måste få dela med mig
en av mina skribenter (inte journalist utan en revisor som skriver till mig om revision) skrev detta som en del i en ny lag:
Avdragsrätten begränsas för privat pensionssparande. Begränsningen innebär att det fasta avdraget som hittills uppgått till det fasta avdraget som uppgått till ett halvt prisbasbelopp reduceras till 12,000 kr per år.
Haha, what?! Ungefär lika lättförstådd och bra journalistik var dte på hela texten. Jag föröskte skriva om det men gav upp och tillsut skickade jag tillbaka texten coh sade att han fick göra om den.. Är jag för hård? Jag anser inte det..

Annars betyder väl det att du får mindre avdrag på sparandet?
Eller fattar jag galet nu?
ingen aning. men det är ju hur som helst någon slags skum upprepning där… fick även detta av samme skribent:
Förmån av lånedator. Skattefriheten för förmån att för privat bruk använda en dator som tillhandahålls av arbetsgivaren avskaffades den 1 januari 2007. Förmån för 2008 blir 4,800 kr dvs 400 kr per månad.
Alltså får man inte längre ha någon förmån? fast förmånen är 4800? va?!

Nya lagar av den nya regeringen!Fastighetsskatten som lovades komma bort…nu är det ändrat till ålderspensionärerna bästa bara.Vi andra kanske får gå ifrån hus och hem,särskilt om man bor i ett attraktiv område i ärvt hus och inte kan betala för mer än 4% av sin årsinkomst i fastighetsskatt…
Nej, jag tycker inte att du är för hård. Hade det varit en facktidning så kunde det väl ha funkat men inte i en tidning som riktar sig till oss "vanliga" personer.
men grejen är ju inte det, utan att det är kasst skrivet…
Väldigt förvirrande texter, skulle jag vilja påstå. #5 Jag håller med dig, de var inte bra skrivna.

Det är kasst skrivet, men många gånger med viss baktanke från de som skriver. För är det svårt att tolka så finns det kryphål också.
Avdragsrätten för privat pensionssparande. Från xx/xx/xx reduceras de fasta avdraget på privat pensionssparande till 12.000 kr per år.
Skriver man så inga frågor, inga öppningar, och därigenom inga kryphål. Och juristerna och revisorerna får inga jobb :-). Säger inte att det gäller just detta ämne, men många saker skrivs krångligt och kan skapa olika tolkningar. Därför kan man dra saker också inför rätta för att ine alla tolkar samma lag likadant. Suck, vad krångligt. Önskar att alla kunde skriva klart och enkelt så man slipper vara geni. /Vanessa.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag blir bara förbannad. *kritisk idag*