parantes i parantesen?
fungerar det att skriva en parantes i en parantes om det ska vara skriftligt korrekt?
Ex: (blablablablabla(blabla)blablabla)
Eller vilket jag tror är korrekt: (blablablablabla, blabla, blablabla)
Helena
Haha, jag har inte någon fakta att backa upp det här med, men neeeej, inte en parantes i parantesten.. i så fall var nog inte första parantesen en parantes utan snarare en liten avstickare från texten.. skriv hellre det som en egen del.. är inget fan av paranteser överhuvudtaget… (i alla fall inte i redaktionella texter, men just precis nu kändes den ganska bra!)

Detta har jag aldrig hört talas om faktiskt..

Nej, det gör man inte. Men är det så att man vill säga två olika saker inom parantesen kan man göra sä här.
(Vill du säga två olika saker inom parantesen, ungefär som jag gör nu med kommatecken, får man in två olika saker, men endast med ett parantespar.)
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Nej, precis, det var så jag tyckrte också. Ändå ser man att det är rätt många som skriver paranteser i paranteser.
Helena

Fast om man är medveten om att man skriver på ett visst sätt där det passar (t.ex satiriska texter som Terry Pratchetts (underbar författare, vilka fotnötter*) eller texter med andra humoristiska drag) så finns det, som vanligt, inga regler :).
Men skriftligt korrekt, ja då sällar jag mig till ovanstående.
* Som för övrigt kan sträcka sig över halva sidor och har fått mig att kikna så av skratt att jag inte har kunnat läsa upp dem för frågande vänner. Smått frustrerande.
hahah Madde80, bra illustrerat, men jag skulle nog bli tokig om jag skulle läsa det där för mig själv i tex en bok eller dylikt.. man får ju som inte andas!

( blablabla [blabla ] blablabla ) ? Om det är text av det slaget som inte passar inom kommatecken? Eller har jag fel? oO
haha dom där tecknen (?) teckena ? hm.. ja dom där krokarna (
) du gjorde betyder väl något annat, typ hur ord ska uttalas?

fonetik?
haha just det ja =)

Så är det kanske ^^