Krönika
Jag skulle gärna vilja ha kritik, bra som dålig, på min krönika "Rent hus är bara skräp!". Förhoppningsvis kan ni med hjälp av tips få denna till en ännu bättre krönika som jag sedan, nöjd, kan skicka till min lärare. OBS, stavfel kan förekomma då jag inte tittat igenom det.
---------------------------------------------------------------
Rent hus är bara skräp!
Det nya tv-programmet Rent hus[1]** som går på TV4 är rent av (hihi, lite skoj där) äckligt! Jag kan inte minnas hur många mardrömmar och tvångstankar jag har fått efter att ha sett programmet, och trots det är jag som tvungen att, på onsdagar, slå mig ner några minuter för att äcklas av detta vedervärdiga program. Vad är det för sjuk människa som kommer på en sån här idé?**
Som sagt, vem kan komma på ett program fullt av larver och damm? Någon sjuk. Och vem kan låta sig lockas av att titta på just detta program? Någon sjukare. Det är så förfärligt att vi människor faktiskt tar vår tid för att titta på meningslösa program när vi istället kan, ja, städa vårat hus eller i alla fall göra någonting nyttigare som att ta en promenad eller så.
Jag trodde att programmet skulle vara roligt och faktiskt ge tips om hur man lättare gör en snygg och snabb städning. Kanske till och med ett litet schema där det står vad man dagligen och veckovis bör sköta om i hushållet. Men det visade sig som sagt att det inte alls var så och att programmet helt enkelt bara handlar om att visa hur stökigt människor lever - och på tal om det så har TV4 tydligen (i alla fall enligt en artikel på Expressen[2]) begärt att den som ska vara med i programmet måste hålla det så stökigt som möjligt, det vill säga inte städa, under de två veckorna innan inspelningen.
Att allt inte är fejkat förstår jag såklart och ärligt talat blir jag faktiskt lite rädd av att tänka den tanken. Jag menar, 21 års gammalt skräp och 3 ton sopor, det är helt insane! Det skulle inte förvåna mig om dessa icke städande personer hade ett ruttnande lik där i garderoben som de av misstag glömt bort. Liksom hallå, helt omöjligt skulle det väl inte vara med tanke på allt skräp som finns i deras lägenheter? Usch, jag kan inte låta bli att idiotförklara dessa personer.
Både tvångstankar och mardrömmar om smutsiga ytor och larver i hörn har besökt mig de senaste veckorna. Jag har inte stått ut med ett enda dammkorn och därför har dammsugning och dammtorkning skett minst två gånger om dagen hemma hos mig. Känner du ungefär likadant? Då garanterar jag att det är därför du har sett på just Rent hus! Och om du aldrig sett programmet så avråder jag dig att någonsin göra det - du kommer bara likt mig få tvångstankar och äckliga mardrömmar som håller dig uppe om nätterna. Rent hus är verkligen ett skitprogram!
Som en avslutning måste jag berätta att bara tanken på att man någon gång flyttar in i en lägenhet som tidigare sett ut sådär, som på Rent hus, får mig att känna mig spyfärdig och därför vill jag be mina läsare om att verkligen sköta om deras lägenhet eller hus. Som hjälp kan du titta på sidan http://renthus.net/generic_page.php?id=4 där det finns gott om tips för hur du håller i gång städningen! Woho, ett plus för såna sidor!
[1] http://www.tv4.se/hem_och_fritid/rent_hus
[2] http://www.expressen.se/noje/1.1072731/vi-tvingades-att-inte-stada

Hejsan, jag tyckte verkligen om din krönika. Rubriken var väldigt bra, skapade nyfikenhet direkt för att läsa vidare.
Tycker inte om upprepningen som kommer efter ingressen och orden "Som sagt". Skulle stryka det och gå direkt på frågan du ställer dig. Kanske kapa bort några ord, så att det blir mer rakt. Gjorde en variant nedan.
"Vem kan komma på ett program fullt av larver och damm? Någon sjuk. Ännu värre, vem låter sig lockas titta på just detta program? Någon sjukare."
Men jag gillade verkligen krönikan, så den kan gå rätt in så att säga. Fundera på att avrunda som du startade. Kanske detta: Woho, fem rena plus för sådana sidor. Hoppas du förstår vad jag menar. Sedan kan du göra vilken variant som helst.
Jag ger dig i varje fall fem rena plus för detta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag gillar den också. Säger som Vanessa, bra rubrik. Några saker jag hakar upp mig på. Det känns lite enkelt i språket, jag tror att en bättre mer välarbetad text skulle kännas seriösare. I övrigt känns den bra och genomtänkt. Tänker ibland som du ang att flytta in i skitiga lägenheter. Finns många av dom. Jag städade hos alkisar förr, då lärde jag mig vart många av dom bodde, men säkert många fler som har skitiga lägenheter… Men jag tror man märker om det varit så…
#1: Tack Vanessa! Att upprepningen som kommer efter ingressen kanske inte är det bästa håller jag med dig fullständigt om. Jag har nu ändrat det och även tagit bort parantesen med "hihi, lite skoj där", då man egentligen märker det själv.
#2: Det är roligt med kommentarer! Språket kanske är enkelt, men det är faktiskt så jag vardagligen pratar/skriver till mina vänner. Visserligen kunde den kanske bli bra med "en bättre, mer välarbetad text" men då skulle det på ett vis inte vara jag heller. Håller du med mig lite? Men jag ska tänka på det! :) Tack.
Beror väl lite på vem du skriver för. Är det till vänner så kan det säkert stämma. Jag vill också gärna hålla på ens egen stil och sätt att uttrycka sig och dyl, men anser nog att det ändå inte får kännas enkelt. Men förstå mig inte fel, det är absolut inte som att en 5-åring skrivit, bara mer att jag hade kanske önskat lite mer finess =) Men givetvis, smaken är som baken!
#4: Egentligen har du kanske helt rätt, men denna ska publiceras i en skoltidning och min lärare har sagt att språket därför inte får vara för svårt då alla elever är olika och har "förmågor" att förstå det dem läser. Därför känns språket, som du säger, kanske för enkelt - men när blir det försvårt? Jag tycker att det är lite svårt faktiskt, men om inte annat så kan jag ju skicka in en som är lite svårare och en som är lite lättare. :)
Det som tyder på att texten är skriven av en ung författare:
-(hihi, lite skoj där) äckligt!
-för att äcklas av detta vedervärdiga program. Vad är det för sjuk människa som kommer på en sån här idé?
-det är helt insane!
-Liksom hallå,
Sedan börjar du vissa meningar med Och, vilket från skoltiden är förbud med stora bokstäver, men vet att det används oftare och oftare, dock mot min egen önskan.
Är det till en skoltidning kanske det ska kännas ungdomligt och så, och givetvis gör du precis som du vill med mina påpekningar. Ville bara visa hur jag såg på saken! 
#6: Haha ärligt talat hatar jag också när folk använder jag "Och" i början på sina meningar, men ändå kändes det ganska bra att göra det i en krönika. ´:)
De andra orden som "liksom" och "hallå", plus engelska blandat med svenska, gör jag vanligtvis inte heller. Men jag tyckte att det som sagt skulle vara lite mer ungdomligt - utan att bli fånigt.
Jag tycker att det är jättebra att du påpekar saker, så fortsätt! haha :)
Måste säga en sak. Jag ha rblivit lite störd av det där alltså. Jag brukar städa väldigt mycket och är en sån som anser att dra ut spisen är en del av veckostädningen bland annat… Men efter att ha sett Rent hus, och Erik och Mackan, så gick jag idag och köpte ny diskborste och ny tandborste.
Såg ni avsnittet om att tandborsten har massa kiss och bajspartiklar i sig pga att när folk går på toa så flyger det liksom runt en massa och hamnar på tandborsten? jisses. Jag hittade en bra tandborste nu som det ingick et litet fodral på… Supersmart! Inget kiss på min tandborste tack!

Men Emma, jag gjorde samma sak med tandborstarna :-). Så visst blir man påverkad.
Diskborsten brukar jag ta in i diskmaskinen, men köper självklart ny då och då. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Har ingen diskmaskin så.. =)