Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettnovell-roman
Läst 1889 ggr
Jojaton
0

Novell

Vi fick i uppdrag att skriva en deckare i skolan, och vill gärna få lite mer kritik än vad min svenskalärare gav mig. Om någon är intresserad av att läsa den kan ni kanske mejla mig, den är 6 A4 sidor lång och känns lite jobbigt att klistra in det här. Skulle vara jättekul om någon vill läsa! :)

Lägger in en liten del av berättelsen (prologen)

Walma Strand sitter vid TV:n. Det är ett naturprogram hon tittar på. I reklamen kommer det en snutt ur Aktuellt. På teverutan ser hon nu bara unga soldater med stora gevär och skadade människor. KLICK. Walma orkar inte med alla världsproblem just nu. Hon har nog med problem i sitt eget liv utan dem. Sjukdomen, skilsmässan osv. osv. Varför händer allt henne, samtidigt? Hon byter om till joggingkläder och fyller på sin vattenflaska. På väg ut rotar hon fram sin gamla karta och kompass. Det var så länge sedan.  En joggingtur i skogen får henne alltid på bättre humör.

Hon känner fartvinden i håret, pulsen i halsgropen. Hon orkar inte bry sig om vart hon springer, vilket resulterar till att hon väljer en stig som hon vanligtvis inte brukar ta. Det är en stig som går längs med en av skogens alla bäckar. Det är ovanligt tyst i skogen. Fåglarnas kvitter dämpas av skogens lövverk och det enda som hörs är Walmas taktfasta steg mot barren på stigen under henne. Hon stannar för att ta lite dricka, och då hör hon det. Först ett plask och sedan grenar som bryts, någon som springer. Av plasket att döma i närheten av bäcken. Det är väl antagligen bara några småungar som lekte vid bäcken, hoppas bara att det inte var någon som trillade i. Walma springer vidare och en stund senare kommer hon till stället där hon ska hoppa över bäcken. Det hade funnits en spång där innan, men den hade för länge sedan ruttnat sönder och försvunnit. Hon tar sats och hoppar, men olyckligtvis landar hon på en hal sten och med ett ljudligt plask landar hon i det kalla vattnet. Walma kommer under vattnet och får panik. Hon börjar sparka vilt omkring sig och när hon till slut kommer upp till ytan har hon svårt att andas, och det värker i ena foten. Hon vänder sig om i vattnet för att komma upp på kanten till bäcken. Det är då hon ser det. Den döde mannen.

Johanna - Instagram

vanessa
0

Den var bra. Givetvis hittar jag alltid saker att anmärka på, men vet inte om du vill ha det här eller privat.

Hoppas du fick beröm från din lärare, för den är bra. Så det är mest petsaker. Spännande. Så det är en hel berättelse de 6 sidorna? För vill inte läsa uppstarten och sedan snuvas på slutet och måste vänta på boklansering :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Intressant! Vill läsa vidare!
Några småsaker: Bäck enligt mig är typ max 50 cm bred och troligen grundare.. Vet inte om man säljer annars någon anann stans? Kändes konstigt att ens måsta hoppa den och ännu konstigare att komma under vattnet. Vet inte vad ni kallar bäck?

Sedan gillar jag inte när man skriver "osv. osv." Är lite allergisk mot både upprepningar och förkortningar.

"sedan ser hon det. Den döda mannen" Bra tanke, bra skrivet, men det känns som att Det syftar på mannen, å då känns Det fel. "Då ser hon honom. Den döda mannen" Kanske?

Spång har jag aldrig hört, men det fanns ju i ordboken så det kan jag väl inte säga något om =)

vanessa
0

Efter som Emma började ge konstruktiv kritik så gör jag det också.

Novell
Walma Strand sitter vid TV:n. Det är ett naturprogram hon tittar på.

Det känns son en hård start. Med korta meningar. Om du förstår vad jag menar. Kanske du kan skriva ungefär så här. "Walma Strand sitter och tittar på ett naturprogram på TV". TV behöver inte ens nämnas, för tittar man på ett program så är det troligen på TV eller en dator.

Från novellen;
I reklamen kommer det en snutt ur Aktuellt.

Aktuellt är på SVT, där har de inte reklam. Så skriv nyheterna eller liknande. 4:an är en av få kanaler som har reklam med på annonsering, även om de inte visar nyhetsklipp utan pratar.

Ur novellen
Fåglarnas kvitter dämpas av skogens lövverk och det enda som hörs är Walmas taktfasta steg mot barren på stigen under henne.

Här blev jag förvirrad, lövverket dämpar ljudet från fåglarna, men hon springer på barr. Vet att det finns blandskog, men var tog löven som trillade på hösten?

Novell
Walma springer vidare och en stund senare kommer hon till stället där hon ska hoppa över bäcken.

Då du skrev i uppstarten att hon inte springer där i vanliga fall, men det låter som om hon är väldigt hemmastadd där. Exempel: "Walma springer fram mot ån, och ser några stenar ligga på åns botten. En perfekt bro då spången gått sönder." 

Novell
Fartvind, känns lite överdrivet i mina ögon. Hon joggar. "Hon kände vinden i håret" kanske. 

Det är nog en å och inte en bäck. Ån kan smalna av så att det finns yta för henne att hoppa. Annars kan det vara så att hon hoppade på en sten och halkade. (Och, Ja Emma, det finns spångar. Som små broar mellan saker.)

Håller med Emma på de andra sakerna om osv, osv, och sådant.

Viktigast av allt, glöm inte att detta är en spännande historia, som drar in läsaren i berättelsen.

Vad sa din lärare förresten? /Vanessa

Jojaton
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack tack för all kritik, betyder verkligen jättemycket! :)

Ang. bäcken så har jag också tänkt mkt på det, men eftersom vi fick två ideer att välja mellan i skolan och det där stod att man hittade licket i/vid en bäck, så tyckte mamma att jag inte skulle gå ifrån ämnet och riskera ett sämre betyg.

Vanessa: Bifogar en bild på min lärares kommentar. Går i åttan.

Vill ni läsa hela berättelsen mejla johanna.sarkar@hotmail.com så får ni den :)

Johanna - Instagram

emsems
0

Oj vilka fina ord hon gav!

Wiizy
0

hhhaha ser ut som hon skrev "MV6" i slutet. ;P *sjuk humor,  jag vet*

vanessa
0

Otroligt bra betyg. Så bra har jag nog aldrig fått, misstänker jag. Det ska du vara stolt över. Skickar mail i veckan, men inte nu. Sköt om dig. /Vanessa

Jojaton
0

#5 :)
#6 lider också av otroligt tårr humor -.-'
#7 Tack :) Jo, jag är supernöjd, speciellt eftersom jag älskar att skriva och la ner otroligt mycket tid på att få den bra! Sure :) Jadå ;)

Johanna - Instagram