Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettutmaningar
Läst 1276 ggr
[Inana]
0

Idétorka, hjälp?

Hjälp, hjälp, hjälp… Jag har till uppgift att skriva en novell på 4-6 A4 sidor. Men med en dundrande huvudvärk och lätt feber är det inte precis så att inspirationen sköljer över mig.

Kan ni inte hjälpa mig med en bra idé, en bra story eller vad som.
Ibland är det lättare om man får bolla lite idéer. Jag har börjat skriva men fastnade efter en sida… Tror att jag får byta spår helt och börja om. Förslag?

Sehvrin
0

Vilken genre vill du skriva i?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Inana]
0

Oj, det vet jag inte, det spelar nog ingen roll. Tror inte jag skulle göra skräck så bra, men annars så :P

Sehvrin
0

hm… egentligen är jag inte så bra på att bolla idéer, speciellt inte om jag inte har något att börja med.

Vad sägs om att slå upp några slumpvist valda ord på wikipedia och sedan pussla ihop dem till en historia? (direktlänk till slumpfunktionen)

(Detta tips ger jag i brist på annat, men det gäller ju att börja klura nånstans =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

vanessa
0

När ska du lämna in den? Om det inte är inatt så kan du gå ut på stan imorgon. Åka buss, var i affären eller sitt på ett fik. Titta på dem runt dig. Välj ut en människa eller par personer som hänger ihop, och börja fundera på dem och deras relation med varandra. Ett exempel, utifrån vad du kanske ser. 

Det är ett "fint" par på väg till en fest, som man ser på grund av blommorna. Frun, med sin päls och guld på sig ser hunsad ut. Mannen ser ut att anse att världen dansar efter hans pipa. Så vad händer om frun, på festen, ställer sig upp mot honom, kanske lämnar honom och därigenom krossar honom.

Så hittar man enkelt en novellidé, genom att gå ut i verkligheten och se sig omkring. Du kan givetvis ta idéen jag presenterade. Men bäst är det om du själv fastnar för någon/några. Då får du in ditt hjärta i det. Plötsligt kanske inte 6 sidor känns nog :-).

Säg hur det känns och var dina tankar vandrar någonstans. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[Inana]
0

Nja, det är ett par veckor kvar innan det ska vara inne men jag vill ha tid på mig att skriva och skriva om.

Det var inte en dum idé Vanessa, tror att jag ofta gör så utan att tänka på det. Ska iakta människor på tåget i morgon… och stationen! Där händer det alltid skumma saker. :)

Andra bra förslag och idéer?

vanessa
0

Det är bra att göra saker i tid istället för att hasta så att tangenterna börjar svettas mot slutet. En sak som jag lever efter är att låta texten vila innan jag läser den igen. Speciellt mot sista stunden. Låt gärna nnågon du känner förtroende för, som kan ge konstruktiv kritik, läsa den innan sista redigeringen. Har du ingen du känner så för, kan du skicka texten som PM till mig så kan jag läsa igenom den. Dock så har du nog vänner eller familj du litar en massa på.

Lycka till med spaningen. Vi får se om andra roliga idéer kommer. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Jag brukar skirva om saker som har hänt mig och som jag vill analysera och vrida och vända på.. då blire lätt mycket text och man kan så klart vandra ifrån sanningen om man känner för det =)