Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettjournalistik
Läst 1044 ggr
emsems
0

Recension

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte dela med mig av en recension jag just gjorde. Har tidigare bara visat en artikel och en liten dikt, men här kommer en annan typ av text som jag älskar att göra, speciellt när jag får recensera något jag tycker om.

Euskefeurat har släppt nytt

Efter en lång väntan sedan sista plattan som kom ut 1994, har nu pitemännen tagit sig i kragen och producerat en ny platta. Den är värd sin väntan. Lysande texter och trallvänliga melodier med en stor nypa humor och självklart på härligt pitemål får vi Euskefeurat, precis som vi minns dem. Med Ronny Eriksson som sångare på de flesta låtar känns det precis så bra som vi hoppats. Denna skiva är från en livespelning i Piteå, med 16 låtar som har ett "lurvigt" sound, som de själva uttrycker det, vilket ledde till namnet LURV. Personliga favoriter på skivan är Gode gud i himmelen och Spela Creedence, men alla låtar växer på mig och om några dagar till kan jag nog räkna upp dem allihop.

Köp ditt ex på www.hadebra.se/euske eller om du har vägarna förbi Piteå, på caféet Krokodil.

Emma Larsson
Givetvis gäller Copyrigth.

Åsikter? Positiv/negativ kritik?
Texten skall sedan publiceras i min tidning Upp i Norr.

Madde80
0

Haha, älskar norrlännskan i "Du köp ditt ex".

Annars tycker jag att det är bra, förutom att jag undrar vem "vi" är, men det kanske framgår i tidningen självt. Skulle också gärna se låtnamnen antingen inramade med " eller kursiva, så att man inte "läser på" utan verkligen uppmärksammar att det är låtnamn.

Sedan hakar jag upp mig lite på "inspelning" "livespelning" och "spelades in" står i samma mening, men jag har faktiskt ingen aning om hur du skulle komma ifrån det, såvida du inte satte punkt efter Piteå och tog bort där.

Men väldigt härlig text, varm och väcker nyfikenhet!

emsems
0

Jag har också funderat på spelningarna… visste inte irktigt hur jag skulle göra det, det heter ju en spelning… dom spelade ju in och det var en livespelning… hm.. Någon?
haha måste nog erkänna att jag måste slarvat med norrländskan där i "du köp ditt ex". Skulle nog skriva antingen Du köper ditt ett, eller Köp ditt ex, men måste ändrat väg på vägen =) haha
låtnamnen, har funderat på det, valde stor bokstav, men det kanske inte räckte?

vanessa
0

Madde sa det jag själv funderade på. Visste dock inte att det var norrländska som jag tänkte dyka ner på :-). Felstavning på: favortier  Annars bra, men som sagt, håller med Madde. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Har ändrat lite nu… bättre? bra?

jn84
0

Håller med Madde om att låtnamnen borde ha citationstecken om sig. Eller vänta nu, hur är det. Ska kolla i mina anteckning om vad man bör använda.

Sen tror jag inte man skriver "allihopa"? Det heter väl allihop?

I övrigt en trevlig och intressant recension!

emsems
0

har redan ändrat 'allihopa' i den texten jag har sparat i word, missade det här.. =)
återkom gärna med låtnamnen! svårt när de är på svenska…

jn84
0

I fråga om Dikter och böcker brukar man göra så att man kursiverar titeln och sätter citationstecken om kapitelrubriker. Så ska man omvandla det till cd-skivor så borde namnet på skivan kursvieras och låttitlarna "citationstecknas" ;)

emsems
0

aha, nu han jag kursivera den.. jaja, ni ser ju bättre iaf =)

Madde80
0

Mycket bättre!!! Nu läser jag allt med flyt, och hänger med på låtnamn och allt :). Hihihi, synd att du tog bort "Du köp ditt ex", men jag förstår dig ^_^.