Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 6592 ggr
Caspia
1

Uppsatsämnen?

Jag undervisar en elev i svenska som andraspråk som ska skriva en uppsats varje vecka. De ska vara resonerande och man ska använda olika argument för att diskutera sig fram. De ska vara ganska allmäna och inte kräva mer än normal allmänbildning som förkunskap. Omfattning ca en A4.

Problemet är att eleven tycker att mina ämnen är så tråkiga. :) Själv tycker jag dock att de är jättebra. ;) Har ni några förslag?

Envishet och drömmar

jn84
0

Välj nåt personen är intresserad av, politik, fritidsintresse eller allmänfunderingar spelar ingen roll. Bäst blir det när man resonerar kring något man känner sig delaktig i själv.

Djurförsök, att äta eller inte äta kött, vårdköer, orättvisa lärare, reglerna i fotboll. Vad som helst :)

Kan du inte skriva vilka ämnen du har föreslagit?

annemarili
0

_Hur gammal är eleven? Något som borde ligga eleven varmt om hjärtat är ju att jämföra kulturen hon/han kommer ifrån med den svenska. Där kan man ju lägga ribban utifrån hur gammal eleven är.

Kram
Anne Mari_

vanessa
0

Som sagt, det är bra med ålder för att komma på vad det ska handla om. Men undrar också, måste det vara resonerande och argumenterande? För det finns så många andra sätt att dem att skriva. Gärna knutet till deras liv idag. 

Hur gör du när du lämnar ut uppgiften? Bara muntligt? På papper också? Du kan skriva uppgiften inspirerande också.

Okej, ämnena. Inte lätt när vi inte vet ålder, bakgrund. Som sagt, gå till hennes, hans värld och utgå därifrån.

Låt oss säga att h*n ska skriva om hur h*n tror att du ser deras värld, vilka förutfattade meningar du har om kunskap och erfarenhet. Ska då informera dig om det livet från den personens synvinkel.

Men personligen så tycker jag det känns tråkigt att alltid göra resonerande texter. Varför inte skriva en saga från vissa förutsatta regler. Skriva en novell om en person eller djur som kommer till ett främmande ställe. Det kan vara en hund som hamnar på en hundgård, eller en katt vars ägare flyttat och lämnat den så den börjar sin vandring efter mat. Eller en person som tvingades lämna sitt land.

Säg gärna vilka uppgifter du har gett, så kan vi alla spåna vidare :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Vilka bra tips ni ger!
Skulle vara kul att som de övriga säger, veta mer om eleven och vad den än så länge skrivit om. Vet inte varför denne ska argumentera, men det går ju göra på nedanstående teman också..
några korta tips:
- Om en vanlig dag för denne
- Vad den vill bli som vuxen
- Hur man är en bra kompis
- Berätta om sin favorit film/bok/serie/annat
- Berätta om sin drömsemester /senaste semester
- En drömdag
- Om jag vann en miljon kronor

några tips bara..

Caspia
0

Tack allihopa!

Att uppsatsen ska vara argumenterande beror på att eleven (20 år från Polen) har som mål att genomföra ett test, där en av uppgifterna är att skriva en argumenterande text på svenska. Jag kan hålla med om att det är tråkigt att alltid skriva så, men hon är väldigt målmedveten och har önskat att ha det så.

Här är några av de förslag som jag gett henne. Jag brukar skriva flera och så får hon välja ett av dem.

1. Jämför lagidrott (som handboll eleven är mycket intresserad av handboll) med individuell idrott (som tennis). Vad skiljer de olika idrotterna åt ur perspektiv som inte rör regler eller bollar, utan vad utövaren lär sig om sig själv och samarbete?

2. När man reser kan man välja mängder av olika transportmedel (tåg, buss, bil osv). Vilket föredrar du? Motivera.

3. Du sitter med i juryn som ska välja "Årets svensk" (eller "Årets polack"). Vem tycker du ska få priset? Motivera.

4. Ta reda på hur den svenska riksdagen ser ut. Vilka partier finns där? Vad står de för? Vad heter deras ledare? - I Sverige råder monarki, dvs vi har ett kungahus. I andra länder (t ex USA och Finland) har man en president. Vilka är för- och nackdelarna med de olika systemen?  Vilket tycker du är bäst?

- Varför tror du att man i Sverige bara kan köpa alkohol i en särskild affär (Systembolaget)? Ser det annorlunda ut i olika länder? Vilket tycker du är bäst?

- Numera träffar en del människor sin blivande partner på olika sidor på Internet. Vad tycker du om det?

- Fler män än kvinnor arbetar som chefer. För att jämna ut skillnaderna tycker en del människor att man ska kvotera in kvinnor och vara tvungen att anställa dem istället för män, för att skapa en balans. Vad tycker du om det?

- I Sverige bor de flesta gamla människor inte hos sina barn och deras familjer utan på särskilda ålderdomshem. Vad tycker du om det? Hur ser det ut i Polen? Jämför.

Ämne / topic 1.
Du söker ett arbete på ett kontor. Skriv en presentation om dig själv som skulle kunna vara en ansökan. Det gör inget om det du skriver inte är sant. Du kan använda annonsen, någon annan från www.ams.se eller så kan du hitta på helt själv.

Ämne 2.
Berätta om skillnader i mänskligt beteende mellan Polen och Sverige, te x i Polen står man på gatorna och skriker, (det här är något vi tidigare talat och skojat om) i Sverige är man tystare. Använd olika kontexter (sammanhang) som ett par vänner, i en familj, på en buss  eller på en stor föreläsning.

Envishet och drömmar

emsems
0

Ja men det var väl bra saker..? Om personen är så pass gammal så kanske den en gång kan helt själv få bestämma vad den ska skriva om?