OT Normer/regler
Jag skulle behöva hjälp med att komma på oskrivna lagar och regler, det är till ett skolarbete.
Det är ju lite intressant det här med oskrivna lagar egentligen, alla känner till dom och ingen skulle våga göra annat än att följa de oskrivna lagarna. Som att gå före i kön, vem skulle göra det?
Och med reglerna. Det ska alltså vara regler, tydligare en normer och oftast nerskrivna men inte så "allvarliga" som lagar.
Tack på förhand!
i kina har jag hört att man skiter i kön jämt, av en karl som bott där några ggr… spännande =)
kul grej att skriva om.. frågan är abra vad som finns, känns som att man inte tänker på vad det är…! ska klura!

Åh, vad roligt! Men svårt…
Kö-regeln är så typisk. Kan inte komma på någon på rak arm. Måste också fundera lite.

Hmmm, ja jättesvårt, men roligt ämne!
Kanske en oskriven regel är att man inte tar för mycket om det är många som skall ha?
Man tar av sig skorna om man går in hos någon som inte uttryckligen säger 'Ta inte av dig skorna'?
Många oskrivna regler tror jag bygger på hövlighet, och vad vi anser hövligt kan skilja väldigt från vad andra länder anser, t.ex att rapa vid matbordet, m.m. :). Men, tja, kö-regeln är ändå lite mer substantiell - eftersom man på något sätt har rätt till sin plats, och det kan bli tjafs om någon tränger sig före.
hm… kugghjulsprincipen? inte stå just framför rulltrappan? att säga tack alltmest jämt? att le? hälsa på folk? att inte fråga om vikt och ålder? att vara hövlig? att låta gamla damer sitta på bussen?