att det är formen mirakler som du reagerar på?

I min gaaamla svenska ordlista, Hässelberg Allén, Esselte Studium från 1973 så står det "Mirakel miraklet mirakler". Så jag kör nog vidare med det!

Eftersom diktskrivande är en friare form för mig än vanlig text, så vill jag inte ha några komman eller punkter. Jag byter hellre rad och leker med stora och små bokstäver!

vanessa
0

Hejsan, kul att se texter från dig. Jag tog på mig medarbetarhatten och ändrade din texttråds rubrik till ditt namn. Vi gör det här så att man vart efter kan fylla på sina texter i en enda tråd.

Till din dikt. Den var bra. Fattade stort "D", "Ä" och "M" helt klart. Dock så hakade jag upp mig på mirakler, ovanligt att kan använder böjningsformer på det ordet :-). Det tog en stund att få in det i huvudet. Sedan så fungerade det bra. Man ska inte alltid hålla sig i vanlighetens fåra.

Snubblade lite på saknaden av komma/punkt. Började läsa högt för mig själv, och du har rätt. Det behövs verkligen inte. Bara jag som behövde dresseras och bromsas upp lite :-).

Tror också att den skulle passa i en sång.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

solskensbarn
0

Då blir det till att tonsätta härnäst! Jag klinkar ju hjälpligt på piano, så vi får se om jag lyckas ;)

emsems
0

#0, jag säger som de andra, låter nästan som en låttext. Det skulle vara kul att höra den komponerad! Det vore kul att läsa mer från dig, och hoppas på att du delar med dig med fler av dina texter framöver

precis
0

#5 kör på! plonka på!
det är lätt att lyckas med musik, bara man inbillar sig själv att man kan…
och inte tittar för mycket på hur proffsen gör.
Provlyssna lite på mina framlekta exempel: myspace.com/latki
(jag har absolut ingen musikalisk utbildning och äger inga instrument)
(jag började leka med kompositioner först efter jag fyllt 34 år! :) )

[Vargnatt-]
0

#0 Väldigt vackert! Tycker också det skulle passa bra som låttext :)

solskensbarn
0

#8 Tack!!!

solskensbarn
0

Nu

Det enda som betyder nåt
är livet här och nu

Bortskalat från ytan
Allt mänskligt begär

Det enda jag kan se
är ögonblicket. Nuet
För vad annat kan vi lovas?

-Inte framtiden just där
Eller längtan bortom

Varje ögonblick är gåvan
Att förvalta livet nu

emsems
0

Ja precis! Precis så är det, och vem kan säga emot det en sådan fin dag när solen ligger på. Och ändå sitter jag inne och jobbar och suktar efter solen genom fönstret…

vanessa
0

Väldigt sant, och väldigt bra. Önskar att fler kunde leva i nuet och inte i dåtiden. Framtiden ska man se fram mot, men inte leva i.

Hakade dock upp mig på detta: "Bortskalat från ytan. Allt mänskligt begär." Fick inte in det riktigt i texten i övrigt.

Du tar upp tankvärda saker. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

solskensbarn
0

#12 Egentligen syftar jag till den längtan som människor har, antingen till det förflutna, "det var bättre förr" eller framtiden, att "bara jag är klar/har upplevt/kommer att… - så blir det bra". Ett slags mänskligt ego om att vilja styra sitt liv och veta precis hur det ska bli….. Hänger du med?

SusanneStromstedt
0

Oj!!

Den första texten berörde mig starkt ! Vilken vacker sång det skulle bli Glad / Kram

solskensbarn
0

#14 Tack! Vad roligt, att den berörde. Det gjorde den för mig när jag skrev också.  

Här kommer en liten sak som jag skrev när jag var uppe i stugan i fjället och hade vovven liggandes på mina ben i sängen, och jag kände mig så glad att hon fanns till!

En trogen blick men inga krav
så kom du till mitt hus

vände världen avig
kan man älska sådant bus?

Du slet i pappersrullar
tuggade tryggt på min sko

Inte kunde jag väl ana
att jag kunde ta det med sån ro

Nu för tiden kan jag lämna
både skor och handskar kvar

Du är klok och känner matte
vet var vi varandra har.

Men inte kunde jag väl ana
att du skulle komma med en storm

Som för alltid ändrat livet
och givit det en helt ny form

© Maria Erika

[Vargnatt-]
0

#15 Åh vackert! Kan inte låta bli att slänga en blick på min vovve som ligger ute på trappen och njuter av solen :)