Sagor
Hej hej, är ny här och tänkte se vad ni har att bjuda på här inne. Gillar att skriva men inspirationen är noll, de gånger jag skriver så blir det sagor, eller rättare sagt djursagor.
Håller just nu på med en saga eller berättelse om åsnan Bertil och hans hästkompisar, två arbetshästar, som bor på en gård med en sävlig men snäll bonde. Arbetshästarna jobbar i skogen och en av dom är ny på gården och har inte haft det så bra på sitt tidigare ställe och har nu kommit till åsnans gård.
Åsnan och den nya hästen kommer på kant med varandra men i nödens stund visar det sej att dom är vänner ändå.
Det är grundtanken till sagan men har inte kommit så långt ännu då jag saknar lite inspiration och hur jag ska formulera. Det är Dialog i sagan mellan djuren, även bonden har Dialog, han pratar mycket med sina djur.
Några tips på vad jag ska tänka på?

ingen som är på hugg denna gråmuliga söndag? 

Fniss, denna gråmulna dag är som sagt gråmulen. Folk brukar komma in senare här när dagens alla saker är gjorda.
Det du kan tänka på är att ha en mental röd tråd på det hela. Så att du vet början, mitten och slut. Sedan så måla upp miljön och deltagare i sagan med färg och lust. Så beskriv bonden, hans hus, deras stall, vagnar med mera. Sedan hur de är som "personer". Kanske vilka drömmar de har och så vidare. Åsnan kanske drömmer om att bli en tjusig ardennerhäst som skulle kunna göra bonden lycklig. Sedan kanske en olycka händer bonden och det enda som kan hjälpa honom är ett sammarbete dem emellan. Kanske. Behöver du inspiration läs något, lyssna på musik som känns passade. Sitt inte och pressa ur dig de hela. Utan släpp skrivandet ett tag. Det mesta arbetet är innan man skriver. Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

tack för ditt svar :-) det var många bra tips, toppen. Tror att jag många gånger pressar mej själv så det blir hjärnsläpp totalt.
Ha en fortsatt trevlig söndag kväll. :-)

Varsågod. Tycker nog att den ena arbetshästen ska vara en Ardenner. Den andra kan vara en annan sort, nordsvensk eller vad det heter. Och den som åsnan har problem med är Ardennern. Den otroligt fina hästen med sin flödande man har lite storhetsvansinne kanske. Tycker att han är den varelse som låter bondgården gå runt så att säga. Hoppas du känner till raser på hästar och hur de ser ut så att du kan få till bilden så att säga :-).
Nåja, nu är de inte jag som ska skriva sagan utan du. Blev bara lite inspirerad :-). /Vanessa
Kul! Välkommen hit och kul med någon som skriver sagor!
Jag blev nyfiken på din berättelse. Det skulle vara kul me dlite olika personligheter i dem… Är Adenners som Vanessa säger, lite kaxig och har storhetsvansinne? Är Åsnan lite skvätträdd? Anudsjuk? Är han lite busig och busar med dom stora hästarna genom att lura dom eller så? brukar han springa under magarna på dem? gömma maten? är en av hästarna gammal och klok och den andre lite yngre och måste lära sig saker av den äldre?
Bonden, har han en favorit? Finns andra djur där? Kanske en katt som sover på hästens rumpa? en hund som skäller åt dem å den yngre ähsten är rädd för? vad händer i skogen? blir bonden sjuk i skogen och hästasrna måste tillsammans försöka larma/dra in honom till byn? hur löser dom det?
Ska bli kul att läsa delar av den när du kommer igång!

kul att du blev inspirerad, tänkte ha han som nordsvensk, jobbade i ladugård en gång i tiden som hade en nordsvensk avelshingst som var hur stor som helst, och så sagolikt vacker, den andra hästen är en hon som jag tänkte skulle vara fjording. Har sett bilder på fjordingar och jag blev "kär" direkt. :-) men ardenner var inte dumt,,ska fundera och se på lite bilder,, man kan alltid väva in fler i sagan.
Jag önskar att jag kunde göra illustrationer också, men här kan man knappt göra en streckgubbe,,, :-) får be dottern tränar lite på sin teckningsförmåga så kanske det går att lägga in illustrationer såsmåningom. :-)
Kul! Skulle vara kul att läsa. Lägg gärna in eftersom du skriver så får vi följa med i utvecklingen
Jag tycker du ska göra en rejäl "marknads-undersökning" på biblioteket, så att du inte fastnar i nåt grepp eller vändning som redan använts i massor av sagoböcker förut.
Bara så att du inte riskerar anklagas av nån som tror att du plankat något gammalt rakt av.
Min favorit i denna genre är "En Kossas Dagbok".
Lycka till, hoppas det blir en bra saga, med fina illusar, som står ut i den hårda konkurrensen.

oj,, jag fick massor av tips nu,,
nu gäller det att sortera in allt i hjärnan och sätta fart på cellerna…
återkommer här när jag väl har fått till en början som jag blir nöjd med,, 

Viktigast, blev du inspirerad?
Som Precis skrev så är det bra att kolla andra berättelser. Får lite en Findus och Pettson varning, så skriv annorlunfa än den.
Men blev du inspirerad? /Vanessa

Inspirerad absolut
,, ingen findus och petson version inte,,
Blir nog mycket text och dialoger,, kanske blir lite "tung", återkommer håller på att få till personligheterna på dom… 

hm, vad tror ni om detta?
Bertil är en vanlig åsna som är pratsam, glad, tjurig, lekfull, envis och gillar att hitta på hyss. Trivs ihop med Lisa, men gillar inte Karl-Hugo som han tycker är en viktigpetter som försöker ta Lisa ifrån honom.
Lisa är arbetshäst av rasen fjording, snäll, vill gärna hålla koll på vad som händer omkring henne, gillar inte förändringar, är pigg och lite busig. Gillar Karl-Hugo och förstår inte varför Bertil inte gör det.
Karl-Hugo är arbetshäst av rasen nordsvensk, tystlåten, mallig, vet att han ser bra ut, lugn, modig och stark. Gillar Lisa och tycker att åsnan är obetydlig och dum samt att han lägger sej i allting.
Kurt vanlig bondkatt, han är lat, sover gärna, äter som en häst och hittar på små hyss ibland som andra får skulden för.
Bonden och bondmoran sävliga, lugna, snälla, bestämda.
en liten tanke bara.. är det tänkt för små barn? kanske ska katten heta något sånt, typ katten Katte eller Åsnan Åse eller så, så dom lär sig, tror det kan vara svårt att komma ihåg annars?

tror att barn lär sej namn ganska fort,, men jag ska fundera på det,, har fastnat för bertil, lisa och karl-hugo på nått vis.. 
Kanske lägger man bara till "katten" innan i början för att prenta in det?

*Asg* Fick en syn om den busiga Bertil som lånade människornas gunga på natten och höll på att skrämma slag på dom.
Gungans rep som knirrar och knarrar,ett smällande ljud ibland när repet går sönder, ett strå i taget =)
haha det här är kul, vi plockar alla fram våra fantasifulla och leksamma sidor =)