Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettevenemang-kurser-utbildningar
Läst 706 ggr
emsems
0

att låna text?

jag är lite osäker här.. om jag hittar en text jag gillar på en kvällstidning som skriver om några tips de hittat i en bok.
om jag tar deras historia och skriver om den lite i ingressen och kortar ner den, får jag då ta den om jag skriver "tidningen XXX sammanställde några tips bla bla bla"? eller har jag då snott det?

vanessa
0

Skriver du med helt egna ord, samt att du hittade infon på visst ställe och kanske länkar dit så är det inte stöld. Däremot om du tar det ordagrant så är det stöld. Men du bör skriva om mer än bara lite. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Det var bara så bra skrivet så jag ville inte göra om det så mycket.. kenpigt med det där..! skriver nog om allt från början istället och bara hittar inspiration därifrån..

Lill-Kisse
0

Så vitt jag har förstått, får man citera under förutsättning att man anger källan. Använd citationstecken omkring den text du skriver av och skriv källa inom parentes direkt efter citatet.

Även om du skriver om en text lite, så har du ju på sätt och vis plankat den av någon. Det är ärligare att citera rakt av och ange källan.

Tillenius
0

Bara du uppger : Källa : så är det ockey !

Kenneth Tillenius

Story
0

Ja, du kan ju skriva ett referat, ta stycken ur texten och ange författaren? ^^