Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettskrivteknik-tips
Läst 990 ggr
emsems
0

att skriva avancerat

Jag beställde in ett frilansuppdrag här om dagen. Texten jag fick var väl skriven men pga många fackord och ord som inte används i "folkmun" dagligen så kändes texten något tungläst. Jag funderade inte så mycket över saken.

Efter jag skickat in tidningen till korret så kommer en av dem in och säger "vem har skrivit det här?? Det känns lite som en bonde som ska skriva ett brev till kungen, någon som förösker använda sig av ord som inte egentligen behövs eller känns naturliga?" Detta fick mig i funderingar, som leder till min fråga;
när ni skriver artiklar, vad använder ni då för språk?

vanessa
0

Det varierar. Skriver för det mesta med vanligt språk, då minsta lilla "svårt" ord kan stänga ut människor. Men är det information till en som är kunnig, och bara går till den som målgrupp så använder jag mig av faktaspråket. För annars så tar de inte infon till hjärtat och tror att de som skickar ut det hela är okunnig. Dock brukar jag vara "vanlig" mellan de svårare orden.

Så om jag skulle skriva en artikel, så skulle jag ta bort det krångliga, och skriva mer nornalt. Däremot kanske lägga in en faktaruta med lite pompöst material, och putta in fackord här och där.

Tänker på ordspråket: Tala till bönder på bönders vis och till lärda på latin. Skulle vilja utveckla det hela till: Tala till alla på språk som alla förstår. Eller något liknande. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

emsems
0

Jo det stämmer ju.. det är värre när man itne vet hur "lärda" mottagaren är… hm…

electra
0

Det beror ju helt och hållet på dels vad det är jag skrivar och dels vem det är riktat till. En del saker man skriver "behöver" svåra ord och när man t.ex. skriver för fackpress använder man mer faktauttryck än man kanske skulle ha gjort om man skrivit samma artikel till dagspress.

vanessa
0

Först får du ta reda på hur målgruppen är, vilket du snabbt kan fråga de som gett dig frilansuppdraget. Sedan så utgår du från det. För som vi skriver, det hänger på hur insatt målgruppen är i ämnet. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.