Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettbloggande-hemsidestexter
Läst 835 ggr
Lill-Kisse
0

Varför blogga?

1. Vad är vitsen med att ha en blogg?

2. Vad är skillnaden jämfört med att ha en hemsida?

vanessa
0

Blogg är väl mer som en dagbok tycker jag, men de som bloggar ska få förklara. För jag är inte bloggare själv. Hemsidor är mer statiska och ändras inte alltid. Även om många gör det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SusanneStromstedt
0

Min blogg är privat,fast för allmänheten.Jag skojar, tipsar och ber om råd,samtidigt som jag kan skriva en massa texter som får ris och ros.En speciell familjesida med foton har jag där också…Där kan man lära känna mig som person!

Min hemsida är väl just bara en hemsida.Lite tråkig med reklam om var min bok säljs,och gästbok samt hur man kan få kontakt med mig..

siddelina
0

Mina bloggar innehåller tankar och funderingar över saker som händer mig och i min omvärld. Det kan vara en sak som gör mig lycklig eller ledsen, något allvarligt som hänt som jag behöver ventilera eller bara att jag behöver skriva att livet är härligt!

På mina andra bloggar, en handlar om mina kissekatter och deras bravader och den andra om mitt liv som student. Jag har också en blogg om växter och trädgården, men den ligger nere just nu.

Caspia
0

1. Jag har en blogg och kan ju berätta historien bakom den. Flyttade i juni förra året 40 mil bort från alla jag kände. Tänkte mig en framtid som hotellvärdinna eftersom jag iskallt räknade med besök var och varannan vecka men delvis på grund av lata vänner, men med viss hjälp från en grinig hyresvärd, uteblev besöken. Kan inte vännerna komma hit får hit komma till vännerna, tänkte jag och öppnade ett konto på bilddagboken.se. Fyllde dagligen på med bilder på hus som jag gått förbi samt det viktigaste bidraget Dagens mat, så att min ömma moder kunde andas ut. Efter ett tag märkte jag att kommentarerna mestadels var "Vad föreställer bilden?" "Det är lite suddigt…" och "Ehhh… Vad är det där?". Kanske var jag inte någon mästerfotograf. Eftersom jag alltid gillat att skriva föreslog en kompis att jag skulle starta en textblogg istället, och efter viss övertalning gick jag med på att prova.

Sagt och gjort, plötsligt hade jag en blogg. Bestämde mig redan från början att hålla en överlag positiv ton och undvika texter som kunde tolkas som att jag var destruktiv (eftersom det inte är speciellt roligt för mina IRL-vänner som befinner sig så långt bort härifrån att läsa). Jag vill heller inte skriva fjorton inlägg om dagen om onödiga saker.

Jag var väldigt tveksam till att ha en blogg, men det är ingenting jag ångrar.

2. En hemsida används oftare som en allmän presentation av någonting, t ex en hunduppfödning eller en produkt. En blogg (eller dagbok) kan vara en del av hemsidan där webmastern berättar om vad som är aktuellt.

De flesta bloggare använder en färdig mall (exempelvis blogg.se eller bloggagratis.se). En hemsida bygger man mer från grunden och är mycket mer komplicerad att göra.

Envishet och drömmar

Lill-Kisse
0

Blogg = Dagbok på nätet. Har jag fattat rätt då? Varför skulle det vara enklare att uppdatera den och vara aktuell där än på en hemsida? Måste den vara öppen för kommentarer från de som läser? Är det lätt att ta bort sånt som blivit inaktuellt eller som man ångrar att man skrev?

Själv har jag hemsida och har delat upp den i kategorier med flera avsnitt i vart och ett. Den uppdaterar jag stup i ett med nya bilder och texter. Dock vill jag inte ha kommentarer som ligger öppna för allmänheten där, så den som vill mig något får maila. Tänker jag fel, opraktiskt eller dumt på något sätt?

vanessa
0

Bloggen bestämmer du precis som med hemsidan hur den ska vara. Vill du ha kommentarerna privat så läggs de privat. Vill du inte ha kommentarer så ta bort det alternativet. Vill du ha den "hemlig" så får folk du välkomnar logga in där med lösenord. Den stora skillnaden som jag ser det så är det mer som en dagbok på nätet.

För övrigt så ligger bloggar på hemsidor, din egen eller "inhyrd" plats. Senaste inlägget från dig kommer alltid högst upp, så folk hamnar direkt i det som händer nu, för att veta mer så måste de skrolla ner.  /Vanessa

Caspia
0

# 5. Jag har bara provat bloggagratis, så jag kan bara svara utifrån den. Där behöver man inte tillåta kommentarer. Det finns även ett mellanläge som är att man själv väljer om man vill publicera/godkänna kommentarer.

Det är lätt att ta bort inlägg och man kan även Redigera dem  hur långt i efterhand som helst.

Att det är enklare än en hemsida grundar jag på att jag inte kan ett jota om html och annats datakrafs. I en blogg skriver du på samma sätt som i Word, det runt om får någon annan ta hand om.

Har du en hemsida tycker jag att det är motiverat att ha en dagbok/blogg på den, så slipper dina läsare hålla ordning på två länkar. Dessutom har jag sett att många som har båda två konstant berättar på den ena att de har uppdaterat den andra. Lite tjatigt, enligt min enkla mening.

Envishet och drömmar

precis
0

Jag har startat en liten blogg som ska vara som en sorts hyllning, tack och uppskattning till levande personer som jag vill uppmärksamma. Jag har ledsnat på att läsa och höra dödsrunor över bortglömda talanger…

uppskattning.blogspot.com

Abico
0

1. Vad är vitsen med att ha en blogg?
Vits… Min blogg är till för att jag ska få ösa ur mig lite av det som finns inom mig ^^ Den av mina bloggar som är aktiv nu är den om mina marsvin, det är super bra att kunna få ösa ur sig lite om dom och annat också visserligen, när ingen annan orkar lyssna.

http://raggsocka.bloggagratis.se/

Hanna 

emsems
0

Jag skriver åxå bara av mig i min. Det är ofta lite elaka tankar när jag är less. Nästan ingen känner till den och jag vill nog behålla det så. Men det är skönt att ha den.. typ som en virtuell dagbok..

Lill-Kisse
0

Tack för länkarna! Jag har tittat lite för att se hur det kan se ut.

Jag märker att blogg och hemsida kan vara ganska lika, men också väldigt olika. Vilket man väljer, kanske är beroende av vilka man vänder sig till eller hur man vill uttrycka sig?

Nu råkade jag hitta en Metros bloggskola och tänker läsa igenom den. Här är länken. http://www.metro.se/se/article/2007/09/20/23/0740-42/index.xml

mammaru
0

Vitsen med blogg tycker jag är att den hålls aktuell. Hemsidor har oftast inte samma hastighet i aktualisering av materialet. Blogg är ofta lite mer personligt än hemsida - om man ser till företagande. Om VDn vill kunna uttrycka sig som person fungerar det i en blogg, men inte lika bra på hemsidan.

Blogg är ett ställe där man är personlig, knyter kontaktar via kommentarer som ofta leder till andra bloggare.

Om jag skulle ha en privat hemsida skulle den nog ha mer ha karaktären av ett fotoalbum, medan min blogg är som en ständigt levande rapport som berättar om det som händer i mitt liv just nu.

En bonuseffekt av min blogg är att jag fått en del nya vänner och att släktingar som jag aldrig träffat tagit kontakt med mig.

jn84
0

Jag har också en blogg som är till för mest mig. Den är låst och mina närmaste vänner har lösenord, men tror ingen läser.

Använder den för att skriva av mig alla arga tankar och sen känns det mycket bättre. Ibland får jag medhåll från nån som har läst, men oftast är det nog bara terapi för min egen del ;)

Feliciaa
0

Jag har blogg för att det är roligt att blogga :)
Och för att jag inte har nåt bättre för mej xD

www.greendaygirl.blogg.se

Sandra76
0

Jag började för att jag hittat några sidor som skrev om make up och krämer plus lite allmänt.

Jag var gravid när jag startade min blogg och mådde dåligt(alltså illamående och så)

Så jag startade den på skoj, men insåg att det fanns en hel drös med liksinnade människor där ute..så nu ingår jag även i ett nätverk.

Namnet till sidan var inte lätt, alla bra var upptagna. Men jag hade en gravidtröja där det stod "goddess with a bump" på…

Så det blev namnet.."Goddess" heter sidan, för alla har lite av en gudinna eller gud inom sig.

Trodde inte nån skulle hitta dit än mindre återkomma eller gilla den, men jag har haft över 30 000 besökare på 22 månader. Och den är väääldigt amatörmässig :)

http://goddessess.blogspot.com

vanessa
0

Verkligen ett bra namn på den sidan, och så många besökare. otroligt kul. /Vanessa