Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 849 ggr
emsems
0

OT handledare

Måste få berätta. En fd elev jag hade tidigare på ridskolan ringde mig igår. Hon skall genom skolan ha en handledare under 2 år som hon ska prata studier, drömmer, livet och sådant med. Hon hade valt mig och undrade om jag ställde upp. Jag tycker det är en otrolig ära. Tänk att hon av alla människor i hela världen valde mig som förebild. Det är, i alla fall för mig, en stor sak.
Jag har tidigare varit och är, handledare för praktikanter på jobbet, då jag anser att det är svårt att få en chans att få jobba och komma in i arbetslivet, men ingen ger den. Jag låter alla praktikanter byta av varandra och försöker hjälpa så gott jag kan med såväl arbeten, personliga attribyt och annat som kan tänkas. Jag anser att det är en chans jag fick efter många års kämpande, och jag är min egen handledare från den tiden evigt tacksam. Givetvis måste jag göra samma för mina praktikanter.
Detta känns dock mer. Hon valde mig. Inte jobbet, för att få mig på köpet. Hon får inte ut något av det på samma sätt som de andra, som behöver erfarenheten, utan hon valde mig för att jag är jag. Det har kanske gått mig lite åt huvudet nu, men för mig betyder det väldigt mycket.
Ville bara skriva av mig, är lite stolt idag!

precis
0

Grattis! Som filmen "Pay it forward" :)
ha en bra dag på jobbet idag (även med tanke på den andra tråden "Tappa respekt")

emsems
0

Tackar tackar. Jag har än så länge haft en dålig dag. Bilen gick sönder på väg till jobbet. Jag som redan skulle laga avgasröret på den, och nu gick kopplingen sönder. Jag svor högt i några minuter och ser mig själv nu som en kollektivåkare och cyklist. Ursäkta min franska, men biljävel! *morr*

jn84
0

Åh, vad roligt! Jag skulle också bli jättestolt om någon vald mig som handledare! Tycker gott du kan låta det gå lite åt huvudet ett tag, man mår bra av att känna sig behövd!

Men rent praktiskt, hur går det här handledarskapet till? Har aldrig hört om något liknande nämligen.

Jag kommer också ta emot massor med praktikanter när jag börjar jobba. Hur ska de annars få lära sig något om jobbet? Jag är på praktik just nu och måste säga att jag har haft bättre handledare. Det är ju alltid nyttigt att få diskutera problem som dyker upp och få vara med och planera undervisningen, men nu känner jag att jag mest är ett jobbigt bihang =/

emsems
0

Jag tycker det beror mycket på eleven i sig. Om dom är engagerade och brinner för jobbet så funkar det super. Om dom mest sitter och tycker det är pest och inte bjude rpå sig sjävla så ger man snart upp själv. Eget initiativ och egna idéer tycker ag är en bra grej!

Just som handledare åt denna andra grej, kan jag faktiskt inte berätta om, har ju inte börjat än! Vi får se. Blir väl att snacka massa om livet å så, över lite kaffe antar jag. Ska bli jättekul!