insändare . vad behöver tilläggas
jag håller på och skriver en insändare till tidningen. men just nu har jag fått stop, och vet varken vad som ska läggas till eller vad som behöver ändras. är det någon som har nån idé ???
Nu sitter man här åter igen och suckar över regeringens beslut om katternas status i samhället.
Man börjar ju undra om deras tankar och värderingar i vårat samhälle, trodde dom strävade efter ett bättre samhälle, där ingen åkte illa ut?
Räknas inte katterna till den kategorin?
Man börjar ju fundera över hur dom tänker. För någon månad sen va det en massa underbara kattmänniskor som samlades i Stockholm för att lämna över en stort underskrift från folket som bryr sig och gör allt för att katterna ska få en bättre status i vårat samhälle. Våran regering tog imot papperna med underskrifter och skulle enas om ett beslut, ett beslut som slutade med nederlag.
Själv sitter man här, inte alls gammal och försöker hjälpa så många katter som möjligt tillsammans med massa andra människor. Vi försöker och försöker, men verkar inte få speciellt bra respons från dom som har den så kallade makten. Jag menar, alla människor vill väl att vi ska skydda djuren? Har inte dom "mäktiga" personerna några katter? Man börjar fundera över hur dom tänker, även om dom har katt, varför då inte bry sig mer om kattens rykte och status. Egentligen handlar det inte om status, det handlar mer om att vi är människor och ska ta hand om det som finns på våran jord.
Har Du/Ni någonsin gått förbi en katt och ens brytt er om att just den katten sitter och trycker i en buske eller under en bänk? Livrädda, eller ni kanske inte ens lagt märke till att den ligger där? Det är inte många som tänker på att just den katten kanske är hemlös? Det finns ju så många katter ute, men hjälp oss att få till att dom inte behöver vara ute helt ensama och vara i fara hela tiden.Katter klarar sig inte själva.
Visa kanske tänker, jaha nu har katten skitit i sandlådan eller rabatten igen.
Vart ska dom annars göra sina behov ? Dom har inte valt att vistas ute dygnet runt, dom vill också vara inne i värmen få mat och vatten. Det är inte katterna ni ska bli arga på,det är era grannar, folket runt er, det är dom som gjort detta inte katterna.
I Sverige finns det idag över 100 000 hemlösa 4 benta små stakare. Vet ni det?
Vad skulle Du tycka om det fanns över 100 000 hemlösa hundar? Hemskt eller hur?
Hade en hund suttit helt ensam hade dom flesta reagerat, ringt polisen.Polisen hade kommit och det hade blivit en stor procedur.
Det är tragiskt, varför reagerar inte människor på samma sätt om det vore en undernärd,blöt,frösen,rädd katt?
Men det är ju "bara" en katt. Jag skyller på regeringen som inte hjälper till att höja deras rätt till lika mycket värde i samhället. Kan det verkligen vara så svårt att sätta en lag på att katter ska idmärkas och registreras, förmodligen ser vi ingen störe ändring på det just nu, men under en lång period så kommer vi att märka skilnaden. Så kanske fler katter får det bra, och fler slipper lida.
Skulle du kunna kasta ut något du älskar i ett kallt oväder? utan mat och vatten?
eller vill du helt enkelt se till att katten slutar springa runt och gör sina behov där den inte ska?
Alla människor behövs för att hjälpa till att få bort hemlösa katter i Sverige. När man var liten fick man lära sig att vara snäll mot djuren, men det verkar som vuxna människor glömt det!
De finns så mycket man skulle kunna få ner, men det känns som att vad jag än kommer skriva eller säga så kommer just mina ord inte räcka till, men ju fler desto bättre..
Lite små saker måste ses över, det är lite svenskafel här och var, tex "En stort underskrift" och så… jag tror att texten kanske kan vara gränsfall lång om den ska publiceras, många läser en kort text.
Vad anses du ska göras? Du nämner idmärkning, berätta mer utförligt vad som behövs, och kanske även en "ni kattägare som är rädd om er katt och vill visa att ni bryr er, id-märk er katt!" eller dyl, för att få folk engagerade. tycker det är en fin text. Prata med Vanessa här, hon har en jättebra text om hemlösa katter!

Aaah men stavfel och grejs kommer från dyselexin.. kan jag erkänna på en gång. Sen ser jag inte det när jag läser om texten.. Därför brukar jag be andra Redigera den när jag är klar för att de ska bli rätt, sen är det nog mkt för att jag sovit ytterst lite denna vecka .. Aaah men vart tillfrågad att skriva en ganska så lång text. så får se vad som händer och sker.
spännande! tycker helt klart du fått fram känslan du vill förmedla!

Du skriver "en insändare till tidningen". Ofta kan det vara bra att tänka på vilken tidning. Småstad, landskap, Allers, Kamratposten?
Om du använder Word kan ju stavningskontrollen hjälpa dig att hitta en del av stavfelen. Dessutom borde det påpeka att alla meningar i texten inte inleds med stor bokstav.
Jag tycker att det är ett viktigt ämne och en bra tanke som ligger bakom texten.
Envishet och drömmar

#3 - Tack
#4 - Nä det vet jag, åh ska självklart ändra på det. Det är till morgontidningen där jag bor .

Har hjälpt dig med stavfel och så i texten. Brukar inte göra det, men är du dyslektiker så är det svårt att se själv :) Det feta är bara rättningar, det kursiva är sådant som behövs rättas till, men jag vet inte riktigt hur du vill ha det.
Ändrade alla dom till de eller dem och vårat/våran till korrekta vårt/vår också. Det brukar jag verkligen inte göra, men nu blev det bara så när jag väl hade börjat ;)
Tycker du skriver en väldigt bra text, många meningar träffar mitt i prick! Men jag tycker som Emma, texten skulle tjäna på att kortas ner lite. Då blir den slagkraftigare och folk minns den. Nu är det ganska mycket "babbel" som inte leder någonstans mer än att du tappar många läsare.
Pm:a gärna din msn så hjälper jag dig om du vill! Tycker det är ett jätteviktigt ämne du skriver om och ännu viktigare att du som ung tar plats och gör din röst hörd!
Nu sitter man här åter igen och suckar över regeringens beslut om katternas status i samhället.
Man börjar ju undra om deras tankar och värderingar i vårt samhälle, trodde de strävade efter ett bättre samhälle, där ingen åkte illa ut?
Räknas inte katterna till den kategorin?
Man börjar ju fundera över hur de tänker. För någon månad sen var det en massa underbara kattmänniskor som samlades i Stockholm för att lämna över en stor underskrift från folket som bryr sig och gör allt för att katterna ska få en bättre status i vårt samhälle. Vår regering tog emot papperna med underskrifter och skulle enas om ett beslut, ett beslut som slutade med nederlag.
Själv sitter man här, inte alls gammal och försöker hjälpa så många katter som möjligt tillsammans med massa andra människor. Vi försöker och försöker, men verkar inte få speciellt bra respons från de som har den så kallade makten. Jag menar, alla människor vill väl att vi ska skydda djuren? Har inte de "mäktiga" personerna några katter? Man börjar fundera över hur de tänker, även om de har katt, varför då inte bry sig mer om kattens rykte och status. Egentligen handlar det inte om status, det handlar mer om att vi är människor och ska ta hand om det som finns på vår jord.
Har Du/Ni någonsin gått förbi en katt och ens brytt er om att just den katten sitter och trycker i en buske eller under en bänk? Livrädda, eller ni kanske inte ens lagt märke till att den ligger där? Det är inte många som tänker på att just den katten kanske är hemlös? Det finns ju så många katter ute, men hjälp oss att få till att de inte behöver vara ute helt ensama och vara i fara hela tiden. Katter klarar sig inte själva.
Vissa kanske tänker, jaha nu har katten skitit i sandlådan eller rabatten igen.
Vart ska dom annars göra sina behov ? De har inte valt att vistas ute dygnet runt, De vill också vara inne i värmen få mat och vatten. Det är inte katterna ni ska bli arga på, det är era grannar, folket runt er, det är de som gjort detta, inte katterna.
I Sverige finns det idag över 100 000 hemlösa fyrbenta små stackare. Vet ni det?
Vad skulle Du tycka om det fanns över 100 000 hemlösa hundar? Hemskt eller hur?
Hade en hund suttit helt ensam hade dom flesta reagerat, ringt polisen. Polisen hade kommit och det hade blivit en stor procedur.
Det är tragiskt, varför reagerar inte människor på samma sätt om det vore en undernärd, blöt, frusen, rädd katt?
Men det är ju "bara" en katt. Jag skyller på regeringen som inte hjälper till att höja deras rätt till lika mycket värde i samhället. Kan det verkligen vara så svårt att sätta en lag på att katter ska id-märkas och registreras, förmodligen ser vi ingen störe ändring på det just nu, men under en lång period så kommer vi att märka skillnaden. Så kanske fler katter får det bra, och fler slipper lida.
Skulle du kunna kasta ut något du älskar i ett kallt oväder? Utan mat och vatten?
Eller vill du helt enkelt se till att katten slutar springa runt och gör sina behov där den inte ska?
Alla människor behövs för att hjälpa till att få bort hemlösa katter i Sverige. När man var liten fick man lära sig att vara snäll mot djuren, men det verkar som vuxna människor glömt det!
De finns så mycket man skulle kunna få ner, men det känns som att vad jag än kommer skriva eller säga så kommer just mina ord inte räcka till, men ju fler desto bättre..

Aah tack ;) .. Du har fått ett PM av mig ;)