Tips på noveller.
Heej ! Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite olika tips av er som skriver noveller, Vad tänker ni på när ni skriver m.m ?`
Skulle vara väldigt snällt om ni skrev ner lite tips man kan tänka på när man skriver noveller ! (:
Oj, tips i allmänhet? Vilka stora och svåra frågor! =)
Jag har bara skrivit en, men vad jag tycker man ska tänka på är vissa små saker som jag kommer på på rak arm:
- Bestäm klara personer det ska handla om. ju färre desto bättre, spec ju kortare den är.
- Vad är händelsen den handlar om? vad händer innan? efter?
- Var händer det? När?
- Vad vill du få ut av berättelsen?
Sedan är det saker som är språkliga, givetvis stavningen, uttryck och ett ordenltigt språk viktigt… =)
någon med fler idéer?

Är meningen att det ska komma en spån här artikel i framtiden… :/
Hmm, Emma sa bra saker! :)

Bakgrunden är viktigt..och att försöka få in känsla i texten

Jag bytte till en lite bättre rubrik. :) / Medarbetare..
Varför gjorde du det?
aah, ok =)

När jag skriver, så försöker jag alltid utgå från mig själv. Inte så att det är biografier, men delar av mig finns med i olika personer. Ibland så sätter jag ansikten på de jag skriver om. Kanske någon jag känner eller skådespelare med mera.
Men det är svårt att veta om du vill veta hur man får idéer eller om du vill ha tips på hur du går vidare med en tanke du redan har.
Att skapa idéer kan man göra något så simpelt som att gå ut och spana på människor, fastnar du för någon kolla hur den agerar mot de andra i omgivningen. Sedan bygger du en historia om dem. En röd tråd behövs. Början, mitten, slut. Men det ska dock inte vara hugget i sten, för helt plötsligt så kan karaktärerna få eget liv och driva berättelsen vidare till något annat håll. Då är det bara att hänga på. Det känns underbart kan jag säga.
Skriv gärna mer specifikt vad du vill veta, så kan jag hjälpa dig bättre. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.