Skrivlust iFokus

Skrivlust

Etikettstafettberättelse
Läst 788 ggr
Crucio
0

Stafettberättelse 2 - diskussionstråd 1

Här pratar vi om stafettberättelsen, för att hålla allt utom själva berättelsen borta från den tråden.

Ordningen är:
NeferNefer
Torparmor
Lampknapp1
Ottr91
Zav

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2025-02-05 09:00 av Crucio
Crucio
0

De som har sagt sig vara intresserade av detta, i ordningen som vi anmälde intresse, är NeferNefer, Crucio, Torparmor, Lampknapp1 och ottr91.

NeferNefer, kan du tänka dig att skriva första inlägget? Det ovan blir då ordningen vi skriver i.

Sajtvärd på Skrivlust

NeferNefer
0

Jag kan göra det. Ska jag skapa en egen tråd?

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

NeferNefer
0

Crucio, din tur.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

NeferNefer
0

Jag skrev visst lite kortare än vi skulle, hoppas det går bra.
Hur lång tid har vi på oss när det är vår tur, innan det går vidare till nästa i listan?

Crucio
1

Vad tycker ni andra, hur lång tid ska man få ha på sig?

Sajtvärd på Skrivlust

Torparmor
1

Jag har inte möjlighet att vara inne varje dag oftast 2 ggr/vecka så 4- 5 dagar borde vara lagom - ska man vara borta en vecka så kan man väl skriva och passa den gången

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

NeferNefer
0

För min del går det bra. 😊Och jag tycker att om någon kommer att vara borta ett tag ska den kunna säga att den hoppar över en gång om den så önskar.

• Redigerat 2024-11-01 14:31 av NeferNefer
LampKnapp1
1

Det finns en risk att jag kanske passar denna gång. Jag är upptagen men jag ska försöka hitta lite tid att skriva något.

Crucio
3

Jag valde att man har fyra dagar på sig, dag ett räknat som dagen efter det senaste svaret. D.v.s. om någon svarar på en måndag så ska nästa person ha svarat senast den fredagen, och på lördagen går turen över till nästa person.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
1

Eftersom turen går över till nästa när det har gått fem dagar så tänkte jag bara säga att jag håller på med min del nu, postar på ett tag.

Sajtvärd på Skrivlust

NeferNefer
0

Oj, jag blev lite för entusiastisk och började skriva fortsättningen, men det är ju inte min tur så jag tog bort det.
Jag lägger in här nedan vad jag skrev om någon är nyfiken:

För att vinna tid tar jag en klunk kaffe. En anledning till resan är för att jag vill bevisa att jag inte är en fegis (fast det där med tomatplantan kanske inte var min finaste stund i det avseendet …), och en annan anledning är att jag att omskapa mig själv till en rolig, modig och cool person som alla vill vara vän med. Som aldrig blir mobbad. Det kan jag bara göra i ett sammanhang där ingen känner mig sedan förr. Så rymdresan var en bra idé. Här är jag bland idel främlingar. Men jag har inte hittat på ett nytt namn till mig själv som passar till min nya personlighet, och jag vill inte gärna erkänna för Leah att jag är döpt till Lunkentuss Månglitter av mina hippieinspirerade föräldrar.
"Jag heter Mika", säger jag efter ännu en klunk kaffe. Leah nickar.
"Det namnet passar dig", svarar hon. Jag andas lättat ut.

Torparmor
1

#11 NeferNefer - är det ok om jag snor ditt sista stycke till min början?

/Lill

NeferNefer
0

#12: Ja, gärna, sno på du bara! 🧡

Zav
1

Får jag vara med? :)
Hur går det till, vad är reglerna? Förstår turordning och tidspress.

NeferNefer
1

#14: För min del är du välkommen, men jag tycker Crucio ska säga sitt först.

Crucio
2

#14: Ja du kan vara med, lägger till dig i listan.

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
1

#15, 16 Tack :)

LampKnapp1
1

Jag passar den här gången, jag är lite upptagen

Crucio
0

Då är det din tur Ottr91.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
1

Om Ottr91 inte skriver idag så går turen över till dig, Zav.

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
1

#20: Yes, isf svarar jag imorgon :)

ottr91
1

Hej, Sorry har varit bortrest och kom nyss hem så missade att LampKnapp1 hoppade. Jag hoppar också denna omgång.

Zav
1

Postat. Hoppas det är okey med en liten twist… vad den innebär är upp till er.

Crucio
2

Jag står över min tur denna gång.

Sajtvärd på Skrivlust

Torparmor
3

OK, då blev det plötsligt min tur igen - nu har jag missat en dag av min tid eftersom jag inte var inne på iFokus igår kväll - men det får fixa sig

1) Jag önskar att tiden man har på sig ökas till 5-6 dagar, då finns det en chans att skriva även om man har fullt upp på jobbet just den veckan

2) Jag önskar också att den ordning vi skall svara i även ligger överst i den här tråden, så man slipper öppna skrivtråden för att veta vems tur det är

• Redigerat 2024-12-05 12:48 av Torparmor
Denna kommentar har tagits bort.
Zav
0

#26: postade du i fel tråd? :)
Intressant vändning!

Torparmor
1

#27 - AHH image.png jag hade postat, men sen gick jag in och då fanns den inte så då postade jag en gång till. Så kan det gå när man försöker ha många bitar i huvudet. JAJA bättre en gång för mycket en gång för lite image.png

Crucio
3

#25: Har lagt in ordningen och ändrat till sex dagar.

Notera alltså, ni övriga, att man nu har sex dagar på sig.

Sajtvärd på Skrivlust

Torparmor
1

Tack Crucio image.png

Zav
1

Jag säger Pass denna omgången och låter turen gå vidare :) Mitt huvud är helt utbränt.

NeferNefer
1

Då är det min tur 🌞

NeferNefer
1

Klar 🌞

Torparmor
1

#33 Här går det undan - snygg vändning 👍🏼

NeferNefer
0

Tackar! 🌞

Torparmor
1

Det verkar som att Crucio inte är med just nu så då fortsätter jag

Crucio
1

Nej jag missade denna vecka, fyllde år igår så fick inte möjlighet då heller som jag hade tänkt. Men eftersom jag har missat två gånger nu så skippar jag att vara med resten av december, går kanske med igen i januari.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-12-14 19:16 av Crucio
Crucio
1

Eftersom det är sista dagen för Ottr91 och Lampknapp1 inte skrev i berättelsen eller här så vill jag bara kolla om ni har varit inloggade men inte haft tid (vilket är helt ok), eller om ni missade att det var er tur? Vill bara kolla att de som är med i listan kommer ihåg att ha koll på när det är ens tur.

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
0

#38: Ja det är väl snart min tur, men jag ger gärna lampknapp och ottr några dagar till att svara :)

NeferNefer
1

Jag väntar i startgroparna 😉

Torparmor
1

#39 Jag tycker som dig att de ska få två dagar till på sig

Crucio
2

Personligen tycker jag att det är bättre att berättelsen rör på sig, och det är tolv dagar sedan det blev Lampknapp1s tur. Ottr91 får en extra dag, på lördag går turen över till dig Zav.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-12-26 19:22 av Crucio
NeferNefer
1

Jag håller med Crucio och tycker att det är ett klokt beslut.
Dessutom får de ju chansen igen snart 🌞

• Redigerat 2024-12-26 18:41 av NeferNefer
Zav
1

#42 okey :)

LampKnapp1
0

Oj, förlåt. Jag har missat helt att det varit min tur då jag har varit helt upptagen bland annat. Jag har haft en liten paus från iFokus och enbart varit aktiv på min adminsajt och fixat lite. Förlåt, jag ska komma ihåg att säga till nästa gång.

ottr91
0

Jag hade helt missat att det var min tur och jag är iväg på en resa så jag hoppar den här omgången😊

Zav
2

Uppfattar det som att båda hoppar över, så jag har svarat :)
Historien har känts som om den saknar ett tydligt mål, så jag försökte styra lite mot någon typ av syfte för vår Karaktär, där hon kan få tillfälle att utmana sina rädslor. Hoppas det var okey :)

NeferNefer
1

#47: Helt okej för min del. Det är ju meningen att var och en ska bestämma själv vad hen skriver, om jag har fattat rätt. Bara en inte skriver något som inte stämmer ihop med historien.

Torparmor
2

CRUCIO Hur är det nu? Du skulle vara borta under december, men nästa person har tid på sig till 3dje januari. Tar du den eller ska jag fortsätta?

Sen tycker jag att vi kanske skall ha den ursprungliga lista kvar överst och kanske sätta parentes eller något för den som "hoppar" en särkild gång

Crucio
1

Jag säger till och skriver in mig själv i ordningen när/om jag går med igen.

Jag kommer inte att göra en separat lista och markera när någon skippar sin tur, det är vad denna tråd är till för. Man får ha koll själv på hur många dagar som har gått för personen innan och/eller om de har sagt till här att de hoppar sin tur.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-12-29 14:51 av Crucio
Crucio
2

#47: Bra tänkt tycker jag, och håller med om att storyn har varit lite directionless.

Eftersom detta är en sajt för att diskutera skrivande så är det en relevant grej att prata om. När man gör sitt inlägg så får man gärna tänka på att en story behöver en framåtrörelse, och att något i ens inlägg gärna på något konkret sätt får skilja sig från dem innan, så att storyn inte befinner sig i samma skede/fas alltför länge. Menar då inte att något dramatiskt behöver hända i varje inlägg, men föreställ dig att du satt och läste storyn som en utomstående, hade den hållit ditt intresse uppe? Detta gör det även roligare för nästa person som ska skriva, tänker jag.

Sajtvärd på Skrivlust

NeferNefer
0

Aha. Då kanske jag borde ha skrivit vem som kommer in genom dörren och inte låtit det hänga till nästa person? Ska jag ta lärdom till nästa gång, eller skriva till det i inlägget efter?

Crucio
1

Nej då det är lugnt, du behöver inte ändra det du redan har skrivit.

Sajtvärd på Skrivlust

NeferNefer
0

🌞

Torparmor
1

Ok, nu har jag skrivit en fortsättning
så det är din tur Lampknapp1

LampKnapp1
0

Så! Nu är fortsättningen skriven!

Crucio
2

Funderar på karaktären Nova som du skrev in, Torparmor. Om jag inte missade något så hade inte den karaktären nämnts innan. Tänk på att detta är en berättelse som precis som vilken berättelse som helst ska kunna läsas av en utomstående läsare, och att det behövs kontext/förklaring till t.ex. vilka nya karaktärer är. När ett namn plötsligt nämns utan förklaring om vem det är och vad hen har för relation till huvudpersonen så blir man förvirrad och undrar om man har missat något.

Sajtvärd på Skrivlust

Denna kommentar har tagits bort.
Torparmor
1

#57 Ja du har förstås rätt. Det är naturligtvis inte alla som haft skogsmullebarn.

NeferNefer skrev tidigare om skogsmulle så jag hakade bara på med Nova som var skogsmulle för rymden.

Nu kan jag ju inte lägga in nedanstående " Sen tycker jag hon liknar Nova, skogsmullen med ansvar för rymden"
Kan du komplettera vem Nova är eller ska jag lägga in lite info senare eller be ottr91 göra det?

• Redigerat 2024-12-31 16:42 av Torparmor
Crucio
1

Ok. Jag kan lägga till det till ditt inlägg.

Sajtvärd på Skrivlust

Zav
0

#46: Ottr, det är din tur :)

ottr91
1

#61: hej snabba ni är, jag hoppar även den här omgången😊 men nästa gång är jag tillbaka igen

Zav
1

Ok, ska se om jag hinner svara ikväll eller imorgon.

Zav
1

Har svarat, så NeferNefer, det är din tur nu :)

NeferNefer
1

Klar 🌞
Jag tänker mig att farfadern i smyg har suggererat huvudpersonen under sömnen i många år, men ni gör förstås vad ni vill när ni skriver.

Zav
1

#65: Spännande. Det öppnar ju också för att vår huvudperson kan lära sig storleksskiftning senare :P Om hon är delvis trinculit.

Torparmor
1

Det gick fort
Jag måste hoppa den här gången, är mitt uppe i underlag till flera årsbokslut

Zav
1

#56: Lampknapp, tror det är din tur :)

LampKnapp1
0

Oj, jag har helt missat.

Jag skippar den här gången och iaf nästa gång oxå. Jag har lite annat just nu.

ottr91
1

Ok, jag fixar något under helgen :)

ottr91
1

Det dök upp massa oväntat här hemma så jag hinner inte heller den här omgången, ursäkta. Hoppar på nästa

Zav
1

Och jag är helt slut i huvudet efter skolstart. Men kan ju inte låta Nefernefer svara på sig själv, så jag ska se om jag kan klottra ner ett svar ikväll.. :P

NeferNefer
0

😁kan kan du, så hittar du inget svar skriver jag efter mig själv i morgon. Ingen fara.

Zav
1

#73: Har påbörjat på ett svar, men det blir kanske lite kortare :)

Torparmor
1

Tänkte först ta veckan på mig, men insåg sedan att NeferNefer skulle skriva igen.
Bra då hinner jag undan med de flesta av årsavsluten innan det är min tur igen 🙏🏼

• Redigerat 2025-01-14 06:18 av Torparmor
Zav
1

#75: Tänk på att Nefer brukar vara snabb :) så att du inte missar dina dagar, menar jag.

NeferNefer
0

😊Jag skriver lite senare idag.

Torparmor
2

#77 Då får jag åtminstone helgen på mig 🌝

NeferNefer
1

#78: ja, för det visar sig att jag är för trött för att skriva idag. Jag hoppas jag är piggare i morgon.

NeferNefer
1

Klar! 🌞

Torparmor
2

OK - fixar i helgen

NeferNefer
0

Toppen 🌞

LampKnapp1
1

Jag skippar iaf hela januari! Jag har fullt upp i skolan och sånt.

Torparmor
2

Nu är jag klar

Din tur ottr91

• Redigerat 2025-01-19 19:10 av Torparmor
Zav
1

Jag kommer hoppa detta varvet, så efter Ottr blir det Nefers tur :)

NeferNefer
1

Okej, jag är redo när det blir dags för mig 🌞

NeferNefer
1

Ottr?

NeferNefer
1

Om Ottr inte har skrivit något i kväll anser jag att det är min tur 😊

ottr91
2

#88: hej förlåt så hemskt mycket, legat hemma med feber och grejer. Du får absolut köra så kör jag nästa gång

Zav
1

#88, #89 Låter bra :)

NeferNefer
0

#89: Krya på dig 🤗💝

NeferNefer
0

Jag skrev igår, så nu är det Torparmors tur 😊

Torparmor
1

Jag funderar 🙄 🤔

ottr91
1

#91: tack, febern gav med sig efter några dagar, men har inte varit så här sjuk på flera år. Så nu ska det skrivas järnet nästa gång det är min tur :)

NeferNefer
0

#94: Skönt att du mår bättre nu! Det går lite olika konstiga saker, mykoplasma har vi drabbats av (fast vi är tillfrisknade nu).

Torparmor
1

#94 Ta det lugnt några dagar till.
Jag har börjat skriva, försöker bli klar imorgon middag

Crucio
1

Detta är inlägg 97 av 100, så ska göra en ny tråd.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2025-02-05 09:03 av Crucio
Crucio
1

Länk till nya tråden: Diskussionstråd 2.

Sajtvärd på Skrivlust

Skrivlust iFokus är en sajt där alla skribenter av olika slag kan träffas för att ventilera, tipsa och hjälpa varandra. Vi diskuterar allt som för skrivandet till, om det så är dikter, reportage, noveller eller vad som helst annat. Välkommen in att deltaga i diskussionerna!
  • Redigerat 2025-02-05 09:04 av Crucio
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.