Grillrecept?
Jag håller på med en artikel till tidningen Villa Västerbotten som handlar om grillning.
Till denna artikel tänkte jag bland annat ha tips om grillprylar, recept och annat som kan höra grillning till. Det jag nu tänkte kolla med er är; har ni något bra grillrecept? Gärna något som känns typiskt svenskt, eller ännu bättre; norrländskat/västerbottniskt.
Om du har något att tipsa om, skriv det gärna nedanför! Hittar jag ett som jag gillar och vill publicera så skriver jag ditt namn vid receptet. Tänk på att om det inte är du som hittat på receptet så måste du skiva vem som gjort det, så jag inte stjäl något och skriver ert namn på det.
Så, är ni både skribenter och mästare vid grillen, dela gärna med er nedanför, och har ni dessutom bild på detta så får ni en guldstjärna i himlen!

Åh, grilla!!
Grilla majs, finns det nåt bättre? Eller champinjoner! Med couscousröra till.
Har inga recept tyvärr, bara en stor aptit ;)

Iuh, grilla majs… lät inget gött… +o(

#2 Smaka först och kommentera sedan :-). För det kanske inte låter gott, men är det.
Hmm, får fundera på grillrecept. Är inte världens kunnigaste kock, men gillar att testa saker. Det blir ju faktist gott, alldeles förvånande. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#2 VA!? Skojar du? Har du aldrig grillat majs? Då har du verkligen missat något! Nu vet du vad din sommars första grillning ska bestå av! ;)
Jag har nog aldrig träffat nån som inte har tyckt om grillad majs.

# 3 & #4 - haha. :P jag gilla rinte grillade grönsaker, det är bara så äckligt. :P

Majs räknas inte till andra grönsaker ;)
grillad majs är ju helt underbart =) dock nog inte riktigt vad man kan skriva i ett recepttips!
jag har tips om ett par kanontillbehör, som passar grymt bra till räkspett eller rökt eller lättgrillad lax osv (som väl är ganska norrländskt?)
Ta en riktigt sur och mogen citron, skär den i halvor, grilla den skurna ytan. (går också att steka i panna)
Det här gjorde man på Malta, där citron- & limeträd stod i allas trädgårdar. Men dom hade inga fina fisksorter att grilla.
Innan man grillar citronen så kan man riva av lite skal, om man vill ha till dressing eller majonnäs. Citronmajonnäs i en liten klick på fisken är också kanonersch! riktig majo, inget lajt-tjafs
#8, låter inte dumt. Vad händer med citronen när du grillar den?
Berätta gärna om dina andra kanontillbehör!
#9 grillad citron blir oerhört söt (ibland bara lite söt, beror på sort och mognad), den blir såklart också varm, och får lite grill-smak…
Ett tips från en världsberömd kock om marinerat kött: Antingen marinerar du i 2-3 minuter eller i 14-24 timmar… alla mellanlägen är egentligen onödiga…