Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettjournalistik
Läst 656 ggr
emsems
0

tappa respekten...?

Jag är i en lite knivig sits. Jag skriver ju heltid för ett företag, äkta ordentliga journalistika uppgifter så att säga. Jag blir nu ev erbjuden ett jobb extra på ett företag som vill göra en företagstidning, låt oss säga något i stil med om företaget för företaget. Några frågor:
-Tappar jag min trovärdighet som journalist?
-Tappar man respekt från andra jouranlister?
-Är det fel mit nuvarande arbetsgivare att jobba mer än heltid?

Något jag bör tänka på vid diskussion om detta jobb med den nye arbetsgivaren imorgon i så fall?

vanessa
0

Lite kort svar. Om det inte blir intressekonflikt mellan jobbet du har, och det nya företaget så varför inte. För om det är som journalist du skriver på det andra företaget så funkar de. Men att du även kan vara kritisk och stå utanför som en journalist ska göra.

Men det var lite kort svar. Kan dock inte svara från en journalist synvinkel. /Vanessa.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

precis
0

Det låter lite grann som att den där företagstidningen liknar en tidning jag jobbat åt tidigare (som AD, grafisk formgivare)
Personer som skriver till den tidningen är mer av säljartyper. Och du kommer förmodligen att bli beordrad vad du ska skriva för "glättig, positiv o bra reklam" åt dom i alla artiklar.
Du kommer förmodligen att kunna tjäna bra, men du kommer kanske tappa respekten för dig själv, och din yrkeskänsla. Det är nog för mycket extraarbete till väldigt lite "feedback" och "cred". Kanske kommande intressekonflikter? om du skulle göra nåt avslöjande om något som du skriver "reklam" om på kvällstid.

En annan sida kan vara att företaget har luddiga tankar om varför dom vill starta den där tidningen och vad dom kommer använda den till… Många såna projekt jag varit med o startat har runnit ut i sanden, ett par efter första numret, och flera andra inom 1-3 kvartal.

Alltså finns det mycket risker. Om det är så att du bara vill satsa på att vara seriös journalist, så är mitt tips att stå över. Men om du kan göra ett avtal om att du kan få skriva anonymt ett par gånger, så kan du prova på hur det känns för dig, utan att du behöver riskera att bränna ditt namn som seriös.

emsems
0

Hm.. sant. Goda tankar. Jag kanske kan göra ett försök. Pengarna skulle sitta bra måste jag säga. Just nu är det inte många kronor över och det vore inte alls dumt att få ett litet tillskott. Frågan är ju hur mycket dom behöver också, eftersom att jag redan har ett heltidsjobb.
Men det du säger låter bra, jag behöver inte sätta ett namn på det kanske. Får fundera och diskutera med karln. Tack för dina tankar.