uttryck vi gillar
Har ni några uttryck ni gillar att använda? (text som tal).
Själv har jag ett antal jag gärna slänger in titt som tätt:
- Veto
- Freudiansk felsägning
- Godwins lag
- Förvisso (istället för tidigare uttrycket "i å för sig")
- Trivia
På tal om detta.. Kan någon ordet för en person som försöker framstå som nånting genom att använda avancerade ord?
haha jag behöver det till min lista av favoritord.
Jag har ett par ord som jag använder ofta, fast just nu kommer jag bara på ett: "dock" Fast Word brukar klaga på att det låter gammeldags…
(det struntar jag i)
Som sagt, kommer inte på fler ord som är typiska just för mig nu, men jag använder gärna lite äldre ord i mitt språk, men bara så länge det ligger bra i munnen =)
#0 är det ordbajsare eller messerschmitt eller kanske besserwisser som du söker?
Det där Godwins lag kan du gärna få förklara, för jag brukar använda Murphys lag. Den går ut på att "om någonting som redan är dåligt om möjligt kan bli ännu sämre eller jävligare, så blir det så"

Kul tråd! Ojdå, det finns en uppsjö av favoord som jag gillar att begagna!
* Icke förty (Inte desto mindre, med det inte sagt)
* Sangvinisk (Obekymrad, optimistisk)
* Förkovra (Förbättra, utveckla sig)
* Strimma (Ja, en strimma: stråle)
* Näppeligen (Knappast, sannolikt inte, svårligen)
* Kvalutta (Kvalité)
* Dekis (Nere, dålig form)
* Visavi (Mittemot, gentemot)
* Notabelt (Värt uppmärksamhet, märk väl)
* Nota bene (Samma sak -- latin -- märk väl)
* Myopisk (Närsynt, skärskåda)
* Schwung (Eegen stavning: drag i, fart i)
* Konvex (Utåtbuktad, utvälvd)
* Rustik (Grov, kraftig, stabil)
* Allena (Ensam, solo)
* Brydsam (Besvärlig, svår, trasslig)
* Vredesmod (Ilska, vrede)
* Svårmod (Dysterhet, melankilo, tungsinne)
* Hålla av (Tycka om, hysa starka känslor för)
* Myriad (Otalig mängd, oräknelig skara, jättemånga)
* Fryntlig (Vänlig, gladlynt, sällskaplig)
* Kreti och pleti (Vem som helst, alla slags människor, pöbel)
* Pöbel (Slödder, pack, avskum)
* I parti och minut (Hela tiden, mycket ofta)
* Aversion (Motvilja, avsky)
* Ekivok (Fräck, vågad)
* Suggestiv (Lockande, förledande, tankeväckande)
#3, Oj vad många du hade haha =)
#2, Godwins lag är namnet på fenomenet att diskussionstrådar på Internet oavsett ämne förr eller senare leder fram till liknelser som inbegriper Hitler eller nazister. Uttrycket kan också beteckna en netikettregel som avråder från sådana liknelser. Källa: Wikipedia
Nej ingen av de orden… Det är inte just att man anser sig vara bättre än andra, utan snarare använder svåra ord för att verka smart. Hm.. 
#3 Jag gillar också Kreti & Pleti, Nota bene… Det fick mig att minnas några andra gamla allmoge-uttryck: Pudelns kärna, konnässör, värdelöst vetande, paradoxalt, oxymoron, tautologi, akronym… allmoge- ska också vara på listan :)

#1 Jag använder oxå "Dock" väldigt mycket i mina texter..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hm,nu har jag varit här flera gånger och trott jag kommit på vad mitt vanligaste uttryck är,men när jag börjar skrolla ner till den tomma rutan blir det lika tomt i skallen…Suck!jag får nog fråga min familj vad mitt vanligaste uttryck är…Iallafall sambon. Rebecca säger säkert genast ; städa ditt rum… *skrattar*
hahaa =) det behöver väl kasnke inte vara det du säger oftast, men något du gillar att säga! (kanske kan du då får något lite mer originiellt!) haha

**Vanliga uttryck från mig
**
- Ett störande element i din arbetsmiljö. (Syftande på mig själv.)
- Motmänniska (Också syftande på mig själv.)
- Hjärnsläpp
Sådana saker säger jag med hjärta i och inte som något nedvärderande mot mig själv eller andra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det kommer lite goa favoriter pö om pö!!! :)
#9 En gammal f.d. chef till mig pratade alltid om de anställda som "mina motarbetare" :)
#0 Trivia, är det ungefär detsamma som "värdelöst vetande" ? eller har jag missuppfattat det?
**Udda uttryck jag använder ofta/gillar:
*** **Nej xD
*** Flum
* _Va?
* Pinsam tystnad
* Du var mig en trevlig prick
_Sen även engelska uttryck som:
_* Sick!
* (You sick) son of a bitch!
Det är typ allt… xD Och även ord som 'typ'(vilket bevisades i förra meningen), 'orka' och 'bara', till min egen förargelse. -.-
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10, så kan vi nog säga det, ja =) fast inget vetande är väl eg värdelöst… om man aldrig kan använda det i verkligheten så kanske man i alla fall kan droppa det i en konversation eller nåt haha, alternativt svara rätt på en fråga i trivial prisiout… =)
#11, jag brukar iofs säga "re-goddam-dicilious" det är bra.. =) svär inte så mycket på engelska, men använder grymt mycket engelska uttryck som kommer från filmer och serier. Mer som citat… Typ när killen ska dra hem så säger jag "you cant leave, i have your shue!" eller något.. =)

Då jag har två språk så blir varje dag en salig blandning mellan dem. Några som för tillfället ofta sägs är "Brown nose" som är rövslickare. Istället för en känd svordom brukar jag och mamma förändra den lite "The sun is on the beach". Vad det står för kan ni räkna ut själva. /Vanessa
#11 Du verkar vara i den åldern där det just nu är så oerhört trendigt att klämma av ett drygt & ironiskt : "ofta"
:) stämmer det?
#12 Jag får aldrig vara med och spela TPursuit efter den första gången jag blev inbjuden och piskade allt motstånd :)
#13 Brown-nose är så himla skönt uttryck, målande, talande
När det gäller svordomar och kraftord, så tycker jag att dom svenska och engelska är uttjatade och relativt milda. Tacka vet jag medelhavs-länderna, dom har kreativa och härligt färgglada haranger…
Så jag svär ofta på spanska, italienska : va'fan'culo eller la culo nudo (stå med baken naken), ryska, nån enstaka scheisse blir det emellanåt. Merde ifrån frankrike ligger skönt i munnen också.
#14 OFTA! Hehe… ;) Jag skämtar bara nu, men det stämmer nog ^^' Överanvänder det uttrycket egentligen x) Inte när jag skriver, men när jag pratar. Fast 'typ' används nog allra mest ;P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Sacre bleu är något jag kom på så där nu på en gång. Svordom på Franska betyder egentligen direkt översatt Heliga blå…
- Shit
- Pisspotta
- Fitiof (ehm säger istället för ett fulare ord)
- Neeeheee (ironiskt)
- Ofta
- Chilla
- Oh man
- Softa
- Take it easy man (haha vet inte varför det där man kommer in hela tiden men det gör det)
- Knas
- Nice/-igt
- Bästaste (istället för bäst)
- Uuuugly (Från she's the man)
- Yeah right
- Flasha
- Sproilans
- Coolish
- Brallor
- Dojjor
Hmm om man läser igenom den listan kan man tro att jag är en liten kille på 10 år med skejtarbrallor. ;) Jag bokstaverar oftast svordomar muntligt då jag säger mycket fula saker ibland som bara kommer helt utan någon tankeverksamhet iblandat. Haha, nej men när jag gör mig illa eller något går dåligt så kommer spontana dumma ord som säkerligen ligger i bakhuvudet och man vet att man egentligen inte får säga dem högt för det är inte respekterat av människor runt omkring. Fitiof och pisspotta är substitut för dessa. Och som sagt bokstavering av dessa ord hjälper att få mig att inte säga hela orden.
#14, haha då kan man väl kanske kalla dig någon som vet mycket trivial då.. ;)

Hmmm… jag har väl ett fåtal… speciellt ett par ord som jag älskar att förvränga :).
Fån, Feleton = Telefon
Definift! = Definitivt
Jag är impregnerad! = Jag är imponerad ;) (Går också att använda som "Impregnerande!")
"Varde ljus" är också ganska roligt att säga när man tänder lampan, man känner sig lite gudalik ;).
Sedan har jag det sägenomspunna "Wheee!" som används för att uttrycka att jag tycker om någonting väldigt mycket, eller känner mig lite upprymd ^_^.
Efter att ha spelat Day of Defeat en del på datorn så kör jag en del med "Go, go, go!" för att skynda på någon - det var vad som hördes när man började spela och skulle skynda sig att hitta bästa stället för att skjuta någon…

Ha!Nu kom jag på ett ord jag använder när jag är Jäkligt förbannad ;Pissråtta! 
#16 du kanske menar det manliga förnamnet : Fritiof???
Kul att se det gamla uttrycket : språijlans :) ;)
#18 jag gör exakt lika med telefon : teflon

"Störande moment i din arbetsmiljö".
Jag har nu kommit på att jag är fascinerad av kontradiktioner. Alltså olika ord som är motsatser (på ett eller annat sätt), fast i ett sammansatt uttryck blir det förstärkningseffekter. och ofta oanade verkningar.
Skit-gott. Seriöst Galet. Jätte-liten. Extremt vanlig. Förbannat helig.
ett litet tack och en kram till den här tråden och till skrivlust som fick mig att grunna rätt grundligt på mitt ordförråd och varför jag ska använda det så varierat som möjligt… ;) trevlig helg!
Tack själv du precis som alltid har sådana härliga uttryck. En sak som jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg här ovan var uttrycket Jättegärna. Jag kan inte låta bli att tänka Jättehjärna varje gång.. Ser framför mig en liten liten man med grå urtvättad kostym och slitna läderskor, bruna. lite orakad och fett hår, och en enorm vattenskalle.. (tänk: sådana här gubbar man ritade som liten, där man kunde välja små kroppar till de stora huvudena). Jätte-hjärna.

Håller med dig Precis. Kontradiktioner är roliga. Jag gjorde bland annat en serie annonser där temat var kloksnålt. Klokt är positiv och snålt negativt. Och ja, annonserna gick bra :-). /Vanessa