Novell
Hej, jag håller på att skriva en novell på max 5 a4 sidor med tema "vänskap och hemligheter". Jag har en idé på att de ska handla om två bästa vänner där den ena börjar få känslor för den andra men inte vågar berätta det. I slutet tänker jag att de berättas men jag har ännu inte bestämt mig för om känslorna är besvarade eller inte.
I den här tråden tänker jag posta lite olika bitar av min novell för konstruktiv kritik och kanske hjälp hur jag ska komma vidare!!
- Redigerat 2024-07-14 00:39 av Crucio
- Redigerat 2024-07-13 23:27 av LampKnapp1
Jag skrev ihop en liten bit:
"Min bästa vän heter Ellie. Hon är den snällaste och finaste jag vet. Hon har långt glansigt hår och de vackraste blå ögonen du kan föreställa dig. Vi berättar allt för varandra, men det finns en grej som jag inte berättat. Jag tycker om Ellie mer än som en vän. Jag är kär i Ellie. Jag är kär i fel person."
Tänker att den skulle kunna funka som prolog kanske? Eller en bit av novellen? Vad tänker ni? Och vad kan utvecklas?
- Redigerat 2024-07-13 23:29 av LampKnapp1
#2: Jag tänkte att de är i yngre tonåren
#2: "Min bästa vän heter Ellie. Hon är den snällaste och finaste jag vet. Hon har ögon lika blåa som havet, och glansigt chokladbrunt hår ner till svanken. Hennes favoritämne är musik men det är bara gör att vi får ha våra mobiler då. Väggarna i hennes rum är rosa. Hon älskar hundar men hon är allergisk mot de. Jag vet allt om Ellie, och hon vet allt om mig. Allt förutom en grej. Jag tycker om Ellie mer än som en vän. Jag är kär i Ellie. Jag är kär i fel person."
Skulle de funka bättre då?
"Min bästa vän heter Ellie. Hon är den snällaste och finaste jag vet. Hon har ögon lika blåa som havet, och glansigt chokladbrunt hår ner till svanken. Hennes favoritämne är musik efterssom vi får ha våra mobiler då. Väggarna i hennes rum är rosa. Hon älskar hundar men hon är allergisk mot dem. Jag vet allt om Ellie, och hon vet allt om mig. Allt förutom en grej. Jag tycker om Ellie mer än som en vän. Jag är kär i Ellie. Jag är kär i fel person."
Så där då? Blev den meningen tydligare nu?
Jag funderade på att ändra prologen helt men jag tvekar. Vilken tycker ni är bäst?
Version 2:
"Jag minns det så tydligt. Kvällen då jag insåg att jag är kär i Ellie. Kvällen då det kändes som att mitt liv skulle gå under. Hur jag låg i min säng och det kändes som att jag skulle gå sönder."
Målgruppen är väldigt blandad då den ska in till ett bibliotek (det är en tävling men alla vinner typ) men jag tänker ändå att jag skriver för folk i tonåren.
Jag tar en paus på novellen jag började skriva då jag tappade motivationen helt. Jag skrev istället ihop denna novell, också med tema vänskap och hemligheter. Jag känner mig ganska nöjd men vill gärna utveckla den mer. Den ska sluta som en cliffhanger tänker jag.
"Jag och Astrid sitter i parken på en rödrutig filt och har picknick, precis som vi brukar. Solen skinner mellan träden och fåglarna kvittrar glatt, men trots de fina vädret känns allt annorlunda. Stämningen känns tyngre än den brukar precis som luften innan ett åskoväder. Astrids ögon är helt matta och utstrålar en oro jag aldrig sett förut och jag känner att något är fel. Jag tittar försiktigt på henne men hon vägrar möta min blick. Hon döjer något för mig. Något som kommer att förändra allt.
Det är sista veckan av sommarlovet och jag och min bästa vän Astrid har picknick. Picknick är våran grej, vi har alltid haft picknick med varandra, ända sen vi var pyttesmå. Vi sitter på våran vanliga plats, precis framför trädet där vi har ristat in t+a, thilda och Astrid. Jag har varit med astrid nästan hela sommarlovet men någonting är annorlunda. I vanliga fall brukar vi skratta med varandra och skämta med de senaste veckorna har något känns fel. Astrid har varit mer frånvarande. Jag vet att hon håller något undan från mig och det känns fel.
- Thilda? Thilda! Hallå?! Lyssnar du? nästan skriker Astrid helt plötsligt.
- Va? Förlåt, jag fastnade i mina tankar igen. Kan du säga om? svarar jag henne trött.
- Jaha, okej. Jag frågade i alla fall om du ville ha en sleep over ikväll? På min studsmatta? svarar hon lätt irriterat.
- Ja, absolut! Jag ska bara kolla med mamma, svarar jag och tar upp min telefon och skriver till mamma.
Medans jag väntar på svar tar jag en jordgubbe och gnager försiktigt på den. Telefonen plingar till. Mamma svarade mig. - Jag fick sova hos dig! säger jag till Astrid glatt!
- Toppen!! Vi äter upp och sen går vi och handlar, svarar Astrid.
Efter att vi har ätit upp och plockat undan allt börjar vi gå mot affären, klockan har hunnit bli 17. I affären ska vi köpa godis och läsk till våran sleepover, sedan måste jag hem snabbt och hämta pyjamas och tandborste.
- Vad ska du ha för godis? frågar jag Astrid.
- Jag vet inte. Kan vi bara plocka en stor påse lösgodis tillsammans? svarar hon mig. Och så blir det, vi plockar en stor påse på ungefär 700 gram och två colaflaskor. Sedan springer jag hem till mig och packar en väska. När jag kommer hem till Astrid ska vi äta tacos till middag.
Efter middagen går vi ut och börjar bädda på studsmattan. Vi hänger upp filtar som ett tak över studsmattan och sedan bäddar vi ihop en liten säng. Astrid springer in och hämtar sin data, godiset och läsken. Sedan letar vi upp en film och börjar titta. Allt känns så bra och jag börjar tro att astrid inte håller något hemligt ändå, att jag bara är paranoid.
Filmen tar slut och klockan är närmare 23. Vi ska in snabbt och borsta våra tänder och sedan sova.
- Eh, jo Thilda, säger Astrid plötsligt.
- Ja? svarar jag frågandes.
- Det är en grej jag inte berättat för dig, fortsätter hon tveksamt.
- Okej, vadå? nästan viskar jag till svar samtidigt som mitt hjärta bultar fortare.
- Det här är våran sista sleepover i det här huset. Vi ska flytta, viskar hon och hennes ögon blir helt våta. Jag får en klump i halsen.
- Vart då? frågar jag men jag anar redan att det är långt bort.
- England, pappa har fått ett jättebra jobboffer där som han måste ta. Vi åker nästa vecka, svarar hon och tårarna rinner för fullt. Mina kinder blir alldeles blöta. Jag börjar må illa. Jag hade rätt. Astrid höll något hemligt. Men jag vet hemligheten och det känns inget bra."
- Redigerat 2024-08-12 11:22 av LampKnapp1
Punkterna ska ju då vara talstreck men jag orkade inte ändra det för tillfället.