Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikett: journalistik
Läst 823 ggr
emsems
0

Ang frilansande journalister

Jag beställer ju in en hel del arbete till mina tidningar från diverse frilansare. Jag blir ständigt förvånad och förbryllad över hur liten arbetsmoral det är och hur slarvigt arbete jag får in. Hur kan man på allvar skicka in en text som inte ens verkar ha gått igenom ett rättstavningsprogram? Eller skickar in bilder som är helt ur denna värld? Eller skickar in en text på 3000 t när jag beställt 4500? Vad tänker man då? Och när jag förbryllad ringer upp och frågar vart resten är så säger dom "Det fanns inget mer att skriva om" eller "jag hade inte tid att fota" eller dyl.

Jag har sparkat ca 5 frilansare på mina 6 månader som anställd. Jag har nu helt slut på frilansare och är inte nöjd med dem som är kvar heller. Finns det så få vettiga frilansare? Jag har EN frilansare som är helt underbar, hon levererar i god tid, med superbra texter och vettiga bilder. Tyvärr är hon mammaledig.. *snyft*

electra
0

Det du skriver här gör även mig förvirrad, eftersom jag alltid bemödar mig att följa de riktlinjer jag har fått till punkt och pricka när det gäller beställda jobb. Och jag trodde att det även gällde alla andra frilansare, gör man ett bra jobb blir man ju förhoppningsvis anlitad även i framtiden…

emsems
0

Jo det är så jag också tänker. Förstår inte riktigt om jag lyckats hitta de värsta frilansarna som finns i krokarna eller om det finns så pass många oseriösa?

vanessa
0

Brukar du be om arbetsprover och träffa dem först? Där tror jag annars att en del dåliga rensas bort snabbt. De skulle inte överleva i reklamvärlden många sekunder. När de säger 4-500 tecken, så menar de 4.500 och inte 4.5001.

Synd att jag inte bor uppe hos dig, skulle vara kul att prova på journalistik också. Mamma som var journalist skulle bli stolt över mig. Visserligen är hon redan det, men det skulle nog värma hennes hjärta. Får se vad som händer i framtiden.

Men hoppas att du snart hittar frilansare som är bättre än de nu hittills mött. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

De jag har använt än då länge är frilansarna som redan jobbade här innan jag började, så jag antog dom dög. Nu är jag utan… Någon som vet var man hittar frilansare? Finns det någon slags portal eller så?

electra
0
emsems
0

Ohhh! Thanks!

emsems
0

tyvärr fanns inte en kotte i varken umeå eller skellefteå som hade nämnt varken närlingsliv eller något liknande i sin inställning, men hittade kanske en. Ska spara hennes uppgifter

electra
0

#7 Ah, det var ju typiskt.

Uppstår aldrig fenomenet med frilansare som "ställer sig till förfogande" hos er? (erbjuder sina tjänster liksom, eller helt enkelt kommer med färdiga artiklar)

emsems
0

Inte med färdiga, eller har iaf inte hänt ännu. Däremot är det ett par som ringer och erbjuder sina tjänster, men många har helt sjuka priser eller jobbar bara tex med texter om friskvård, vilket vi knappt skriver om alls.
Däremot är det många som söker praktikplatser, jag försöker ta emot dom jag kan, men det kan vara svårt då man har begränsat med plats. Men nu kommre jag ha två stycken, varav en jobbar deltid hemifrån och bara får komma in och få handledning. Jag tycker det är viktigt att hjälpa till det jag kan, då jag vet hur det är att vara i den sitsen själv.